foto Driversweb.cz

Subaru BRZ – chuligánem snadno a rychle

Datum článku: 30.12.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Kontrolovaně klouže zatáčkami, naučí vás být lepším řidičem a vykouzlí vám sportovně nadšený úsměv od ucha k uchu. Ale co když ho chcete používat denně? Budete pořád vysmátí, nebo ho rozšlapete vzteky?

Matěj: Ploužím se spořádaně městem, když na mě mrkne hladové oko, je čas natankovat. Jenže benzinka je na protější straně ulice. Ok, tak to zkusíme stylově. Najdu si místo na otočení přes tramvajový pás, vyhlídnu si mezeru v protisměrném provozu, rychle vypnu ESP, podřazuji, lehce naznačím volantem směr, vyšlápnu spojku, krátce trhnu za ručku a plynem dokroužím otočku o 180° a zase spořádaně splynu s provozem. Vlastně jsem teď smýkl s BRZem poprvé, ale přijde mi, jako bych tam s ním takhle jezdil celý život. A kdyby se přitom někde něco semlelo, tak jsem to mohl na metru všechno zastavit. Tohle mě začíná bavit! Natankuju, zavolám domů, že se dneska zpozdím, a pak už prakticky každé další odbočování jedu s pohledem skrz boční okno – širokou dvouproudovou křižovatku, kruháč před obchoďákem i odbočku z hlavní k sobě do ulice. Bavím se snadnou dostupností smyku a jeho přátelskou ovladatelností, ale i šokovanými pohledy uskakujících kolemjedoucích. Všichni ve mně vidí hazardujícího chuligána a já mám přitom všechno pod kontrolou stejně tak, jako bych jel čistou stopu…

Martin: BRZ a jízda smykem je prostě nerozlučná kombinace jako malé kotě a klubko vlny – kdybys mu ho po několika hodinách násilím nesebral, hrálo by si s ním navěky. Už při mých tréninkových jízdách na Sosně ukázal, co umí, ale hlavně to, jak moc je při jízdě na hraně a za ní přívětivý k řidiči. Všechno se odehrává v malé rychlosti, ovládací prvky spolupracují a auto tě dokonale informuje o situaci. Jenže BRZ není jen o smycích, umí jet rychle i čistou stopu a totálně vtáhnout do děje. Komunikativní řízení, precizně sladěné pedály, mechanická řadička a účinná ručka, když tě někde popadne chuť si zase nějakou zatáčku dotočit. Naprosto návykové.

Matěj: Podle toho, jak se o BRZ mluví, čekal jsem, že mě bude nejvíc štvát mdlý motor a chybějící výkon, ale za celou dobu pohazování zádí na výjezdech ze zatáček jsem neměl pocit, že by BRZ potřeboval další koně. A motor přitom působí nadšeně a rád sahá pro špičku výkonu až na konec otáčkoměru.

Matěj: To, co mě ale na BRZu zklamalo, je každodenní nepoužitelnost. Někdo dobře věděl, že ovládací prvky jako ručku a řadičku budete potřebovat mít zatraceně po ruce, a proto BRZ nemá ani loketní opěrku, takže dálniční přesun musím jet s nataženou rukou opřenou o sedadlo spolujezdce, abych se nezhroutil na středový panel. Chybí mi trojblik nebo alespoň dokončení jednoho cyklu blikání, chybí mi ukazatel dojezdu, chybí mi madlo na zavírání kufru…

Martin: Roky všichni pláčeme nad správným autem pro opravdové nadšence do řízení, a když ho konečně někdo postaví, pán si stěžuje na chybějící trojblik a madlo v kufru! Nestydíš se trochu? Ale rozumím ti, BRZ má své drobné mouchy, ostatně jako každé Subaru ‒ ale právě jako u každého Subaru mu je rád odpustíš, protože se tak zatraceně dobře řídí. Tohle je prostě auto pro nadšence a nadšenci vždycky rádi něco obětují. U Cooperu JCW páteř kvůli kamennému podvozku, v minulém Cliu RS dobrý posaz za volantem a u RX-7 všechny úspory. Ok, tak u BRZu musíš pravou ruku nechat odpočívat jen na volantu a páčku blinkrů musíš domáčknout, ale uznej, že při dálniční jízdě umí být BRZ uspokojivě kultivovaný a na rozdíl od jiných aut neotravuje uskákaným podvozkem ani hučením motoru.

Matěj: To je pravda, podvozek i motor je v dálničním tempu pohodový, dokonce tyhle dálky zvládne jet BRZ i v rozmezí 6,5 l/100 km.Přesto se ale na časté cestování BRZ nehodí, protože za jeho volantem musíte být pořád ve střehu. Ta živost a hravost podvozku, kterou si tolik užijete na okreskách, se bohužel projevuje i ve chvílích, kdy o ni nestojíte, například když spěcháte a potřebujete jen rychlost a jistotu, nebo i při obyčejné jízdě po mokré dálnici. Tam, kde by jiná auta jela na 90 % přilnavosti, tam už BRZ přemýšlí, jak vám pomoct vyseknout další efektní smyk. Jasně, všechno vyřeší elektronika na jedno bliknutí stabilizace, ale stejně mi chybí citlivější vyvážení mezi hravostí a stabilitou. Tlačítko, kterým tu chuligánskost vypnu, když na ni nemám náladu.

