Datum článku: 11.3.2015 | Autor textu: Martin Jánský
Všimli jste si, kolik jezdí po horách aut od Subaru? Jakoby je přitahovala nějaká magická síla... Anebo to má prozaičtější důvod? Pojďte s námi odhalit jednu ne moc tajemnou záhadu.
„Kupte si Subaru nebo uvázněte v čemkoliv jiném.“ I po třech dekádách stále platí hláška z oblíbené reklamy a na horách dvojnásob. Život v horách se totiž s lidmi nikdy moc nemazlil – mráz a haldy sněhu, chudoba, samota, všude to máte do kopce (nejpozději po cestě zpátky) a nemůžete mít ani normální auto, protože zadokolky v zasněžených kopcích absolutně nefungují a předokolkám také rychle dojdou schopnosti, takže nutně potřebujete čtyřkolku.
A ne jen tak ledajakou – napomádovaná městská SUV s napodobeninou pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou místo opravdového diferenciálu možná stačí na rozvoz dětí a maminek do škol a ke kadeřníkům, ale v náročných podmínkách kamenitých horských stezek, zasněžených cestiček v kopcích a zledovatělých silnic, kde je každý kousek trakce navíc vřele vítaný, vás brzy zklamou, zahrabou se pod duchnu sněhu a nevylezou až do jara. Tady prostě uspěje jen bytelná a prověřená technika.
A novým nejlepším přítelem správného horala je čtvrtá generace Subaru Forester – když potřebujete, můžete s ním brázdit krajinou jako s opravdovým teréňákem a svážet dřevo k chalupě, a pak hned vyměnit pracovní hadry za oblek a vyrazit na obchodní jednání do města, kde vám ostudu rozhodně neudělá.
Nejvíc nás ale na Foresteru baví to, jak příjemně se řídí. Jasně, v jádru je to drsňák, aby obstál ve všech náročných zkouškách, ale jeho hrubá technika je obalená jemnou civilizovaností (tahle běžná verze působila dokonce přátelštěji než Forester s výbavou Sport, který jsme TESTovali minule – a pak že neexistuje šance na druhý první dojem). Pozice za volantem je přirozená, řízení lehké, pedály progresivní a řazení představuje vlhký sen každého sportovního auta – dokonale přesné a citelně mechanické. Prostě lahoda, které se nedočkáte ani v M3 nebo 911.
A pak je tu podvozek. Nejenže se dokáže velmi srdnatě prát i se středně těžkým terénem, ale neztratí se ani na silnici. Na rovinkách dokáže být příjemně poddajný, aby se posádka cítila pohodlně, v zatáčkách se zapře a s jistotou se jimi protáhne. I přes svou nepopiratelnou mohutnost se dokáže pohybovat hbitě a obratně.
Kabina není výkřikem moderního interiérového designu, ale rozhodně je prostorná, ergonomická a prakticky promyšlená – až budete potřebovat ovládat tlačítka a přepínače v zimních rukavicích, budete návrháře blahořečit. Dvoulitrový diesel patří svou náturou taky trochu do staré školy (má znatelnou turbodíru a v podtáčení si moc nelibuje), jenže jeho výkonové parametry jsou naprosto dnešní a při klidné jízdě je ukázkově tichý. A taky dokáže být překvapivým způsobem úsporný – i přes vyšší stavbu a permanentní pohon všech kol dokáže Forester jezdit bez problémů pod šest litrů na sto. To je skoro zázrak!
A právě jako zázrak působí i celý Forester. SUV jsme si pro jejich polovičatost zvykli nesnášet, ale tohle auto je jednou z mála výjimek, která dává smysl a skutečně spojuje to nejlepší z obou světů – terénní schopnosti s každodenní použitelností a hravostí v zatáčkách. Přeci jen se bavíme o dieselovém rodinném autě, tak nečekejte přímo zážitek s úsměvem od ucha k uchu (Forester XT je na to podstatně lepší), ale už fakt, že dobře jezdí a příjemně se řídí, je v téhle třídě taková rarita, že ho prostě musíme oslavovat. Zaručeně si ho zamilujete. A ani se kvůli tomu nemusíte stěhovat do hor…
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Subaru Forester 2,0 D-L Comfort:
Základní cena vozu |
|
Motor |
plochý čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 998 cm3 |
Výkon |
108 kW (147 koní) při 3 600 ot./min. |
Točivý moment |
350 Nm při 1 600 - 2 400 ot./min. |
Hmotnost |
1 556 kg |
Výkon/hmotnost |
94 koní/t |
Zrychlení 0−100 |
10,2 s |
Max. rychlost |
190 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
permanentně všechna čtyři s mezinápravovým diferenciálem |
Spotřeba ve městě |
7,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,2 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
5,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/60 R17 |
Délka |
4 685 mm |
Šířka |
1 814 mm |
Výška |
1 531 mm |
Rozvor náprav |
2 679 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
505 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Příjemně řidičský | – Za kvalitní techniku se platí |
+ Jistota za všech podmínek | |
+ Praktičnost a široká použitelnost | |
+ Komfort a kultivovanost | |
+ Úsporný provoz | |
+ Oldschool přístup |
2,0 D (147 koní) |
Honda CR-V 2,2 i-DTEC (150 koní) |
Mazda CX-5 2,2 SKY-D (150 koní) |
Ford Kuga 2,0 TDCi (150 koní) |
0-100 10,2 s 5,7 l/100km kufr: 505 l |
0-100 9.7 s 5,6 l/100km kufr: 589 l |
0-100 9,4 s 5,2 l/100km kufr: 503 l |
0-100 9,9 s 5,2 l/100km kufr: 406 l |
cena: 799 000 Kč |
cena: 709 900 Kč |
cena: 746 900 kč |
cena: 723 940 Kč |