Datum článku: 18.12.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Málokteré auto rozděluje názory jako Octavia RS – podaří se jí v našem testu obhájit svou sportovnost, nebo nás unudí k smrti?
Babiš nebo Kalousek? Praha nebo Brno? Plznička nebo gambáč? Sparta nebo Slavia? Kdepak – téma, které nejvíc rozděluje Čechy, je Octavia RS. Jedna část národa ji velebí jako dokonalé spojení rychlosti s praktičností, druhá nad ní zase ohrnuje nos, že je sportovní asi jako cihla na závodní dráze.
Může to znít jako srabácká diplomacie, ale zkuste to vydržet – pravdu mají totiž obě strany. Rychlost ani praktičnost jí věru nechybí, ale Octavie RS v benzinu a tím spíš v dieselu postrádá tu správnou jiskru, kterou by dokázala nadchnout a vybudit řidičské nadšení. Jenže pak je tu ještě speciální RS230… (redakční TEST ZDE)
Vlastně jí teď po faceliftu říkají RS245, protože v rámci facelift strávila i nějaký čas v posilovně, ale je upečená podle stejného receptu – přebírá všechny prvky nového RS (čtyřoká maska, nové konektivní infotainmenty, jízdní asistenty a komfortní prvky), navrch pak přihazuje černý paket (maska, zrcátka, výfuky), 19“ kola, sportovní výfuk, 15 koní a 20 Nm navíc a ještě k tomu tu hlavní součástku: elektronicky řízený diferenciál VAQ mezi předními koly.
A ten umí vážně zázraky – z nudného rodinného rychlíku totiž udělá řidičsky zajímavé auto. Ve vinglu krásně cítíte, jak se kola zakusují do asfaltu bojují o maximální možnou trakci tam, kde by normální RS předvádělo bezmocný one-tire-fire. Díky tomu můžete jít o poznání dřív do plynu a ždímat výkonový potenciál RS nejen na rovinkách, ale i v zatáčkách.
Dalším bonusem je stabilnější podvozek s rozšířenou zadní nápravou, takže zadek už neplave ani v těch nejvyšších rychlostech a neobírá vás tak o důvěru. Nemusíte se bát tlačit na pilu a jít až na hranu. Výsledkem je, že tam, kde by se běžnému RS rozklepala kolena, zůstává RS 245 naprosto sebejisté a koncentrované.
Motor je dostatečně bouřlivý, aby vás podpořil ve vašem snažení, a i když si uvnitř pomáhá syntetickým bručením, zvenku zní dost sportovně. Síly má také dost, vlastně možná až moc, protože s podporou efektivního VAQ snadno dosáhne limitů konstrukce přední nápravy – pak se dočkáte trochu potupného mlácení od přední nápravy a zásahů kontroly trakce. To se však stává jen občas při plném plynu na skutečně mizerném asfaltu.
Když vás to bláznění na plný plyn unaví, stačí přepnout auto do komfortního módu a rázem sedíte v běžném rodinném autě, praktickém, prostorném a skrz naskrz rozumném, které vás nebude ničím rušit ani obtěžovat. Vlastně by se k němu víc hodilo DSG, protože by pak bylo ještě pohodlnější. A při kalupu navíc umí vykouzlit příjemné práskání do výfuku.
RS245 samozřejmě není auto pro ty, co jsou odkojeni tím nejostřejším hot hatchovým nářadím, ale do té svižné a rozumně zábavné skupiny, kam patří všechny ty Golfy GTI a Focusy ST, se s přehledem vmáčkne – je na to dost rychlá i řidičsky zajímavá, dost přívětivá i ostrá zároveň. Upřímně, RS245 je přesně taková, jaké mělo být RS od začátku. Tak bychom se vyhnuli spoustě zbytečných hospodských hádek…
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Konečně dost hot | – ...jenže za tuhle si připlatíte |
+ Stále dost praktická a použitelná | – Pro některé pořád "jen Octavia" |
+ Můžete ji mít i v kombíku nebo s automatem | |
+ Takové mělo být RS od začátku... |
Technické parametry vozidla Škoda Octavia RS245:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 984 cm3 |
Výkon |
180 kW (245 k) při 5 000 - 6 700 ot./min. |
Točivý moment |
370 Nm při 1 600 - 4 300 ot./min. |
Hmotnost |
1 445 kg |
Výkon/hmotnost |
169 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
6,6 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
6,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
225/35 R19 |
Délka |
4 689 mm |
Šířka |
1 814 mm |
Výška |
1 448 mm |
Rozvor náprav |
2 677 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
590 l |