foto Driversweb.cz

Škoda Superb 2,0 TDI – passato-vrah

Datum článku: 9.9.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Superb je takový malý partyzánský projekt inženýrů Škodovky, který je už dlouho trnem v oku mateřskému VW – je prostě tak dobrý, že krade zákazníky jejich vlajkové lodi, Passatu. Jak je na tom třetí generace? Podařilo se Volkswagenu udržet ji na řetězu, nebo už svého německého konkurenta definitivně převálcovala?

Vždycky jsem si přál loftový byt. Se vzdušnou jednoprostorovou architekturou a jednoduchým vybavením, světlý díky francouzským oknům a hlavně prostorný, abych se nikdy necítil být vězněm mezi čtyřmi stěnami. Minimalisticky nepřeplácaný, plný kvalitních materiálů a hi-end hraček. Osobité prostředí, kde bych našel klid a jistotu i v těch slabších chvilkách. To je můj byt snů – jen jsem nikdy nečekal, že by mohl být čtyřkolový.

Přesně tak totiž působí vnitřní prostor nového Superbu. Je tak velký, že si musíte vzít dalekohled, abyste našli spolujezdce na ostatních sedačkách. Tak velký, že si vzadu nejen pohodlně sednete, ale klidně si tam můžete vzít peřinu a pohodlně se natáhnout. A kufr je tak hluboký, že k němu dostanete mapu a buzolu, abyste našli všechny zapadlé věci a dokázali se taky vrátit zpět. Superb je prostě OBROVSKÝ!

To byly ale i předchozí dvě generace – naštěstí pro tu třetí to není jeho jediná přednost. Jeho atraktivita začíná u designu, který rozvíjí motivy z Octavie a Fabie a posouvá hru o level dál – vyvážené proporce (konečně i u sedanu!), ladné linie, čisté plochy a ostré prolisy, přísný pohled čelních LED světel. Vypadá jako pojízdná socha vytesaná z jednoho ingotu. Celkový efekt je citlivý na výběr laku, aby vynikly prolisy na karoserii a přední LED (nejlépe to funguje s tmavě šedou metlou), ale ať si vyberete jakoukoliv barvu, dostanete auto, které je skutečně hodné označení manažerská limuzína.

Ani interiér vás nezklame – tedy pokud se dokážete přenést přes fakt, že je až nápadně podobný tomu v menší Octavii (A Rapidu. A Fabii.). Jedinými rozdíly jsou větší vzdušnost, lepší materiály a pár komfortních a technických laskomin navíc (například třízónová klimatizace a stínící rolety vzadu, LTE datové připojení nebo deset reproduktorů místo osmi). I po stránce elektronických systémů a asistentů jsou si s Octavií blízko, ale to je spíš tím, jak dobře je menší model vybavený: adaptivní tempomat, poloautonomní parkování nebo udržování jízdy v pruhu pořád nepatří k běžnému standardu třídy. Na druhou stranu si musí Superb nechat zdát třeba o digitální palubce, protože tu si VW šetří pro svůj Passat, aby mu zůstala aspoň nějaká výhoda.

  

Další výhodou Passatu je 240koňové bi-TDI, ale věřte mi, že se bez něj velmi snadno obejdete, protože 190koňové mono-TDI je naprosto neprůstřelné. Tiché a kultivované (na diesel, samozřejmě), dostatečně silné a přitom ukázkově úsporné – v kombinaci režimů se mi s ním dařilo jezdit do šesti litrů, což je parádní číslo na tak velké auto (za to vděčí hlavně nízké hmotnosti 1505 kg). Jestli si ho chcete ještě vylepšit, tak bez obav sáhněte po DSG, které přinese intenzivnější dojem nenáročného pohodlí, ale klikací manuál vás určitě neurazí a ušetřených 65 tisíc můžete vrazit do výbavy navíc.

Třeba do adaptivního podvozku za 25 tisíc, který je další výhodou Superbu proti Octavii a dává jeho jízdnímu projevu hned několik tváří. V komfortním režimu je pohodovou houpavou lodí, ve sportovním předvádí překvapivou stabilitu bez náklonů a normální mód se drží přesně mezi nimi. Dobrá investice. Pravda, komfort je v zatáčkách už dost rozevlátý, ale Škoda o tomhle problému ví a bude nastavení přelaďovat (auta vyrobená v září by už měla být v pořádku). Sportovní režim možná přinese jistotu v zatáčkách, ale zábavu vykouzlit nedovede – na to je Superb moc nedůtklivý a nepomáhají ani sedačky bez výraznějšího bočního vedení, volant připomínající kormidlo a zcela nesportovní motor.

To však vůbec není špatně, zvlášť když roli manažerské limuzíny zvládá Superb tak skvěle. Pravda, pochází z rodu prostých pracantů a podle toho také vypadá jeho interiér, ale dohání to chytrou praktičností, bohatou dostupnou výbavou, širokou nabídkou motorů (slabších 1,4 TSI a 1,6 TDI bychom se trochu báli, i když by na lehký Superb papírově měly stačit – u ostatních motorů neuděláte chybu ani v jednom případě, dokonce ho můžete mít s některými motorizacemi i ve čtyřkolce), skvělým designem exteriéru a o půl čísla větší prostorností, než nabízí srovnatelná konkurence. Nový Superb si zkrátka ponechal ty silné vlastnosti předchozích generací a posunul hru v oblasti designové, jízdní i technologické, takže už nepůsobí jen jako chudý příbuzný. Napadá vás nějaký důvod, proč chtít Passat? Nás totiž ne.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Škoda Superb 2,0 TDI:

Základní cena vozu

751 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 968 cm3

Výkon

140 kW (190 koní) při 3 500 - 4 000 ot./min.

Točivý moment

400 Nm při 1 750 - 3 250 ot./min.

Hmotnost

1 505 kg

Výkon/hmotnost

126 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,0 s

Max. rychlost  

237 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

4,9 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,6 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

66 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

215/55 R17

Délka

4 861 mm

Šířka

1 864 mm

Výška

1 468 mm

Rozvor náprav

2 841 mm

Objem zavazadlového prostoru

625 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Nepřehlédnutelný design – Nenápaditý interiér
+ PROSTOR – Nejistý podvozek v komfortním režimu   
+ Technické hračky  
+ Skvěle jezdí a dobře se řídí     
+ Silný a úsporný motor  

 

Škoda Superb

2,0 TDI (190 koní)

VW Passat

2,0 TDI (190 koní)

Ford Mondeo

2,0 TDCi (180 koní) 

Mazda6

2,2 SKY-D (150 koní)

0-100 8,0 s

4,1 l/100km

kufr: 625 l

0-100 7,7 s

4,5 l/100km

kufr: 586 l

0-100 8,4 s

4,3 l/100km

kufr: 541 l

0-100 9,2 s

4,2 l/100km

kufr: 522 l

cena: 751 900 Kč cena: 796 900 Kč

cena: 757 990 Kč

cena: 709 900 Kč

Galerie

Komentáře