foto Driversweb.cz

Subaru Outback 2,0D – broušení diamantu

Datum článku: 28.7.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Přijíždí nový Outback – nápadně podobný tomu minulému, přesto podstatně vylepšený a našlapaný moderní technikou. Nejlepší ale je, že v jádru stále zůstává tím příjemně řidičským pracantem. Zamilujete si ho!

Subaru moc dobře ví, že s revolucemi musí opatrně. Jen si vzpomeňte na všelidové vzpoury, když přišla první bug-eyed Impreza, když se představil „letecký“ čumák Tribecy nebo když se z STi stal hatchback. Impreza se tehdy dočkala rychlého faceliftu, Tribeca upadla v zapomnění a STi se obratem přilepil batoh, aby fanoušci moc nekafrali. Subaru si zkrátka prakticky ověřilo, že jeho konzervativní zákazníci nesou všechny radikálnější změny dost těžko. Od té doby své modely inovuje raději cestou opatrné evoluce – ale ne takovým tím nekonečným oprašováním zašlého stříbra, tady jde o broušení diamantu.

Nakonec s modelem s dvacetiletou tradicí se nehazarduje, zvlášť když vlastně ani žádné větší změny nepotřebuje – Outback byl v pořádku už od začátku (TEST minulé generace ZDE). Ale jak opatrně k němu přistoupili, je nejlépe vidět na jeho dieselovém motoru. Je z 90 % tvořený novými nebo upravenými díly (zesílený blok, lepší chlazení hlav válců, snížený kompresní poměr, nové přímé vstřikování a zavedenou recirkulaci spalin, aby plnil normu Euro 6), ale přitom má naprosto stejných 150 koní jako předchozí verze, aby citliví zákazníci nepojali podezření a nerozprchli se jako srnky cítící nebezpečí. Jak takovým lidem, kteří jsou zvyklí na ryzí mechaničnost, chcete podstrčit moderní technologie?!

Ta moderní technologie se jmenuje EyeSight (mají ji všechny verze v základu!) a jde o dvě kamery za čelním sklem, které neustále snímají prostor před autem. Subaru zase ukázalo svou jedinečnost a šlo trochu jinou cestou než všichni ostatní s radarovými systémy, ale mají pro to dobrý důvod: pomocí kamer dokážou sestavit 3D obraz situace a díky tomu lépe rozeznat objekty – třeba chodce od náklaďáku – a podle toho reagovat. Chodce totiž snadno vycukáte pozdním ostrým brzděním, na které by zadní čelo návěsu tahače nezareagovalo ani znuděným zívnutím. Jen škoda, že u Subaru nejsou takoví vtipálci a šli raději cestou bezpečnosti, která má přístup zcela opačný…

Systém EyeSight využívá Outback nejen k prevenci srážek v rychlostech až do 50 km/h (většina konkurentů se pohybuje někde kolem 30 km/h a na rozdíl od nich systém v Subaru skutečně funguje), ale i ke sledování jízdních pruhů a pro potřeby adaptivního tempomatu (a taky vás na semaforech ve chvíli nepozornosti jemně upozorní, že se auta před vámi už rozjela). Všechny reakce automatických systémů – pozvolné zrychlování, opatrné brzdění nebo decentní varovná pípání – jsou tak jemné a přirozené, že vás při jízdě nijak neruší ani neobtěžují, takže si zásahů palubních technologií sotva všimnete. Tedy až do chvíle, kdy vám včasným zabrzděním zachrání život.

Nejzásadnější očividnou změnou tak je nový infotainment Starlink a s ním se Subaru pouští na tenký led zákaznické trpělivosti. Ne kvůli používání, protože se s ním žije náramně snadno – má jednoduchou, ale pohlednou grafiku, logickou strukturu a snadné ovládání audia, navigace, Bluetooth konektivity a dalších aplikací. Jenže vše máte pod palcem (vlastně ukazováčkem) prostřednictvím 7palcového dotykového kapacitního displeje (tzn. že ho nemusíte promačkávat, reaguje na pouhý dotyk), což je z uživatelského hlediska příjemné, ale u Subaru to může představovat hazard – nebudou se skalní fanoušci bouřit, že nejde ovládat v zimních rukavicích?

