foto Driversweb.cz

Škoda Fabia 1,2 TSI 110k – malá Octa

Datum článku: 26.3.2015 | Autor textu: Matěj Slepička

Budete se cítit jako v Octavii, jen s ní nezaberete tolik místa. Jak si stojí v porovnání s odcházející generací?

Po 160 000 pracovních kilometrech v té staré jsem byl na novou Fabii 2015 hodně zvědavý. Je kvalitnější? Má styl? Funguje úsporněji? Jezdí s XDS lépe? Přesedáním z jedné sedačky do druhé pečlivě zkoumám, v čem je to auto konečně perfektní a co naopak už nikdy nebude jako dřív.

 

Je kvalitnější?

Tahle proměna Fábie na novou generaci by se mohla směle vysílat v nějaké vizážistické show. A nemyslím teď design, ale to, jak tohle auto dospělo.

Za zavřením dveří slyšíte jen tlumené žuchnutí. Přední sedadla můžete konečně nastavit do přirozenější, nižší pozice a tím se zlepšila ergonomie o velký kus.

Materiály jsou robustnější a měkčenější. Spousta prvků z Octavie, jako volant, páčky blinkrů nebo palubní přístroje, budí dojem, že sedíte jen ve zmenšené Octavii. Rapid má mezi klasickou Octavií a touto malou rozhodně problém stíhat.

Statut jednoho z největších městských aut si Fabka drží i v téhle generaci. Je vážně směšný pohled porovnávat vedle sebe velikost interiéru vzadu u Fabie a například Corsy nebo Fiesty. Kam se v jiných autech nepříjemně soukáte, tak do Fábie i kvůli dostatečně velkým zadním dveřím pohodově naskočíte.

  

 

Má styl?

Do téhle konkrétní Fábie jsem nasedl poprvé nejdříve dozadu, namísto pozdravu posádky jsem pomalu zvedl hlavu nahoru a řekl: „Doháje, to je pořádný střešní okno.“ Ona je totiž prosklená celá délka střechy. Průjezd městem nebo výhled panoramatickou střechou na přistávající letadlo dělá za jízdy impozantní dojem.

  

Styl Fábii určitě nechybí. Když jste trochu blázni a máte nějakou penízku navíc, můžete mít i na stříbrném autě třeba červenou střechu i s „A“ sloupky (6 000 Kč), červená kola (6 800 Kč), panoramatickou střechu (16 000 Kč) a nebo fofr pruhy přes celé auto. Je velký prostor jak se odlišit od korporátní bílé na černých plechových kolech.

O tohle auto je stále ještě velký neobvykle velký zájem kolemjdoucích. Dost si jej prohlížejí, a když se o něj opřete, tak vás budou ti asertivnější bombardovat otázkami: „Jak to jezdí?“ Anebo rovnou: „Za kolik?“

 

Funguje úsporněji?

Co v tom máte za motor? Ptá se mě jeden z kolemjdoucích. „1,2 TSI pane. A ta druhá odpověď je za 5 litrů.“ Odpovídám rovnou na otázku, kterou si kolemjdoucí zatím jen připravuje. 

Oproti minulé Fabii se podařilo na podobně výkonných TSI motorech jít v praxi ještě cca o dvě tři deci dolů na spotřebě. Ve srovnání s dinosauřími atmosférickými 1,4 16V nebo 1,6 16V z předfaceliftové Fabie je pak spotřeba a zátah TSI samozřejmě úplně jako z naftového teritoria.

Je ale potřeba vědět, jak nízké spotřeby dosáhnout. Staré zvyky jízdy nad 2000 ot/min výhodu nízké spotřeby rychle smazávají. TSIčkům nevadí jezdit těsně nad volnoběhem a odřazování třeba již v 1600 ot/min.

Charaktery obou výkonových verzí TSIčka jsou docela podobné. Ráda se nadechují k zátahu již od 1 200 ot/min, s vytáčením příjemně gradují až do středního pásma, kde zase začínají uvadat. Poslední tisíc před červeným polem otáčkoměru je tady už jen na okrasu.

Tahle varianta TSI se 110 koňmi má jako jediná v nabídce 6 stupňovou převodovku. Zkoušel jsem krátce tenhle motor i se sedmistupňovým DSG a jevil se výrazně líněji než s manuálem. Převodovka v režimu „D“ upřednostňuje pohodový a klidný styl možná až nepříjemně moc a zabíjí tím potenci zátahu 110 koní.

