foto Driversweb.cz

Škoda Octavia RS245 – sportovní dilema

Datum článku: 18.12.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Málokteré auto rozděluje názory jako Octavia RS – podaří se jí v našem testu obhájit svou sportovnost, nebo nás unudí k smrti?

Babiš nebo Kalousek? Praha nebo Brno? Plznička nebo gambáč? Sparta nebo Slavia? Kdepak – téma, které nejvíc rozděluje Čechy, je Octavia RS. Jedna část národa ji velebí jako dokonalé spojení rychlosti s praktičností, druhá nad ní zase ohrnuje nos, že je sportovní asi jako cihla na závodní dráze.

Může to znít jako srabácká diplomacie, ale zkuste to vydržet – pravdu mají totiž obě strany. Rychlost ani praktičnost jí věru nechybí, ale Octavie RS v benzinu a tím spíš v dieselu postrádá tu správnou jiskru, kterou by dokázala nadchnout a vybudit řidičské nadšení. Jenže pak je tu ještě speciální RS230… (redakční TEST ZDE)

Vlastně jí teď po faceliftu říkají RS245, protože v rámci facelift strávila i nějaký čas v posilovně, ale je upečená podle stejného receptu – přebírá všechny prvky nového RS (čtyřoká maska, nové konektivní infotainmenty, jízdní asistenty a komfortní prvky), navrch pak přihazuje černý paket (maska, zrcátka, výfuky), 19“ kola, sportovní výfuk, 15 koní a 20 Nm navíc a ještě k tomu tu hlavní součástku: elektronicky řízený diferenciál VAQ mezi předními koly.

A ten umí vážně zázraky – z nudného rodinného rychlíku totiž udělá řidičsky zajímavé auto. Ve vinglu krásně cítíte, jak se kola zakusují do asfaltu bojují o maximální možnou trakci tam, kde by normální RS předvádělo bezmocný one-tire-fire. Díky tomu můžete jít o poznání dřív do plynu a ždímat výkonový potenciál RS nejen na rovinkách, ale i v zatáčkách.

Dalším bonusem je stabilnější podvozek s rozšířenou zadní nápravou, takže zadek už neplave ani v těch nejvyšších rychlostech a neobírá vás tak o důvěru. Nemusíte se bát tlačit na pilu a jít až na hranu. Výsledkem je, že tam, kde by se běžnému RS rozklepala kolena, zůstává RS 245 naprosto sebejisté a koncentrované.

Motor je dostatečně bouřlivý, aby vás podpořil ve vašem snažení, a i když si uvnitř pomáhá syntetickým bručením, zvenku zní dost sportovně. Síly má také dost, vlastně možná až moc, protože s podporou efektivního VAQ snadno dosáhne limitů konstrukce přední nápravy – pak se dočkáte trochu potupného mlácení od přední nápravy a zásahů kontroly trakce. To se však stává jen občas při plném plynu na skutečně mizerném asfaltu.

Když vás to bláznění na plný plyn unaví, stačí přepnout auto do komfortního módu a rázem sedíte v běžném rodinném autě, praktickém, prostorném a skrz naskrz rozumném, které vás nebude ničím rušit ani obtěžovat. Vlastně by se k němu víc hodilo DSG, protože by pak bylo ještě pohodlnější. A při kalupu navíc umí vykouzlit příjemné práskání do výfuku.

RS245 samozřejmě není auto pro ty, co jsou odkojeni tím nejostřejším hot hatchovým nářadím, ale do té svižné a rozumně zábavné skupiny, kam patří všechny ty Golfy GTI a Focusy ST, se s přehledem vmáčkne – je na to dost rychlá i řidičsky zajímavá, dost přívětivá i ostrá zároveň. Upřímně, RS245 je přesně taková, jaké mělo být RS od začátku. Tak bychom se vyhnuli spoustě zbytečných hospodských hádek…

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Konečně dost hot – ...jenže za tuhle si připlatíte   
+ Stále dost praktická a použitelná – Pro některé pořád "jen Octavia"   
+ Můžete ji mít i v kombíku nebo s automatem     
+ Takové mělo být RS od začátku...  

Technické parametry vozidla Škoda Octavia RS245:

Základní cena vozu

781 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 984 cm3

Výkon

180 kW (245 k) při 5 000 - 6 700 ot./min.  

Točivý moment

370 Nm při 1 600 - 4 300 ot./min.

Hmotnost

1 445 kg

Výkon/hmotnost

169 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,6 s

Max. rychlost  

250 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/35 R19

Délka

4 689 mm

Šířka

1 814 mm

Výška

1 448 mm

Rozvor náprav

2 677 mm

Objem zavazadlového prostoru 

590 l

Galerie

Komentáře