Datum článku: 27.9.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Základní tříválcová motorizace nevěstí nic dobrého, ale ve skutečnosti bude většině lidí naprosto v pohodě stačit.
Downsizing je svinstvo. Oturbený šestiválec S55B30 v nové M3 rozhodně nemá tolik charakteru jako předchozí osmihrnek S65B40, když 458 Italia vyměnila zpěvný atmosférický 4,5 V8 za funící twin-turbo 3,9 V8, plakal jsem jako dítě, a s novými turbomotory pro 718 a 911 jsem se dodnes nevyrovnal. Downsizing je fakt sviňárna – pro sportovní auta. Ale u obyčejných aut pro obyčejné lidi je to úplně naopak.
Běžný řidič totiž neřeší bryskní odezvu na plyn a přesně dávkovatelný výkon při ladění stopy v zatáčce, ani si neužívá mechanický jekot u červeného pole otáčkoměru. On potřebuje jen snadno dostupný výkon a nízkou spotřebu. A v tomhle ohledu byla pro S-Cross výměna jednoho válce za turbo vynikající obchod – nový litrový BoosterJet oproti minulé 1,6 VVT-i (redakční TEST ZDE)sice přišel o osm koní (112 vs 120 k), ale získal 14 Nm dostupných v širším spektru otáček položených níže (170@2000-3500 ot. vs 156@4400 ot.).
Výsledkem je citelně lepší dynamika, kterou naznačuje o sekundu rychlejší čas na stovku. Motor se ochotně sbírá už z nízkých otáček a ve středních má síly naprostý dostatek, takže jen málokdy musíte kvůli zrychlování podřazovat. A to je vážně příjemné, protože bez intenzivní práce s řadičkou a častého vytáčení motoru jste se u minulé čtyřválcové atmosféry vážně neobešli. Daleko víc jí tak sedělo rozvážné tempo – pozvolnému zrychlování, plutí po silnicích obvykle pár kilometrů pod povoleným limitem a pečlivou přípravu předjíždění (většinou jste si ro raději rozmysleli).
Teď s turbo-newtonmetry z S-Crossu cítíte větší lehkost pohybu, tempo provozu nabírá naprosto samozřejmě a předjíždění zvládá i bez týdenního plánování. A to všechno při spotřebě zhruba o litr nižší (kolem pěti a půl litru, minulý motor jezdil kolem šesti a půl a o kus pomaleji). Když ho přeci jen budete chtít vytočit, tak vám k tomu pěkně zazpívá, ale na rozdíl od 1,6 VVT-i prostě nebudete muset.
Pokud byste přeci jen chtěli ještě víc dynamiky, můžete za příplatek 33 tisíc sáhnout po silnějším 1,4 BoosterJetu (+29 koní, + 50 Nm; redakční TEST ZDE), ke kterému dostanete jako bonus i šestikvalt, ale o drahém dieselu bych vůbec neuvažoval. Za zvážení stojí spíš čtyřkolka za 43 tisíc, jenže pokud nebydlíte uprostřed lesa nebo na horách, nejspíš ji moc často nevyužijete. Takže klidně zůstaňte u základní motorizace a připlaťte si jen za výbavu, po které zatoužíte.
Už v základu však dostanete příjemné, uživatelsky přátelské a zcela nenáročné auto – podvozek je pohodlný a bezpečný, řízení naprosto přirozené, infotainment nekomplikovaný a díky snadnému nastupování, příjemnému posezu a spoustě prostoru vzadu i v kufru tu nebude nikomu nic chybět. S S-Crossem se bude prostě hrozně příjemně žít…
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Úžasně uživatelsky přívětivé auto | – Za japonskou kvalitu si připlatíte |
+ Praktičnost, prostornost | |
+ Příjemně se řídí a dobře jezdí | |
+ Základní motorizace naprosto stačí |
Technické parametry vozidla Suzuki S-Cross 1,0 BoosterJet 4x2:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový tříválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
998 cm3 |
Výkon |
82 kW (111 koní) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
170 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 165 kg |
Výkon/hmotnost |
95 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
11,0 s |
Max. rychlost |
180 km/h |
Převodovka |
manuální, 5 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
47 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
215/60 R16 |
Délka |
4 300 mm |
Šířka |
1 785 mm |
Výška |
1 580 mm |
Rozvor náprav |
2 600 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
440 l |