foto Driversweb.cz

Renault Twingo 1,0 SCe – ať žije revoluce

Datum článku: 24.2.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Motor na zadní nápravě a pohon zadních kol, ale Porsche 911 to není. Co je to?

Vivat la Revolucion! Tohle oblíbené francouzské heslo tentokrát nebudou provázet padající hlavy po úderu gilotiny, ale vítáme jím nové revoluční Twingo. Třetí generace (TEST hodně rozdováděné druhé generace ve verzi Gordini je TADY) tohohle malého caparta od Renaultu, který vždycky dokázal příjemně překvapit chytrým využitím prostoru, totiž přichází se zásadní změnou konstrukce – motor se přestěhoval dozadu a pohání ta nejbližší, tedy zadní kola.

Můžete se samozřejmě ptát, jaká je to revoluce, když Mini tuhle koncepci pohřbilo už před 55 lety svým geniálně efektivním balením, jenže nové bezpečnostní normy změnily pravidla hry a miniaturizace umožnila dříve nemožné – malý tříválec se vešel pod podlahu kufru, aniž by tím pohřbil jeho použitelnost, a uvolnil tak místo vpředu. Díky tomu můžou být všechna kola až v rozích, přední mají víc prostoru, aby se mohla pořádně natáčet do stran (až v úhlu 45°, průměr otáčení je pak pouhých 8,6 m), a deformační zóny mohou mít i jiný účel, než jen zabránit tomu, aby vám po havárii skončil motor v klíně.

Tahle u malých aut neobvyklá koncepce samozřejmě otevírá zajímavou a velmi palčivou otázku. Motor vzadu, pohon zadních kol, rejdy předních kol jako u driftovacího speciálu – máme před sebou lidový sporťák? Musíme vás zklamat, ESP je velmi přísné, a i kdyby nebylo, těch 70 koní by zadek stejně do smyku neutrhlo. Řízení je navíc bez života a má pomalý převod, reakce na plyn je ekologicky otupělá a motoru chybí jiskra. Vysoké a úzké Twingo se také docela naklání, takže dřív vypadnete ze sedačky, než najdete hranu přilnavosti, takže vás chuť na jakékoliv sportovní hrátky brzo přejde. Tím se nám rozplynul jeden tajný sen (pořád ale čekáme, co bude dělat chystané Twingo RS), ale to vůbec neznamená, že je Twingo špatné auto. Právě naopak, ve finále si nás naprosto získalo!

Tak předně jako správné malé auto vypadá roztomile (celý si ho můžete ještě personalizovat různými barvami v interiéru, laky exteriéru a bočními polepy), taky je dost prostorné – dozadu se vejde i dospělák a kufr má objem solidních 219 litrů – a hlavně je plné chytrých nápadů. Zadní sedačky jsou posuvné a sklopné (jako u předchozích generací, navíc po sklopení sedačky spolujezdce se do kabiny vejdou předměty dlouhé až 2315 mm!) a pod nimi je schovaný malý úložný prostor, pouze vyklápěcí zadní okna umožnila větší vybrání dveří a tím rozšíření prostoru pro ramena a místo malé schránky spolujezdce je látková taška, kterou si můžete díky popruhu hodit přes rameno.

Pokud navíc nechcete připlácet 20 tisíc za palubní infotainment R-Link (v rámci Techno Packu se zadními parkovacími senzory a couvací kamerou), vystačíte si se smartphonem připojeným přes bluetooth a aplikací od Renaultu. S ní můžete přehledněji ovládat rádio, sledovat navigaci, telefonovat za jízdy a zobrazovat si statistiku úspornosti svého řízení, souhrnné info palubního počítače nebo třeba otáčkoměr. Ten totiž Twingo jinak nemá (jen ukazatel vhodného přeřazení, pokud vám nestačí ucho), stejně jako třeba měkčené plasty nebo loketní opěrku. Nic z toho vám však ve finále chybět nebude.

Všechno vám totiž vynahradí jeho přirozená městská mrštnost. Sedíte docela vysoko a máte skvělý výhled všemi směry (ačkoliv vyšší postavy ve zpětném zrcátku uvidí hlavně nálepku „5 let záruky“ na zadním okně, která vám má asi připomenout, že se na své auto můžete opravdu spolehnout) a na rohy auta si ze sedačky řidiče můžete prakticky sáhnout. Díky jeho kapesním rozměrům, příjemné řidičskosti (přesné řazení, nepřeposilované brzdy a pedály dobře poskládané na meziplyny) a ve městě dostačujícím 70 koním se můžete hbitě proplétat dopravou a dorazit do cíle o chvíli dřív než ostatní, což dokáže vždycky potěšit. A při parkování oceníte kromě kapesních rozměrů i ten velký rejd kol, díky kterému s ním krásně vklouznete i do prostoru, kde by snad parkovací místo nikdo ani nehledal.

