Datum článku: 17.7.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Aféra kolem čtyřokého faceliftu pomalu utichá, ale upravená tvář není to jediné, co nová Octavia přináší.
Podívejme se pravdě do očí: Ano, naživo vypadá lépe než na fotkách. Ano, pomalu si na ni zvykáme. Ale ne, majitelé minulé generace si nejspíš nebudou trhat zoufalstvím vlasy, že jim ještě nedoběhl leasing a nemohou si pro ni okamžitě běžet k dealerovi.
Kabaňgate sice pořádně rozbouřila emoce fanoušků i odpůrců Škodovky, ale faceliftovaná Octavia přináší daleko důležitější zlepšení, než je nový tvar předních světel. Spolu s nimi se totiž designově upravila celá řada drobných detailů, což s LED optikou světel, správným lakem a porcí chromu posouvá vzhled Octavie na mírně vyšší, reprezentativnější úroveň (s halogeny, v základním laku a bez chromu už ale tolik parády neudělá).
Stejná snaha je cítit i z interiéru, kde nově najdete ambientní osvětlení s výběrem z 10 barev, schránku na telefon s bezdrátovým nabíjením a infotainment se skleněným designem (připravte si hadřík na otisky prstů) a úhlopříčkou až 9,2“, ke kterému svůj telefon můžete bezdrátově připojit. Infotainment má však vlastní SIM kartu a je stále online, aby pro vás zjistil ty nejnovější informace z dopravy, o počasí nebo ceny paliva na blízkých benzinkách.
Mezi další technické novinky patří nové jízdní asistenty – inovovaná Octavia tak poloautonomně zaparkuje (podélně i příčně po čumáku), zacouvá s přívěsem (ovládá se trochu nešikovně přes joystick nastavení zrcátek) nebo bezpečně samočinně zabrzdí před překážkou na silnici (nečekaně zastavujícím autem nebo neopatrným chodcem).
Jedinou mechanickou novinkou je přeplňovaná benzinová čtyřválcová patnáctistovka se 150 koni a technologií vypínání válců, která se však ještě nedostala do výroby, takže jsme sáhli po osvědčeném dvoulitrovém turbodieselu se 150 koni. S ním chybu fakt neuděláte, protože je dost kultivovaný a silný, přitom snadno můžete jezdit mezi pěti a šesti litry.
Problém je, že ho dostanete jen se zadní nápravou s vlečenými rameny – víceprvková je dopřána pouze verzím s výkonem nad 150 koní (čili 1,8 TSI), všem čtyřkolkám a verzi s CNG. To spolu s méně sofistikovanými (čti lacinými) tlumiči, které se v poslední době začaly ve Škodovkách objevovat, znamená ne zcela přesvědčivou kvalitu jízdy na horším asfaltu – na hrbolech se dočkáte rázů, jednodušší zadní náprava taky ráda odskočí. Genetické inženýrství koncernu si podle všeho vybírá svou daň, protože takový Golf funguje významně lépe.
Celkově je ale nová Octavie povedené auto – neuvěřitelně prostorné, dobře vybavené, chytře praktické (Simply Clever prvky jsou vážně ojedinělé a užitečné), s povedenými motory a až na kompromisy v oblasti kvality jízdy je na silnici docela příjemná i po řidičské stránce. A pokud už jste překousli čtyřoký design, nenapadá nás žádný důvod, proč vám ji nedoporučit.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Prostor | – ...ale podvozek by potřeboval více péče |
+ Praktičnost a promyšlenost | |
+ Konektivita a asistenční systémy | |
+ Více stylu | |
+ Řidičsky příjemné... |
Technické parametry vozidla Škoda Octavia kombi 2,0 TDI:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 968 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment |
340 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 374 kg |
Výkon/hmotnost |
109 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,5 s |
Max. rychlost |
216 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
225/45 R17 |
Délka |
4 667 mm |
Šířka |
1 814 mm |
Výška |
1 465 mm |
Rozvor náprav |
2 686 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
610 l |