foto Driversweb.cz

Škoda Rapid Spaceback Fresh 1,6 TDI – Rozpolcenost

Datum článku: 13.3.2014 | Autor textu: Matěj Slepička

K čemu je nová karosářská varianta Rapidu vlastně dobrá a kdo si ji bude kupovat? Obhájí se 1,6 TDI vedle povedených benzinových motorů TSI?

Škodovka přináší národu chatařů a chalupářů praktičtější verzi lidového Rapidu, auto pro ty, kteří potřebují každý víkend přestěhovat tam a zpět celý vesmír se všemi jeho galaxiemi – dokonce ho tak i pojmenovali: Spaceback. Teď už zbývá jen pochopit, proč je tenhle kříženec kombíku a hatchbacku menší než původní liftback včetně kufru menšího o 135 litrů.

Tahle nepochopená rozpolcenost provází Rapid už od jeho velkolepého uvedení, kdy se nedokázal se svým velkým a prostorným zadkem pořádně vměstnat do tehdejší modelové řady.  Vždyť nebyl o tolik dražší než Fabie a v některých ohledech předčil i tehdejší Octavii II. Říkali jsme si: „Je tedy nástupcem Octavie, nebo příští Octavie tolik povyroste?“ Fabii, Rapid a Octavii od sebe dělilo jen asi čtyřicet tisíc korun pořizovací ceny, takže rozhodování bylo složité. O rok později už je s novou kvalitnější a vyspělejší Octavií jasné, že místo pro levnější, i když podobně velký model tady je a uvolnila jej především Octavie v edici Tour. Změnili se ale i další věci.

Téměř všichni si po představení Rapidu stěžovali na lacině působící interiér zvlášť ve srovnání s ambiciózní cenovkou. Škodovka rychle zareagovala, přidala pár dekoračních lišt a nové materiály navíc. Jsou to sice jen drobnosti, ale dojmu z interiéru hodně pomohly. Ambiciózní cenovka Rapidu sice zůstala, ale snižuje ji akční nabídka Fresh zhruba o 30 000 Kč až na konkurenceschopných 269 900 Kč.

Tou hlavní novinkou je ale nová karosářská varianta…

 

A protože nejsme magazín vybavený rýpátky do plastů, testerem chodu tlačítek ani interaktivní srovnávací tabulkou v excelu, se všemi dostupnými modely včetně výbav, tak nám vadila u liftbacku spíše nestabilita auta v přímém směru. Objemná a neforemná záď spolu s měkčí zadní nápravou citelně plavala, dálniční tempo vyžadovalo drobné korekce a zejména pak na brzdách celé auto nepůsobilo stabilně. Tohle ale neplatí pro Spaceback, který se chová ve všech situacích jistě.

Na dálnici se už nemusíte soustředit na jízdu rovně, nouzové brzdění vás nevyděsí zásahy ESP a přitom si můžete užívat dospělého a komfortního podvozku. V nájezdu do zatáčky sice liftback působil vyváženěji, ale na výjezdu lape po adhezi kompaktnější Spaceback lépe.

Jízdní vlastnosti by mohly překvapovat i dál, kdybychom měli pod kapotou nějaký z povedených malých benzinových turbomotorů namísto 1,6 TDI. V roce 2010 tenhle motor nahradil letitou hlučnou naftu 1,9 TDI. Nový motor dokázal podat stejných 105 koní a 250 Nm, jen tišeji a úsporněji. Vlastně by mu nebylo ani moc co vytknout, kdyby nebyl spojen pouze s pětistupňovou převodovkou s otravně dlouhými kvalty.

Vinou převodovky má tenhle motor s Rapidem pocitově spoustu práce. 1,6 TDI se sbírá už v otáčkách těsně nad volnoběhem, ale přesto je potřeba motor vytáčet více než obvykle kvůli tomu, aby na sebe rychlosti přirozeně navazovaly.  Příplatek 60 000 Kč za tenhle motor se navíc ospravedlňuje o to hůře, když je v reálném světě jen o půl litru úspornější než srovnatelně výkonné motory 1,2 TSI. Neváhal bych ani vteřinu a tady určitě ušetřil.

Rapidem Spaceback a Fabií kombi to na první pohled vypadá podobně bratrovražedně, ale nejde jen o to, jestli využijete raději více místa v kufru (Fabia kombi 480l, Rapid Spaceback 415l) nebo na zadních sedadlech. Klidnější a jistější naladění podvozku, lepší odhlučnění a příjemnější nižší posaz za volantem dělají z Rapidu oproti Fabii dospělejší auto.

Velké haló bylo u Rapidu kvůli škrabce vložené do víčka nádrže, tu má i stylovější Spaceback (dokonce nově zamykatelnou). Styl Spacebacku podtrhává dlouhé okno pátých dveří, které navazuje na panoramatické okno přes celou střechu. Stylové… Na fotkách na internetu určitě… Naše testovací auto ale tuhle frajeřinku nemělo, stejně jako ji nebude mít většina Spacebacků. Je totiž spojená jen s edicí StylePlus začínající na ceně 329 900 Kč, a i když si za panoramatickou střechu připlatíte v edici Fresh, prodloužené zadní okno k ní nedostanete. Snad byste nechtěli na Stylingu šetřit...

Nový interiér a cenovky zvýhodněné výbavy Fresh konečně dělají z Rapidu auto, kterým mělo být už od začátku. Spaceback by vás měl zajímat, pokud chcete dospělé rozumné (Fresh) anebo stylové (StylePlus) auto a galaktický kufr liftbacku raději vyměníte za jistější jízdní vlastnosti. Jen motor 1,6 TDI oproti 1,2 TSI není tak zajímavou nabídkou, navíc dlouhé kvalty znepříjemňují jízdu a otupují dynamiku. Stačila by přitom jen šestistupňová převodovka a mohlo být všechno jinak.

text: Matěj Slepička foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Škoda Rapid Spaceback Fresh 1,6 TDI:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena vozu

403 900 Kč s DPH

Hmotnost

1 260 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 598

Výkon

77 kW (105 koní) při 4 400 ot./min.

Výkon/hmotnost

83 koní/t

Točivý moment

250 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,3 s

Max. rychlost  

190 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,4 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson s příčným zkrutným stabilizátorem

Zavěšení zadní nápravy

kliková s vlečenými rameny

Rozměr pneumatik

185/60 R15

Délka

4 304 mm

Šířka

1 706 mm

Výška

1 459 mm

Rozvor náprav

2 602 mm

Objem zavazadlového prostoru

415 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Jisté jízdní vlastnosti Spacebacku – 1,6 TDI nedává vedle 1,2 TSI ekonomicky smysl
+ Dojem z interiéru – Vypadá disproporčně
+ Edice Fresh a StylePlus – Nepříjemně dlouhé kvalty u 1,6 TDI
+ Výhled vzad oproti liftbacku  

 

Škoda Rapid Spaceback

1,6 TDI (105 koní)  

Hyundai i30

1,6 CRDi (110 koní)  

Renault Mégane

1,6 dCi (110 koní)

Citroën C4

1,6 e-HDI (112 koní)  

0-100 10,3 s

190 km/h

4,4 l/100km

0-100 11,5 s

 185 km/h

4,1 l/100km

0-100 10,8 s

190 km/h

4,4 l/100km

0-100 10,3 s

190 km/h

4,4 l/100km

cena: 403 900 Kč

(Akční cena)

cena: 395 990 Kč

 

cena: 384  900 Kč

(Akční cena)

cena:  354 900 Kč

(Akční cena)

Galerie

Komentáře