  

Mimo město je to s tou mrštností už horší. Přeci jen 70 koní není žádný zázrak, takže pokud budete chtít jet aspoň 90, budete muset plynový pedál trochu přišlápnout, a dálniční rychlost bude představovat odvážný let poblíž maximálky. I tak ale Twingo usrkává z nádrže kolem pouhých šesti litrů na sto (s trochu citu lze snadno srazit k pěti) a poddajný podvozek vás udržuje v pohodlí i na těch horších úsecích. Jen s rostoucí rychlostí se začne víc projevovat vyšší stavba a typická 911 koncepce – řízení se odlehčí a auto začne trochu vlát. Ale je to spíš jen něco, čeho si všimnete a místo pospávání za volantem budete muset věnovat trochu víc pozornosti řízení.

Stejně jako u 911 to ani u Twinga nebereme jako vadu, stejně jako vyosené pedály (kvůli širokému podběhu pro kolo, co se tak skvěle vytáčí), natřásající se zadek nebo motor na volnoběh rozechvívající auto. Pro nás jsou to jen charakterové vlastnosti, které spolu s kouzelným vzhledem, spoustou chytrých řešení a městskou mrštností dělají Twingo přitažlivějším. Navíc má vyhřívaný kufr, takže představuje naprostou povinnost pro všechny restaurace s dovážkou jídla. Jediné, co mu chybí, je živější motor, což by šlo řešit objednáním turbo-tříválce 0,9 TCe s 90 koni, jenže ten je v nabídce jen s nejvyšší výbavou, což už docela leze do peněz (stojí 280 tisíc).

I tak je ale Twingo autem, které byste měli chtít. Je moderní a velmi současné, ale přesto jde o návrat k jednoduchému motorismu, čímž tak trochu připomíná doby, kdy jste byli malí a každá cesta autem měla nádech dobrodružství. Ano, konkurence je možná o trochu rychlejší, o něco kultivovanější nebo dotaženější, jenže Twingo má něco důležitého, co ostatním většinou chybí – duši. Snad je to tím, že si za volantem neustále uvědomujete jeho konstrukční výjimečnost, snad je to těmi jeho drobnými chybičkami, na rozdíl od ostatních je Renault Twingo skutečná automobilová osobnost. Už jen za to ho jednoduše musíme mít rádi.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Renault Twingo 1,0 SCe:

Základní cena vozu

214 900 Kč

Motor

řadový atmosférický tříválec

Uložení motoru

vzadu napříč

Objem

999 cm3

Výkon

52 kW (70 koní) při 6 000 ot./min.

Točivý moment

91 Nm při 2 850 ot./min.

Hmotnost

939 kg

Výkon/hmotnost

74 koní/t

Zrychlení 0−100 

14,5 s

Max. rychlost  

151 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

zadní

Spotřeba ve městě

5,6 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,9 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

35 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

De Dion

Rozměr pneumatik

vpředu 185/50 R16

vzadu 205/45 R16

Délka

3 595 mm

Šířka

1 646 mm

Výška

1 554 mm

Rozvor náprav

2 494 mm

Objem zavazadlového prostoru

188 - 219 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vynikajcí řešení vnitřního prostoru – Motor postrádá jiskru
+ Skvělá manévrovatelnost a městská obratnost   – Rázy od zadní nápravy zatížené motorem  
+ Jednoduchá použitelnost  
+ Funky design s možností individualizace  
+ Má DUŠI!  

 

Renault Twingo

1,0 SCe (70 koní) 

Citroën C1

1,0 VTi (68 koní) 

Škoda Citigo

1,0 MPI (75 koní) 

Hyundai i10

1,0i (66 koní)

0-100 14,5 s

4,5 l/100km

kufr: 219 l

0-100 13,0 s

4,1 l/100km

kufr: 196 l

0-100 13,2 s

4,0 l/100km

kufr: 251 l

0-100 14,9 s

4,7 l/100km

kufr: 252 l

cena: 214 900 Kč

cena: 209 900 Kč

(Akční cena)

cena:  215 400 kč

cena: 219 990 Kč

Galerie

Komentáře