Datum článku: 24.4.2014 | Autor textu: Martin Jánský
Po letech pláče, mávání transparenty a škrabání nehty Subaru konečně uvádí na trh to, co zákazníci opravdu chtějí – ne 400koňové STi, ne BRZ Turbo, ale boxer diesel v automatu. Kroutíte odmítavě hlavou? Chyba, tohle je totiž trefa do černého!
Včera šest, dnes osm, zítra devět a deset, za měsíc patnáct a za rok padesát. Takovým tempem naskakují počty rychlostí konvenčních automatů, aby se zvýšila jejich efektivita, snížila spotřeba a hladkostí řazení se přiblížily dokonalosti – jednolitému zátahu bez cukání přerušováním výkonu. Přitom téhle dokonalosti už bylo dosaženo, jen jiným způsobem.
Říká se tomu CVT neboli variátor a většinou to v autech neskonale obtěžuje. Určitě jste něco takového v životě zažili: do červeného vytočený motor, spousta hluku a vrávorající ručička rychloměru, které se prostě nechce stoupat. Jenže stejně jako Porsche neustále upravovalo svou 911 s motorem na špatné straně auta, aby se zbavilo všech nevýhod, tak i inženýři Subaru tak dlouho přemýšleli, konstruovali a ladili, až CVT zkrotili a přiměli poslouchat jako beránka. A výsledek strčí všechna opěvovaná automatická ZFka hravě do kapsy.
Klíč je v přidání virtuálních rychlostních stupňů – v tomto případě sedmi – čímž se vlastně přijímá výhody automatické převodovky bez jejích nevýhod. Když na to potřebujete pořádně šlápnout, motor se chytí kvaltu a auto vystřelí vpřed. Pokud však jen ležérně kloužete provozem, drží převodovka otáčky na optimu, kde má motor nejvíc síly při rozumné spotřebě. To je s porcí 350 Nm od 1600 otáček hračka, rafička otáčkoměru se pořád povaluje na úrovni, kdy o motoru prakticky ani nevíte. Diesel je sice o něco hlučnější než benzinová 2,5 (test ZDE), ale snadněji dostupná masitá porce krouťáku je hodně příjemná věc – dává (naprosto pravdivý) pocit, že se motor méně nadře.
Převodovka Lineartronic navíc skvěle eliminuje i vrozené nevýhody turbodieselů: turbolag neexistuje a odezva na plyn je okamžitá. Funguje to perfektně, protože si toho, co si pohonné ústrojí na pozadí provádí, vlastně ani nevšimnete. Zařazeno je vždycky správně, výkonu je k dispozici přesně akorát, na palubě je klid a pohoda a spotřeba klesá k šesti a půl litru, což je na zvýšenou permanentní čtyřkolku s automatem skvělé číslo.
Efekt je dokonalý, nemusíte vůbec nic řešit. Jen plujete krajinou a užíváte si výhledy do krajiny, společnost pasažérů a chvíle za volantem. Auto vás nijak neobtěžuje – řízení je přesné a akorát vyvážené, odezva pedálů ideální, podvozek stabilní. Hoďte Outback do zatáčky a on neochvějně drží stopu, pak mu za apexem dejte napít a symetrická čtyřkolka vás vytáhne ven. Prosté. Funguje to naprosto spolehlivě a blbuvzdorně.
Je pravda, že podvozek Outbacku je o něco málo tužší než v houpavějším Legacy, ale Outback se zase nemusí nijak bát výletů do lehčího terénu. Polňačku spolkne jako malinu a víc si s ním stejně netroufnete, abyste si ho moc neumazali. Což je škoda, protože zablácenému mu to snad sekne ještě víc než jako leštěnce.
Aktuálně můžete mít ke svému Outbacku zdarma drsnější vzhled Cross Line (střešní ližiny, jiné prahy a speciálně zabarvená kola, přední světla a maska v hodnotě 65 tisíc korun nebo si můžete vybrat uhlazenější Sport Line v ceně 80 tisíc také zdarma), kdy v kombinaci s bronzovým lakem Outback vypadá, že stačí jen hodit náhradní kola na střechu a výbavu se zásobami do kufru a můžete vyrazit dobývat Dakar (srovnejte si ho se standardním Outbackem – drobné detaily dokážou udělat velký rozdíl). Nejspíš byste nebyli první, ale Subaru by vás zaručeně dovezlo do cíle. V pohodlí kožených sedaček a klimatizované kabiny.
Pokud jste na začátku kroutili hlavou, tak teď už zaručeně nekroutíte. I když kombinace dieselu a automatu nevyvolává očekávání žhavé řidičské zábavy, Outback umí i nadšeným řidičům chvíle za volantem hodně zpříjemnit. Na jedné straně umí být naprosto nenáročný na řidičské vstupy a nijak při jízdě nerušit, na straně druhé v sobě má pořád dost příjemné mechaničnosti, aby vás bavilo ho řídit. Což je báječná kombinace pro praktické auto na každý den, kterou u běžných rodinných kočárů jen tak nenajdete. Společně s bohatou výbavou a důstojným vzhledem zvládne zastat i reprezentativní roli, pokud vám právě na tomhle záleží. I když bychom přeci jen raději 400koňové STi nebo BRZ Turbo, čtyřkolka + diesel + automat je kombinace, po které teď zákazníci v segmentu luxusních aut nejvíc touží. A Outback je s ní lepší než kdy dřív.
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Subaru Outback 2,0D Lineartronic:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 699 kg |
Motor |
boxer |
Plnění motoru |
turbo |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 998 cm3 |
Výkon |
150 koní (110 kW) při 3 600 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
88 koní/t |
Točivý moment |
350 Nm v 1 600 - 2 400 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
9,7 s |
Max. rychlost |
195 km/h |
Počet rychlostí |
plynule proměnný převod se 7 předdefinovanými stupni |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba ve městě |
7,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,6 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
6,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/60 R17 |
Délka |
4 790 mm |
Šířka |
1 820 mm |
Výška |
1 605 mm |
Rozvor náprav |
2 745 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
526 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Sladění dieselu a CVT | – Nástupce je už za dveřmi |
+ Pohodlný a schopný podvozek | |
+ Prostornost a praktičnost | |
+ Osobitost |
2,0D (150 koní) |
Audi A4 Allroad 2,0 TDI (177 koní) |
VW Passat Alltrack 2,0 TDI (177 koní) |
BMW 3 kombi 2,0xd (184 koní) |
0-100 9,7 s 195 km/h 6,3 l/100km |
0-100 8,1 s 210 km/h 6,0 l/100km |
0-100 8,7 s 211 km/h 5,9 l/100km |
0-100 7,7 s 222 km/h 4,9 l/100km |
|
|
|
|
cena: 969 000 Kč |
cena: 1 114 900 Kč |
cena: 904 900 Kč |
cena: 1 120 938 Kč |