foto Driversweb.cz

Škoda Rapid 1,0 TSI – nenápadně lepší

Datum článku: 11.10.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský

Facelift přinesl řadu drobností a jednu velkou motorickou změnu – k lepšímu nebo k horšímu?

Rapid má pohnutý osud. Měl se stát lidovým vozem, ale trh rychle ukázal, že ho Škodovka nepostavila dost laciný, aby dokázal konkurovat Daciím, a zároveň ani tak povedený, aby si svou cenovku obhájil. Tím začal koloběh postupného nenápadného vylepšování a zkvalitňování (lepší materiály, širší výbava, stylovější Spaceback, verze Monte Carlo), které vyvrcholilo letošním faceliftem.

Ten přinesl velmi decentně přepracovaný design přídě a zádě, nový infotainment s větším 6,5“ displejem a online službami, nový volant a dekory, které oživily interiér, automatická dálková světla a dvojzásuvku USB vzadu. A hlavně konečně také linku LED denního svícení (v kombinaci s bi-xenony), kterou dnes musí mít každé slušné auto. Rapid tedy konečně nevypadá jako chudý příbuzný (pokud si ho správně naspecifikujete).

Hlavní novinkou je ale přeplňovaný litrový tříválec, který nahrazuje čtyřválcovou dvanáctistovku. Důvodem je samozřejmě nižší spotřeba, a i když jste 1,2 TSI nikdy nemohli označit jako rozežraný, modernější 1,0 TSI má potenciál ještě pár deci ušetřit – nemluvě o gramech emisí CO2, které mají pro automobilku hodnotu milionů Euro.

  

Foukaný litr se nabízí ve dvou výkonových variantách papírově prakticky shodných s dvanáctistovkou – ta slabší má o 5 koní víc (70 k a 160 Nm), ta silnější zase o 25 Nm víc (81 k a 200 Nm) – charakterově se však hodně liší. Starší čtyřválec se snadno sbíral od volnoběhu a rychle nabíral na síle, jejíž průběh však byl nad dvěma tisíci zcela plochý a od čtyř tisíc už jen postupně umdléval. To nový tříválec probere z mrákot až v 1500 otáčkách, ale pak zatáhne a začne točit tak nadšeně, že se vám ho kolem doporučených dvou tisíc vůbec nebude chtít přerušovat a poletíte za jeho naštvaného vrčení až k vrcholným 5500, jen abyste rychle přeřadili a užili si to nanovo.

Litr jako každý správný tříválec působí tak živě, že se jeho projevem snadno necháte strhnout a brzy se nachytáte, jak ho držíte pod krkem a vytíráte s ním asfalt v zatáčkách, protože se stejně nadšeně drží stopy a obratně mění směr. Vlastně je to docela zábava.

Jenže tím si pokazíte průměrnou spotřebu, která při klidnějším stylu jízdy ukazuje čísla začínající trojkou a čtyřkou, v kombinaci se pak budete pohybovat mezi pěti a šesti litry – podle tíhy vaší pravé nohy. A hlavně šikovnosti při řazení. Pokud totiž přeřadíte nahoru pod dvěma tisíci, spadnete do zející díry turbolagu, kde se vážně neděje nic, a dost se načekáte, než se prokoušete k těm patnácti stům, kdy se motor zase roztočí.

To je ale asi jediná vada nového tříválce, jinak je tichý při běžné jízdě i v dálničním tempu (kde díky přepracovanému podvozku zadek nevlaje jako dřív) a živý, když zatopíte pod kotlem, vibrace skoro necítíte a dunění se dočkáte, jen když na vyšší kvalt spadnete k volnoběhu. I přes tuhle nevýhodu je ale celkově nový 1,0 TSI lepším motorem než nemastný a neslaný 1,2 TSI.

Všechny tyhle úpravy dělají z Rapida dospělejší a příjemnější auto, které si s přehledem válcuje Rumunskou a Francouzskou konkurenci. Dobře se v něm sedí a příjemně se řídí, všechno funguje, jak má, a nic vás na něm nebude štvát. Působí vyváženěji a dotaženěji, prostě víc jako auto a ne jako jeho nepovedená laciná náhražka.

Foto: autor

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Laciné, ale překvapivě dotažené auto    – ...jakmile se roztočí nad 1500 otáček   
+ Spousta prostoru – Není zase tak laciný
+ Konečně má LEDky  
+ Slušně jezdí a příjemně se řídí  
+ Úsporný a živý motor...   

Technické parametry vozidla Škoda Rapid 1,0 TSI:

Základní cena vozu

321 900 Kč

Motor

řadový tříválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

999 cm3

Výkon

81 kW (110 koní) při 5 000 - 5 500 ot./min.  

Točivý moment

200 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min.

Hmotnost

1 190 kg

Výkon/hmotnost

92 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,8 s

Max. rychlost  

200 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

kliková s vlečenými rameny

Rozměr pneumatik

185/60 R15

Délka

4 483 mm

Šířka

1 706 mm

Výška

1 461 mm

Rozvor náprav

2 589 mm

Objem zavazadlového prostoru 

550 l

Galerie

Komentáře