foto Driversweb.cz

Sportovní kupé jako rodinné auto?

Datum článku: 20.6.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

S příchodem okamžiku, kdy petrolhead, tedy fanoušek automobilového světa, přivede na svět svého potomka, nastává řešení situace, jestli je nutné zbavit se sportovního kupé nebo hothatche. Potřebuje teď přeci velkého kombíka či MPV, to je jasné. Anebo není?

Jak jsem tak vypozoroval, nevědomost vede automobilové fanatiky často ke dvěma krokům. Buďto chytí hysterický záchvat s potřebou koupit obrovské sedmimístné auto s bezedným kufrem na úkor svého koníčku, anebo naopak přeměřují svoje kupátko se slovy „je to OK, kočárek se tam vejde“.

Rád bych v tomto blogu uvedl na pravou míru potřeby čerstvé rodiny a přiblížil tak budoucím rodinným petrolheadům, jak to bude probíhat.

Začněme druhou skupinou, tedy těmi, kteří jsou přesvědčeni, že se jejich kočárek do kufru vejde. Ano, jsou kočárky, které se do Renaultu Clia Williams nebo Porsche 911 Carrery opravdu vejdou. Ale je potřeba zmínit, že kočárek je zhruba třetina zavazadel, které s sebou budete vozit na rodinné víkendy, a cesty z nákupů na tom nebudou jinak. Další věc, která nápadu ponechat kupé či ostrý hatch příliš nefandí, je cestování vaší drahé polovičky vzadu s potomkem. Komu by se chtělo soukat každou jízdu, po dobu prvního roku, předními dveřmi na zadní lavici.

Dalším faktem, který sportovní auto deklasuje, jsou reakce rodiny na jakýkoliv sportovní akt. Při masivním zrychlení bude vaší, v protisměru sedící, ratolesti vypadávat dudlík, což povede k probuzení a k pláči. Chytání apexu a balancu auta povede také k probuzení a k pláči. A konečně, můžete hádat, k čemu povede vytáčení motoru až do omezovače s rezonujícím otevřeným výfukem.

Nakonec dojdete k tomu, že zvyklosti své svižné jízdy budete muset snížit do takové míry, aby působili pohodlně, plynule a v případě ostrých motorů také tiše. Z radosti z jízdy na limitu přilnavosti se tak často může stát radost z balancování na hranici, ehm, minimální spotřeby paliva.

Jinými slovy soužití rodina vs. ostrý hatch nebo kupé není nemožné, ale je potřeba zamyslet se, jestli za to stojí. Chcete při každé jízdě rozkládat kočárek na prvočinitele, soukat autosedačku předními dveřmi do otvoru mezi skořepinami a vysvětlovat ženě, že to za ty jízdní vlastnosti určitě stojí? Nakonec i vám dojde trpělivost si s tím zbytečně komplikovat život a sporťáček půjde z domu, anebo dostane statut druhého auta v rodině.

K mému překvapení se jako nepraktické ukázaly také sedany. Na místo, které byste v hatchbacku vyplnili položením zavazadla zhora, sem už nic nenasoukáte. Jedině si připravit vše na kraji kufru a pak to najednou posunout co nejdál. V praxi pak 500 l kufru sedanu působí příliš malý podobně jako kufr malého hatchbacku.

Nyní se přesuneme k pravému opaku, k panikařícím novopečeným otcům shánějícím MPV nebo obrovského kombíka. Ty můžeme rozdělit na dvě skupiny. Jedni si koupí svůj rodinný autobus s neúměrně velkým benzinem, například S-Max 2,5T nebo M5 Touring, druzí se spokojí s rodinným autobusem v úsporné naftě. Ovšem všichni budou vozit zbytečně moc prostoru na úkor dynamiky, obratnosti a spotřeby paliva.

Rozum a zkušenosti tedy říkají, že první roky rodinného života petrolheada bude moudré strávit s autem nižší střední nebo střední třídy s pěti dveřmi a praktickou zádí, kterou umí nabídnout jen hatchback nebo kombi.

Pojďme si tedy odpovědět na původní otázku, může být sportovní kupé rodinným autem? Je mi líto, ale není to dobrý nápad, soužití s takovým autem bude vyžadovat tolik kompromisů, že to za to nebude stát. Stejně tak se není třeba vdát posledního zbytku zážitku z jízdy koupí MPV.

Abyste mohli i jako čerství rodinní petrolheadi i nadále vyjádřit svou náklonnost k autům, vybrali jsme pro vás tři rivaly, kteří v sobě mají kus automobilové historie, motorsportovního talentu, a přesto budou dobrými rodinnými společníky. Podmínkou je, že to musejí být nenápadná použitelná auta, se kterými se vždy rádi ocitnete sami na prázdné okresce.

Ford Focus 5dv/kombi (Obyčejné auto s neobyčejným talentem podvozku. Horší to bude s výběrem motoru.)

 

BMW řady 3 Touring (Dvěma slovy rodinné GT. Se sametovým šestiválcem a dokonalým vyvážením vás neomrzí.)

 

Subaru Impreza Wagon („Brumlání“ protiležných pístů a symetrický pohon všech kol je neobyčejně charakterní.)

Pro představu o tom, kolik věcí je potřeba vozit a jak snadno či komplikovaně se do různých typů karoserie naskládají, se podívejte na pár následujících fotek.

Galerie

Komentáře