foto Driversweb.cz

Škoda Octavia RS230 – černá mamba

Datum článku: 22.10.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jan Svoboda

Připravte se na překvapení – Škoda konečně vyslyšela volání nadšených řidičů a postavila sportovní auto, které si opravdu zaslouží nosit znáček Rallye Sportu!

Je to téměř hypnotické – když se skoro třímetrová mamba, největší jedovatý had, vztyčí do výšky, začne agresivně syčet a otevře svou inkoustově temnou tlamu se dvěma zářícími jedovatými tesáky. Útěk? Můžete to zkusit, ale tahle potvora umí svištět rychlostí až 20 km/h v terénu, který zná mnohem lépe než vy. Když vás kousne, nemáte šanci, její jed vás do dvaceti minut spolehlivě usmrtí, takže vám zbývá jediné – zůstat nehnutě stát a modlit se, aby ji to přestalo bavit. Jinými slovy, když potkáte mambu černou, jste v hajzlu.

Podobně se cítí řidiči obyčejných aut, když se jim v zrcátku objeví magicky černá (tak se tenhle lak fakt jmenuje!) RS230. Černý gril chladiče, černá kapota, černý spojler, antracitová kola, a ze vší té tajemné temnoty zlověstně září pás LED denního svícení – kombinace černé s černou a sebevědomý postoj fungují stejně zastrašujícím způsobem jako novozélandský rugby tým All Black tančící haku. Nesnažte se ujet, jen hoďte blinkr, zpomalte a nechte se předjet…

Teď se asi popadáte za břicho, jak jsem se nechal unést, nebo si možná myslíte, že jsem dostal zaplaceno – vždyť od dob 130 RS jsou všechna RS od škodovky jen taková šidítka, která pravé jezdce nedokáží uspokojit. Jasně, vnímám to stejně, jenže RS230 je jiná. Vážně. Když vám řeknu, že dostala 10 koní navrch, tužší podvozek a elektronický diferenciál, určitě vás to nepřesvědčí, jenže výsledek představuje větší pokrok než prostý součet jeho částí.

Poznáte to hned po nastartování, kdy interiér naplní trochu hrubší vrčení než u běžného eresa. Pořád je to z velké části nepřeslechnutelně syntetické dílo sound symposeru, ale upravený výfuk do toho vnáší trochu basového bručení. Když si navíc přiobjednáte šestistupňové DSG, dočkáte se i práskání do výfuku při řazení pod plynem.

Díky bleskurychlým přeřazením pádly pod volantem je snadné vymáčknout z motoru maximum – a je to věru příjemné mačkání, protože přírůstek mrzkých deseti koní nedokáže přesně vyjádřit, o kolik živěji teď motor působí a jak nadšeně se prokousává otáčkami. Žádné umření v pěti tisících, nebojte se ho hnát až k červenému poli v šesti a půl tisících.

  

A dejte mu napít hned za apexem, protože pak perfektně pocítíte, jak pracuje elektronicky řízený samosvor VAQ na přední nápravě. Reaguje bleskurychle, nechává přední kola zakusovat do asfaltu a krásně progresivně vás vytahuje z každé zatáčky bez známky nejistoty nebo prokluzu.

To spolu s přituhlým podvozkem jen posiluje vaši sebedůvěru, se kterou se vrháte stále odvážněji do zatáček. RS230 prostě zaklekne a drží stopu, polyká nerovnosti a nechá se přesně vést na povely plynu ochotně reagujícím čumákem. Těžký zadek, který u běžných Octavií mnohdy až nepříjemně plave, je tady perfektně pod kontrolou a nevlaje ani při přechodu z jednoho oblouku do druhého ani ve vysokých rychlostech.

Na podvozku je nejvíc vidět, jakou práci si s tímhle autem vývojáři dali, aby ho sladili v jeden homogenní celek. RS230 je prostě docela jiné kafe – kde je běžné RS vlažné a rozbředlé (celý TEST si přečtěte ZDE), tam se RS230 vrhá ostře a sebejistě, dokáže vás zapojit do hry (s manuálem by to bylo ještě lepší, takže pokud nejezdíte dálky, klidně na DSG těch 45 tisíc ušetřete) a opravdu pobavit.

  

Samozřejmě v rámci možností velmi civilizovaných hot hatchů, které jsou pohodlně použitelné na každodenní ježdění a nenutí vás k žádným životním kompromisům. RS je svižný cesťák, ale RS230 se hrdě posunulo na sportovní úroveň Golfu GTI Performance.

Jediný problém tak představuje malá odlišnost – od běžného RS ji poznáte jen podle černé masky, zřetelnějšího mezichladiče vpředu, antracitových kol a černých koncovek výfuku. A o 50 % většího loga. To byl vážně takový problém nalepit dozadu pár jasně vypovídajících čísel navíc? Nebo aspoň RS+? Takhle budete muset pořád někomu vysvětlovat, že vy máte přeci jen něco lepšího. Škoda. Ale až na tenhle přehlédnutelný detail se RS230 skutečně povedla. Ani jsme nečekali, že to někdy řekneme, ale Octavia RS230 je teď opravdové sportovní auto. Klidně se od ní nechte uštknout, do žil vám vstříkne jedovatou rychlost!

Foto: Jan Svoboda

letecké foto: Aircap

 

Technické parametry vozidla Škoda Octavia RS230 2,0 TSI DSG:

Základní cena vozu

771 90 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 984 cm3

Výkon

169 kW (230 koní) při 4 700 - 6 200 ot./min.

Točivý moment

350 Nm při 1 500 - 4 600 ot./min.

Hmotnost

1 465 kg

Výkon/hmotnost

156 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,8 s

Max. rychlost  

249 km/h

Převodovka

automatická dvouspojková, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

8,3 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,4 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/35 R19

Délka

4 685 mm

Šířka

1 814 mm

Výška

1 449 mm

Rozvor náprav

2 680 mm

Objem zavazadlového prostoru

590 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Už je skutečně sportovní – Nemusela by být o 70 tisíc dražší   
+ Vtáhne vás do děje – Není dost odlišná
Nepřichází o nic ze své praktičnosti  
+ PROSTOR  

 

Škoda Octavia RS230

2,0 TSI (230 koní)

Ford Focus ST

2,0 EcoBoost (250 koní)

Peugeot 308 GTi

1,6 THP (272 koní) 

VW Golf GTI Perf.

2,0 TSI (230 koní) 

0-100 6,7 s

250 km/h

6,4 l/100km

0-100 6,5 s

248 km/h

6,8 l/100km

0-100 6,0 s

250 km/h

6,0 l/100km

0-100 6,4 s

250 km/h

6,2 l/100km

cena: 726 900 Kč cena: 700 990 Kč

cena: N/A Kč

cena: 710 900 Kč

Galerie

Komentáře