foto Driversweb.cz

Subaru Forester 2,0 X – připište si jej na seznam!

Datum článku: 15.4.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

Vždycky nás v redakci potěší, když se vývojovým automobilovým specialistům z oddělení na řidičské zážitky podaří prosadit atraktivní jízdní vlastnosti. Nebývá to pravidlem ani u sportovních aut a u těch praktických, které je radost řídit, najdete na pomyslném seznamu řidičských aut jen pár. Pokud tedy ještě máte ve svém seznamu volné místo, připište si do něj i Subaru Forester generace SG.

Generaci SG vyráběnou v letech 2003–2008 charakterizuje další nepovedená tvář Subaru, která vygenerovala spoustu otazníků ve tvářích příznivců. Podivná přední maska a nevkusné chromované zadní lampy naší rybářské barevné kombinaci na atraktivitě rozhodně nepřidaly. Handicapem ošklivosti ale okolní generace, tedy starší ani novější, netrpí.

V našich končinách jste si při koupi Forestera, v jeho produkčním období, mohli vybrat mezi benzinovými motory 2,0 X (158 koní) a 2,5 XT (230 koní). Oba motory byly k dostání jen s pohonem všech kol a bylo na vás jestli sáhnete po manuálu nebo automatické převodovce. My jsme si pro test vybrali verzi 2,0 X. Ehm, tedy abych byl přesnější, byla nám vybrána. Ale když si uvědomíme, že Forester váží jen 1 390 kg, je jasné, že by mohlo i 158 koní stačit, ale dvoulitr má veliký rozsah otáček, takže „dole“ působí trochu lenivě. Sáhnout si pro výkon až k červenému pásmu otáček ale při troše nadsázky můžeme považovat za součást zábavy.

Při testu Imprezy se stejným motorem jsme se rozplývali nad sportovními geny podvozku a hanili jsme koňské síly. Možná proto, že je Forester konzervativnějšího ražení, tady výkon dostačuje a podvozek působí snad ještě talentovaněji. S houpavějším charakterem a vyšším těžištěm se nám dařilo lépe utahovat stopu v zatáčce a pokoušet tak hranici mezi nedotáčivostí a přetáčivostí.

Řazení, spojka a brzda chce chlapské zacházení, na které se dá zvyknout a poté ho nazývat charakterem auta. V dnešní době přeposilovaných brzd je fajn narazit na auto, u kterého z brzdového pedálu cítíte dostupnou adhezi, ale i zbývající zásobu brzdného účinku. Řízení v tomto případě vychází vstříc farmářům, manželkám a manažerům, jde zlehka a zpětnou vazbu bohužel nenabízí.

Příznivci Subaru vědí, že největší perlou je symetrický pohon všech kol, který využívá klasické mechaniky, tedy mezinápravového samosvorného diferenciálu a rozděluje tak točivý moment 50:50 mezi nápravy.

Je čas pohádku o zábavou nabitém ojetém a rodinném SUV ukončit a vrátit se zpátky na zem. Po usednutí za volant si budete připadat jako v devadesátých letech. Kvalita použitých materiálů je mizerná, tlačítka postrádají design a mnohdy i ergonomii. Pravděpodobně nepovezete nikoho, kdo by se v interiéru cítil dobře (pokud zrovna nepojedete powerslidem) a ti vzadu budou s největší pravděpodobností remcat na stísněný prostor.

Další věcí, která vás vrátí do devadesátých let, jsou reakce na plynový pedál. Stejný problém má i Impreza nebo Legacy. Po sešlápnutí plynu v nižších otáčkách auto někdy vyrazí, někdy se přidusí a pak vyrazí a někdy prostě jen lenivě přidá. Startér působí jako by startoval svůj předposlední cyklus, klimatizace v automatickém režimu fučí jak oživot a divil bych se, kdyby držáky nápojů unesly více než zpola plný kelímek.

  

Jenže pak si do toho „farmářského a v našem případě rybářsky zbarveného povozu“ sednete a vytočíte si pár kvaltů do 7 500 ot./min. za doprovodu typického brumlání protiležně umístěných válců, prolítnete rozbitou polňačkou řízenými powerslidy, jako by to bylo normální, na oblíbené okresce zažijete cestou na nákup bezpečné balancování na limitu přilnavosti a na neduhy spojené se značkou Subaru hnedle zapomenete.

  

Z pravidla člověk zapomíná to špatné a rád vzpomíná na to dobré, a tak i my v redakci postupně mažeme fakt, že jsme ve Foresteru většinu času remcali, protože nejsilnější zážitky z jízdy byly ty řidičské!

Na co si dát u Forestera pozor, nám poradí pan Martin Seidl, manažer skladových zásob Auto ESA

Subaru Forester sice na pohled nezaujme, ale je to pracant, který dokáže potěšit i řidiče (alespoň na poměry SUV). Je spolehlivé jako většina ostatních vozů této značky, pár věcí přesto není ideálních. Do roku 2000 bývala často hlučná ložiska zadních kol. Do roku 2001 se stávalo, že v zadních tlumičích došlo k úniku tlaku a vůz stál nakřivo. Bohužel tyto speciální tlumiče nejsou levné, takže náprava dost bolí. Rizikové jsou také Forestery s turbomotory, neboť u nich selhávaly váhy vzduchu. Bohužel tato závada mívá za následek destrukci pístů, což ji činí finančně velmi nákladnou. Navíc u nich hrozí prasknutí plastové řemenice rozvodů s následkempotkání motoru. Proto se jako optimální doporučuje základní dvoulitrová motorizace s atmosférickým plněním, která od konce roku 2005 dostala rozvod DOHC a zvýšený výkon. To už na bezproblémové rozhýbání Foresteru stačí na rozdíl od předchozí verze SOHC. Přestože ceny náhradních dílů a servisu obecně nejsou nejnižší, tohle Subaru platí díky mechanické odolnosti a vysoké technické úrovni za jedno z nejlepších ojetých SUV vůbec.

 

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost Auto ESA

 

 

Technické parametry vozidla Subaru Forester 2,0 X (SG):

Stav vozu/rok výroby

ojetý/2006

Stav tachometru

57 000 km

Cena vozu

280 000 Kč s DPH

Hmotnost

1 390 kg

Motor

boxer

Plnění motoru

atmosferické

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 997

Výkon

116 kW (158 koní) při 6 400 ot./min.

Výkon/hmotnost

114 koní/t

Točivý moment

186 Nm při 3 200 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,7 s

Max. rychlost  

186 km/h

Počet rychlostí 

4

Převodovka

manuální

Poháněná kola

všechna čtyři

Diferenciály

otevřené, mezinápravový samosvorný

Spotřeba kombinovaná

9,3 l/100 km

Spotřeba ve městě

12,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

7,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPhearson

Zavěšení zadní nápravy

Víceprvková

Rozměr kol

16

Rozměr pneumatik

215/60 R16

Délka

4 485 mm

Šířka

1 735 mm

Výška

1 590 mm

Rozvor náprav

2 525 mm

Objem zavazadlového prostoru

3 řady/1 řada sedadel

387/1592 l

 

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ zábavné jízdní vlastnosti

– nevzhledný design

+ mechanický pohon všech kol

– kvalita použitých materiálů v interiéru

+ charakteristický projev

– stísněný interiér

+ japonská bitelnost a spolehlivost

 

Galerie

Komentáře