Martin: No, to je pravda, ale možná by stačilo BRZe přezout na větší kola a širší gumy, aby měl víc gripu. Pak ti ale zase začne chybět výkon… Asi bude prostě potřeba se smířit s tím, že filozofie BRZu je prostě jiná a točí se celá kolem hravosti a snadné řiditelnosti, 160 km/h na mokré dálnici s vyjetými kolejemi prostě v repertoáru nemá. Umí to ale vynahradit na klikaté okresce, kde se budeš hlasitě smát a kroutit hlavou, co tohle auto všechno umí.

  

Matěj: BRZ je přesně to auto, které bych chtěl vytáhnout vždycky v sobotu ráno, když potřebuji sjet pro pečivo. 20kilometrové klouzání po okreskách zaručeně vylepší celý den, a co na tom, že je pekárna vlastně za rohem… Faktem ale je, že hot hatche umí roli zábavného auta na každý den splnit prostě lépe, a to i přes to, že je s nimi zábava jen v první půlce zatáčky...

Martin: …přesně do momentu, kdy zjistíš, že plynem můžeš ovládat jen míru nedotáčivosti. Jenže o tom to celé je! U moderních hot hatchů si často a rádi stěžujeme, jak jsou dospělé, dobře vybavené, pohodlné a rychlé, ale taky odtažité a málo hravé. BRZ představuje dokonale zábavný lék na tuhle přetechnizovanou řidičskou nudu a patří mu za to dík. Je to naprostý návrat ke kořenům sportovní řidičské radosti a v tom, co dělá, je naprosto bezkonkurenční ‒ Genesis je moc hrubý a těžkopádný, MX-5 zase moc měkká a nemá pořádnou střechu.

Matěj: Souhlasím, z téhle trojice je BRZ ta nejzajímavější možnost, i přes to, že mi někdy dostupnost jeho přetáčivosti přišla až dětsky blízko, podobně jako je to při driftech na sněhu. BRZ je hezkým příkladem toho, že pokud nějaký nadšený řidič tráví v autě tolik času, že už se nechce celou dobu jen bavit, prostě potřebuje víc aut. Hot hatche na opepřené polykání svižných kilometrů a BRZe na tu pravou zadokolkovou zábavu.

Martin: Přikup si k BRZu podobně zábavnou Fiestu ST a máš to vyřešené. Anebo Caymana, ten zvládne obojí, jenže o třídu lepší auto je taky o třídu dražší, na pořízení i provozních a servisních nákladů. Navíc toho musíš za volantem víc umět, abys z něj vytáhl to nejlepší ‒ tam, kde podvozek BRZu ožívá v šedesátce, se Cayman nehne ani v osmdesáti, takže tu přichází ke slovu rovnice: víc rychlosti, větší průšvih, když to neustojíš. Ale ty na to třeba řidičsky máš, mně je BRZ řidičsky bližší, má mě ještě hodně co naučit. Navíc, a pro mě je to důležitější než opěrka loktu nebo kožené čalounění palubky, BRZ se zatraceně příjemně řídí v každé situaci. Všechno ostatní mu rád odpustím.

Matěj: No, ale pokud jde o mě...

Martin: Počkej, ještě mě napadlo – pamatuješ, jak jsi nedávno přemýšlel o BMW E30 320is? Nakonec o zábavném youngtimeru uvažujeme čas od času všichni. No a BRZ je jeho moderní verze bez mnoha kompromisů a nevýhod. Když sníš o čistě řidičském autě, které tě zahrne interakcí a hravostí, a nechceš dvacet let starý, rezatý krám, máš tu novotou vonící alternativu za rozumný peníz. A ať už se vám Subaru BRZ líbí nebo ne, ať už zaplňuje tu vaši automobilovou díru v životě nebo je na ni moc nekompromisní, stejně byste se měli radovat, že je tady. Je to totiž opravdové auto pro nadšeného řidiče. A takových není nikdy dost...

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Subaru BRZ Sport:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena testovaného vozu

809 000 Kč

Hmotnost

1 305 kg

Motor

boxer

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 998

Výkon

147 kW (200 koní) při 7 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

156 koní/t

Točivý moment

205 Nm při 6 400 - 6 600 ot./min.

Zrychlení 0−100 

7,6 s

Max. rychlost  

226 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

7,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

10,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

215/45 R17

Délka

4 240 mm

Šířka

1 775 mm

Výška

1 285 mm

Rozvor náprav

2 570 mm

Objem zavazadlového prostoru

243 – 330 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Znovuzrození zadokolkových kupé    – ...pokud nemáte úchylku na kožené palubky, loketní opěrky, trojbliky... :)   
+ Přirozená hravost – Hravost na úkor stability
+ Neředěná řidičskost – Motor "dělá svou práci"
+ Solidní praktičnost  
+ Při běžné jízdě neotravuje...  

 

Subaru BRZ

2,0i Sport (200 koní)

Mazda MX-5

2,0i (160 koní)

Hyundai Genesis

3,8 V6 (350 koní)

Nissan 370Z

3,7 V6 (328 koní)

0-100 7,6 s

230 km/h

7,8 l/100km

0-100 7,9 s

218 Km/h

7,8 l/100km

0-100 5,9 s

260 km/h 

10,0 l/100km

0-100 5,3 s

250 km/h  

10,6 l/100km

cena: 809 000 Kč

cena: 751 900

cena: 899 990 Kč

cena: 899 000 

Galerie

Komentáře