foto Driversweb.cz

Subaru Impreza 2018 – první svezení

Datum článku: 24.11.2017 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Subaru

Jen atmosférické motory s bezstupňovým automatem? Bál jsem se. Fakt hodně jsem se o Imprezu bál. A po krátkém prvním svezení mě hrozně hřeje u srdce, že způsob, jakým se tohle auto řídí a jak jezdí, je tak výjimečný, že ho můžeme rovnou pasovat k tomu nejlepšímu v kategorii.

Subaru je vskutku netradiční automobilka. Namísto toho, aby se honila za downsizingem a za co nejlepšími papírovými hodnotami jako ostatní, sází na pilování vlastností, které na první pohled ani nejsou patrné. Svou bizarní kombinaci bezstupňové převodovky s atmosférickým motorem typu boxer tentokrát v Subaru doladili tak, že vymizely nevýhody proměnného převodu i pocitový nedostatek síly z atmosférického motoru.

Dobře, slabší motor 1.6l (114 koní, 150Nm) má s autem pořád dost práce, ale 2.0l (156 koní, 196Nm) už naprosto dostojí jménu Impreza a rozhýbe 1452 kg těžké auto výrazně lépe, než byste z jeho parametrů očekávali. Navíc jsem v běžném rodinném autě dlouho neviděl tak nadšený a jadrný projev motoru v posledním pásmu otáček, jako právě u tohoto 2.0l.

Slušelo by se zastesknout si po manuálních převodovkách, protože novou Imprezu můžete mít jen s CVT převodovkou Lineartronic, a to kvůli EyeSightu ve standardu. Jenže tahle převodovka v podání Subaru rozhodně není špatná volba. Pohodová jízda s ní působí výjimečně hladce a kdykoliv se vám zachce, zrušíte bezstupňovou plavbu prošlápnutím plynu, čímž se zvednou otáčky na některý ze 7 přednastavených rychlostních stupňů. Dvoulitrová verze jde pak přepnout i do manuálního módu s řazením pod volantem.

Jako jedinou nevýhodu téhle převodovky vnímám dlouhou jedničku, která končí až někde kolem 80km/h a trvá hrozně dlouho, než se motor dostane do vysokých otáček. To je i důvod, proč zrychlení 0-100 trvá zdlouhavých 9,8 s, ehm, tedy stejně jako u základní Octavie 1.0 TSI. Přitom celková dynamika auta je od téhle Octavie o level jinde.

Můžete si říkat, že se bezstupňové pohodové loudání k Impreze nehodí, ale hned po krátkém svezení pochopíte, že rozmanitost schopností tohoto auta sahá až sem. Můžete se kdykoliv opřít o pevný podvozek a nízké těžiště, ale i přejíždět nerovnosti s neobvyklou jistotou komfortního podvozku. Zajímavé je, že toho jde dosáhnout i bez proměnné tuhosti tlumičů. Komfort a sport v jednom.

Všechny Imprezy jsou navíc automaticky se symetrickým pohonem všech kol, které od Levorgu, potažmo od WRX STi, přebírá i vektorování točivého momentu na jednotlivá kola a zajistí tak ideální průjezd zatáčkou bez nedotáčivosti i maximální trakci na rozjezdu.

Pokud vám ještě nedochází, jak nenápadně promyšlená Impreza je, tak vězte, že v Subaru mezigeneračně vyztužili šasi o 100%, s tím samozřejmě stoupla i bezpečnost a dbalo se na výhled z auta všemi směry. Zjednodušilo se nastupování - od zvětšení nástupních otvorů až po zvýšení úhlu otevírání dveří. Pracovalo se i na vývoji nového předpínání bezpečnostních pásů (Taky si říkáte, že na tom starém nebylo nic špatného?). Velký posun směrem k Evropě najdete i v interiéru a v infotainmentu, ale o tom až ve velkém testu. Japonci jsou prostě puntičkáři a hračičkové a na Impreze je to vidět více, než kdy předtím.

 

Ceník a Technická data:

 

Galerie

Komentáře