foto Driversweb.cz

Subaru BRZ Spec. S – limitka v testu, co je nového?

Datum článku: 7.3.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Klíčky od Subaru BRZ se nikdy neodmítají, a to ani v případě, že jedno BRZ už doma mám. Zavírám kufr limitky Spec. S za masivní křídlo, seřizuju řidičskou pozici tak, abych měl volant perfektně v rukou, a vyrážím na Moravu. Nečekal bych, že bude mezi předfaceliftovou verzí a touhle limitkou tak propastný rozdíl…

"Šedka" neboli limitovaná edice Spec. S

BRZ se poprvé za svou historii dočkalo limitované edice i pro Českou Republiku, Subaru ji nazývá Spec. S a vzhledem k tomu, že klub přízvivců Toyobaru tituluje všechny zrzavé GT86 jako "Hnědky", tak si rovnou vysloužilo přesdívku "Šedka". Subaru nastavilo cenovku na 860 000 Kč (o 60 000 Kč více než u běžné verze Sport). Za své peníze dostanete BRZ v „Cool Gray Khaki“ odstínu, se kterým začne vypadat stylově i pro všechny, kteří zrovna nejsou fanatici čehokoliv od Subaru.

„Šedka“ dostala i nový design kol v legendárním Speedline stylu. Kola sice působí opticky menší, ale BRZ s nimi vypadá tak nějak řidičsky vážněji. Rozměr disků je 17”x7,5J, tedy o 0,5” širší, pneumatiky pak zůstávají stejné rozměrem 215/45 R17 i typem obutí Michelin Premacy HP, určeném především k dostupné hravosti podvozku.

Koncept zábavy s BRZ stojí na hravosti podvozku, a když už standardní BRZ vyhrává ankety o „Sportovní auto roku“ (Zlatý volant 2018), bylo velkou otázkou, kam můžou komponenty SACHS limitku posunout. Nebudu vás dlouho napínat, auto je s nimi znatelně poddajnější, přitom samozřejmě neztratilo nic ze své hravosti. Díky tomu jde BRZ zase o něco lépe používat denně.

 

Interiér jako ze skici

K limitce dostanete i dvoubarevný interiér v kombinaci alcantara a béžová kůže, a to je naopak ten nejslabší článek limitky. Upřímně si dokážu představit, že to na nějaké skice vypadalo skvěle, reálný dojem už bohužel tak jednoznačný není a chvílemi člověka přepadne pocit, jestli takhle světlý odstín hnědé kůže nevypadá naopak lacině. Když ale opustíte pohled módní policie, pořád jde o velký skok kupředu oproti základním sedačkám, které přiznávají svůj japonský původ každým coulem.

Je mi úplně jasné, že byste u takové limitované edice očekávali i brembo brzdy, nějaký připepřený výfuk a ideálně ještě pár koní navíc. Uvědomme si ale, že za limitku připlácíte 60 000 Kč, tedy podobně jako u příplatku za kožený interiér (50 000kč). Už GT86 v edici BlackTouch (test najdete zde) nebezpečně atakuje hranici 1 000 000 Kč. Ruku ale na srdce, kdo z vás by chtěl dát za BRZ takové peníze?

Navíc trh s aftermarketovými díly na BRZ je obrovský a nic vám nebrání koupit větší brzdy, hlasitější výfuk nebo konec konců třeba i kompresor kit.

 

Předfacelift vs. Pofacelift

V roce 2012, kdy „Toyobaru“ přišlo na trh, byla situace úplně jiná než teď. Koupě takového auta chtěla určité sebezapření. Na všech předfaceliftových kusech byl za studena problém řadit dvojku, řízení doprovázela drobná vůle, chyběl trojblik, ukazatel dojezdu, na okruhu pak i ukazatel teploty oleje a v případě Subaru i barevný displej audia.

Za těch 7 let ale udělalo Toyobaru velký skok kupředu, Bi-LED světla konečně svítí tak, že vás nenutí zpomalovat, kdykoliv končí úsek s lampami. Podvozek už z vás cestou do Brna nevytřese duši, dvojka jde řadit konečně i bez poctivého meziplynu a se zmenšením průměru volantu přišlo i přenastavení účinnosti posilovače na úroveň, se kterou už kličkování po Praze nepřipomíná fitness trénink. BRZ zkrátka začalo být bez výhrad každodenně použitelným autem.

Až tedy příště zabrousíte na inzerci s ojetými „Toyobaru“, myslete také na to, že předfaceliftové kusy sice mají lákavou cenovku, ale jejich každodenní použitelnost může být, z dnešního pohledu, otravná. A až se pak vrátíte zpět k nabídce nových aut, věřte, že limitka Spec. S bude dávat největší smysl.

Text: Matěj Slepička l Foto: Matěj Slepička 

Technické parametry vozidla Subaru BRZ:

Základní cena vozu

860 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 998 cm3

Výkon

147 kW (200 koní) při 7 000 ot./min.  

Točivý moment

205 Nm při 6 400 ot./min.

Hmotnost

1 305 kg

Výkon/hmotnost

156 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,6 s

Max. rychlost  

226 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

7,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

215/45 R17

Délka

4 240 mm

Šířka

1 775 mm

Výška

1 285 mm

Rozvor náprav

2 570 mm

Objem zavazadlového prostoru 

243 l

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ poddajnost podvozku  – poklidný zvuk výfuku
+ každodenní použitelnost  
+ Bi-LED světla perfektně svítí  
+ barevná kombinace působí stylově  

 

 

Galerie

Komentáře