Zajímavě vypadá mezigenerační proměna naftových motorů TDI. Přišly o jeden válec a dvě deci objemu. Papírová spotřeba 3,5 l/100 km vypadá hodně lákavě a chybějící válec z pohledu kultivovanosti hrůzostrašně. Ale nesuďme, dokud se nesvezeme.

Poslední změna pod kapotou je mínus dvě deci u 1,2 HTP, ze kterého se stal motor 1,0 MPI. Ten už známe ze Cititgo.

 

Jezdí s funkcí XDS lépe?

XDS+, tedy elektronická  náhražka samosvorného diferenciálu je nově automaticky ve všech verzích Fábie. Zpoza volantu vypadá přibrzďování vnitřního předního kola v zatáčce přirozeně, vytváří trochu přilnavosti a jistoty na výjezdech ze zatáček navíc. 

Podvozek je naladěný ve stejném duchu. Od minulé generace hodně dospěl, nerovnosti tlumí pozoruhodně vychovaně, v zatáčkách se drží zase o kus stabilněji včetně menší chutě k utahování stopy zádí.

Dospělostí trochu utrpělo i řízení, ze kterého už není cítit co přesně se děje pod koly. O to lepší pocit ale budí pro běžné jezdění, takový dojem robustnosti a jistoty

Ale jezdí nová Fabie líp po všech stránkách? Konečně jsme u toho – už nikdy to nebude jako dřív. I sama automobilka říká, že nebude.

Mám na mysli vzpomínku Fabii RS, o kterou by údajně nebyl dostatečný zájem. Vím, jsem jeden z mála, komu ta odcházející „eresa“ dávala velký smysl jako malé a praktické gétéčko. Kombinace 180 koní z dvojitě přeplňované benzinové 1,4 v kombinaci s dvojspojkou DSG technicky ohromovala. Určitě šlo o pekelně zajímavou kombinaci toho, co mít pod kapotou malého městského auta se zaměřením na praktičnost. Takže, chybí nám. A přicházející Monte Carlo to nezachrání.

 

Kdo považoval Fabii za „krabičku od sirek“ za to, jak daleko měla k dospělosti Octavie, ten by měl slovník znovu přehodnotit. Tenhle mezigenerační skok v kvalitě je asi jako kdysi přechod z Felicie na Fabii.

Až uvidíte Fabii naživo, zkuste se schválně podívat, kolik místa umí v interiéru vykouzlit, ona tahle „malá Octavia“ vlastně zase tak malá není ani pro 4 dospělé a 330/530 l nákupů v kufru (hatch/kombi).

 

text: Matěj Slepička foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Škoda Fabia 1,2 TSI (110 k):

Základní cena vozu

296 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 197 cm3

Výkon

81 kW (110 koní) při 4 600 - 5 600 ot./min.

Točivý moment

175 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min.

Hmotnost

1 129 kg

Výkon/hmotnost

97 koní/t

Zrychlení 0−100 

9,4 s

Max. rychlost  

196 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

6,1 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,0 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

kliková s vlečenými rameny

Rozměr pneumatik

185/60 R15

Délka

3 992 mm

Šířka

1 732 mm

Výška

1 467 mm

Rozvor náprav

2 470 mm

Objem zavazadlového prostoru

330 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Konečně je Fabia hezký auto – TSI v nejvyšších otáčkách ztrácí dech
+ Kvalita vypůjčená z vyšší třídy – Chybí nám vzteklejší verze RS
+ Dospělost podvozku  
+ Velikost interiéru  
+ Efektivní motory  
+ Možnost volby 7° DSG  

 

Škoda Fabia

1,2 TSI (110 k) 

Ford Fiesta

1,0 EcoBoost (100 k) 

Opel Corsa

1,0 Turbo (115 k) 

VW Polo

1,2 TSI (110 k)

0-100 9,4 s

4,8 l/100km

kufr: 330 l

0-100 11,2 s

4,6 l/100km

kufr: 276 l

0-100 10,3 s

4,9 l/100km

kufr: 285 l

0-100 9,3 s

4,8 l/100km

kufr: 280 l

cena: 296 900 Kč

 

cena: 307 990 Kč

 

cena:  309 900 Kč

(Akční cena)

cena: 364 900 Kč

(pouze v nejvyšší výbavě Highline)

 

Komentáře