  

Nový infotainment významně pomohl pročistit středovou konzolu a celý interiér, který se v mnohém změnil, ale zase jen opatrně a decentně – což je moc dobře, protože na interiéru minulého Outbacku nebylo nic zásadně špatně. Stačilo tedy pouze decentně vylepšit design a použít lepší materiály a bylo hotovo. Stejné je to s exteriérem, kde se jen uhlazovaly hrany a osvěžovaly detaily, takže máte pocit, že úplně nový Outback vlastně znáte už roky.

A naprosto stejný pocit získáte i za volantem – jako byste po letech potkali dávného kamaráda a smáli se spolu stejným vtipům jako zamlada. Jenže Outback ani po letech netrápí artritida, vlastně teď jezdí ještě lehčeji a uvolněněji než dříve. Karoserie je tužší, takže podvozek může být nastavený víc do měkké pohodlnosti, a přitom nabízet stále stejně neochvějnou stabilitu ve vinglech. Klidně tam s ním můžete mrsknout jako s ostrým hatchbackem a on stejně nepovolí. Možná vám to přijde normální, ale u zvýšeného rodinného kombíku to normální fakt není! Navíc až to na výjezdu přišlápnete, ucítíte, jak se Outback stáčí kolem vnitřního zadního kola – teď má totiž vektorování točivého momentu z STi, takže působí ještě agilněji a obratněji než kdy dřív.

Při pohodové jízdě si můžete vychutnávat pohodovou řidičskost, která vám bude zpříjemňovat každý společný den, takže nudou za volantem rozhodně trpět nebudete. Ani vám nebude chybět manuál, protože Subaru svůj Lineartronic po letech ladění vypiplalo k naprosté dokonalosti a s dieselem je skvěle sehraný. Turbolag se nekoná, vykrývá ho totiž rychlá změna plynulého převodu, takže má Outback příjemně svižný odpich i na půl plynu. Když to zašlápnete víc, chytí se převodovka virtuálních kvaltů a zrychluje naprosto přirozeně. Většinu času ale drží motor v ideálních otáčkách pod dvěma tisíci, kdy o něm skoro ani nevíte, a díky tomu se průměrná spotřeba pohybuje kolem 6,5 litru na sto.

A tady přichází velký námět k zamyšlení – není lepší pořídit si raději benzinový dvaapůllitr, který si vezme jen o litr a půl víc a je pouze o chlup pomalejší, ale na oplátku je kultivovanější a hlavně o 80 tisíc levnější? No, matematiku svého rozhodnutí si budete muset dopočítat sami, my vás jen můžeme ujistit, že ať si vyberete jakýkoliv Outback, budete nadšení. Fanoušci budou spokojení, že si zachoval ty nejlepší vlastnosti svých předchůdců a jen jim dodal hloubku a kvalitu, přeběhlíci od konkurence ocení skutečnou modernost a praktičnost na úrovni ostatních značek bez prémiových kompromisů (čti bizarně tučné cenovky). A to nejdůležitější nakonec, nad čím zajásají úplně všichni – Subaru Outback je prostě radost řídit! Což o diamantech třeba říct nejde…

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Subaru Outback 2,0 D Lineartronic:

Základní cena vozu

1 019 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 998 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 3 600 ot./min.

Točivý moment

350 Nm při 1 600 - 2 800 ot./min.

Hmotnost

1 668 kg

Výkon/hmotnost

89 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,9 s

Max. rychlost  

192 km/h

Převodovka

automatická s plynule měnitelným převodem

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

7,5 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,3 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/65 R17

Délka

4 815 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 605 mm

Rozvor náprav

2 745 mm

Objem zavazadlového prostoru

512 l

 
 
Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Skvěle jezdí – Příplatek za diesel
+ Radost z řízení  
+ EyeSight skutečně funguje a je v základní výbavě     
+ Infotainment StarLink se povedl  
+ Sladění motoru a převodovky  

 

Subaru Outback

2,0 D (150 k)

Audi A4 Allroad

2,0 TDI quattro (190 koní)

BMW 3GT
20d xDrive (190 k)

Mercedes GLC
220d 4MATIC (170 k)

0-100 9,9 s

6,1 l/100km

kufr: 512 l

0-100 8,1 s

5,6 l/100km

kufr: 490 l

0-100 7,9 s

4,8 l/100km

kufr: 520 l

0-100 8,3 s

5,5 l/100km

kufr: 550 l

cena: 1 019 000 Kč

cena: 1 140 900 Kč cena: 1 192 438 Kč cena: 1 170 070 Kč

Galerie

Komentáře