foto Driversweb.cz

Subaru Forester vs. Honda CR-V – souboj řidičskosti

Datum článku: 6.5.2019 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Tigucosi, Xtohle, Qtamto, Kodiaq, Kajaq a další. Zaběhlé evropské SUV konfeqce je všude plno. Co když vám ale záleží na japonské preciznosti, na takový těch, dnes už pozapomenutých parametrech, jakými jsou: ovladatelnost, ergonomie a jízdní vlastnosti? Nebojte, pořád je kam sáhnout i v rodinné kategorii všestranných SUVček.

 

Na papíře to vypadá na dost vyrovnaný souboj. Dvě japonská SUV s pohonem všech kol a automatickou bezstupňovou převodovkou. Jedno si zakládá na sofistikovaném symetrickém pohonu Symetrical AWD. A to druhé na motoru spojujícím to nejlepší ze světů turbodmychadel a atmosférického plnění, na 1.5 VTEC Turbo. Rozjasní nudné rodinné cestování více zátah turba v motoru hladovém po otáčkách nebo pohon všech kol, se kterým zesměšníte i kdejaký off-road?

Souboj je bohužel dramatický jen do chvíle, než s CR-V ujedete prvních pár metrů. Jak jsme psali v testu ZDE, u CR-V bohužel automat vyhladil všechen ten šťavnatý řidičský potenciál, který v sobě VTEC Turbo skrývá. A aby nám Forester v tomhle našem řidičském pohledu neslupl CR-V jako malinu, dovolili jsme si půjčit ještě jedno CR-V, ale nadopované jednou podstatnou výhodou. Manuální převodovkou!

 

 

Ten rozdíl mezi automatem a manuálem je totiž pro CR-V dost klíčový. Zatímco s automatem je to vyklidněné a mírumilovné SUV, se kterým vozí maminky své děti do škol, tak s manuální převodovkou najednou nečekaně ožije a děti začnou chtít vozit také tatínci. Pod plným plynem se 1.5 VTEC Turbo bleskurychle nadechne na zátah turbodmychadla, zhrubne zvuk sání a se sympatickým zátahem graduje výkon až k červenému poli. Přitom ten zvukový projev pořád ještě připomíná Hondu ve svých nejúspěšnějších letech. Tak teď se ukaž, Forestere…

 

FILIP: Forester bohužel s emisní normou EU6d přišel o svou nejsilnější verzi XT, takže v dnešním souboji máme 2.0i atmosféru, spojenou výhradně se čtyřkolkou a automatem CVT, což je kombinace, která neohromí na papíře a neoslní ani dynamikou. Ale jakmile si sednete za volant, tak vám rychle dojde, že tímhle spojením vzniká zvláštní mix univerzálních vlastností, který v moderních SUVčkách žalostně postrádáme. CVT ve Foresteru je totiž naladěné tak, aby z něj dostalo to nejlepší. Od ovladatelnosti v terénu s milimetrovou přesností dávkování až po naprosté ticho při klidné jízdě.

 

MATĚJ: I CR-V s manuálem překvapí jako perfektně sladěný celek. Po nasednutí si hned uvědomíte, že je to robustní, poddajný a tichý kus auta. Nicméně Hondy měly svou rošťáckou image vždycky dost skrytou, a až když ji začnete hledat, tak zjistíte, že i CR-V se umí převtělit z těch klasických SUV vlastností do těch řidičských. Stačí jen podřadit tou přesnou, krátkou převodovkou (jak po stránce kulisy, tak i délky převodů), a hned ucítíte ty bleskurychlé reakce na plyn a užijete si zátah s hutným zvukem pravé Hondy, trvajícím až do konce otáčkoměru. Navíc se stačí rozhlédnout po interiéru a rychle vám dojde, že v boji o útulnější a kvalitnější interiér zkrátka musí vyhrát CR-V.

 

FILIP: Forester sice není tak poddajný jako CR-V, nemá ani tak kvalitní interiér, ale za jeho volantem máte pocit výrazně větší sebejistoty, která svádí dělat takové ty „chlapské věci“. Vzít to domů přes rozbahněné pole, trefovat apexy na oblíbené okresce nebo dojet v zimě hlubokým sněhem až ke dveřím chalupy. A to jsou mimochodem i situace, kdy oceníte to přesné dávkování plynu přes CVTčko.

 

MATĚJ: Pohon všech kol je u Hondy řekněme spíše pomocný než klíčový pro jízdní vlastnosti. Pomůže vám sice na ostrém rozjezdu v křižovatce nebo ve sněhové závěji, ale nečekejte dospělé vektorování točivého momentu. I proto jsme oželili, že testované CR-V je zrovna pouze předokolka. CR-V tím ze svého městského charakteru v podstatě téměř nic neztratilo, ale získalo naopak jinou výhodu. S tím autem jde jezdit i pod 7 l/100 km, což je velké překvapení. Dlouho jsem totiž neviděl tak nakrátko poskládané převody jako u CR-V, takže motor vídám vytočený i při okreskovém nebo dálničním tempu.

 

FILIP: Forester pod 7 l jezdit nebude. Střídmý průměr je kolem 9–10 l/100 km. Zato dostanete auto, na které je ve všech situacích spoleh. Není tak sofistikované nebo dotažené v interiéru, Zato je s ním spousta zábavy nehledě na roční období či typ povrchu. Řekl bych, takové chlapské auto, které se bude skvěle řídit i manželce. A když ho i ona schválí, tak není co řešit!

MATĚJ: Další důležitý pohled na obě SUV je přes jízdní asistenty. Subaru v téhle kategorii nabízí svůj vyspělý EyeSight, který sleduje dění před autem pomocí dvou kamer, Honda využívá klasický distanční radar. Která technologie je lepší?

Bohužel to nejde tak jednoduše určit, Hondě se dost povedlo vystřeďování v jízdních pruhích, které je konečně tak schopné, že využívá vnitřky zatáček a trefování apexů. V Subaru je naopak radarový tempomat tak vyspělý, že při předjíždění nečeká na volný pruh, ale už na povel blinkru přestává brzdit. Působí to jako by chtěla Honda řízení spíše kompletně převzít, zatímco Subaru EyeSight hraje roli strážce, který vás pohlídá, když zrovna nedáváte pozor.

 

Takže Forestera nebo CR-Včko?

Z těchhle řidičsky šťavnatých SUV se těžko vybírá jedno jediné, ale výběr dost usnadňuje plánované využití. Zatímco CR-V bude nejlepším městským společníkem klidně jen s pohonem přední nápravy, Forester opravdu doceníte až kdy jej proženete pořádným terénem. A pokud do terénu pravidelně nejezdíte, vězte, že s Foresterem začnete.

A neodpustíme si ještě jednu radu na závěr, pokud vám přeci jen záleží na jízdních vlastnostech, schválně se svezte i těmi placatějšími sourozenci jakými jsou Civic a Levorg. Ne vždy dává smysl jít s trendem SUV…

Foto: Jiří Čermák Text: Matěj Slepička l Filip Toužimský

Technické parametry:

  Suabru Forester 2.0i Lineartronic Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 6M/T
Základní cena vozu 749 00 Kč 669 900 Kč
Motor plochý čtyřválec řadový čtyřválec
Uložení motoru vpředu podélně vpředu napříč
Objem 1 995 cm3
1 498 cm3
Výkon 110 kW (150 koní) při 6 200 ot./min.   142 kW (193 koní) při 5 600 ot./min.
Točivý moment 198 Nm při 4 200 ot./min. 243 Nm od 2000 - 5000 ot./min.
Hmotnost 1 587 kg 1 736 kg
Výkon/Hmotnost 94 koní/t 111 koní/t
Zrychlení 0−100 km/h 11,8 s 10,0 s
Max. rychlost 192 km/h 200 km/h
Převodovka automatická, CVT manuální šestistupňová
Poháněná kola všechna čtyři přední
Spotřeba kombinovaná 6,5 l/100 km 6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže 60 l 57 l
Zavěšení přední nápravy McPherson McPherson
Zavěšení zadní nápravy Dvojité lichoběžníky Víceprvková
Rozměr pneumatik 215/55 R16 235/60 R18
Délka 4 595 mm 4 600 mm
Šířka 1 795 mm 1 855 mm
Výška 1 735 mm 1 689 mm
Rozvor 2 640 mm 2 662 mm
Objem zavazadlového prostoru 505 l 561 l

Galerie

Komentáře