Datum článku: 2.11.2016 | Autor textu: Martin Jánský
Renault se snaží porazit Passat v jeho vlastní hře – a trochu nečekaně jde o velmi vyrovnaný souboj, jehož výsledek kromě vašeho vkusu hodně ovlivní to, jak si Talismana naspecifikujete.
Kde jsou ty čas, kdy byl svět ještě jednoduchý. Pokud jste chtěli Škodu 105, mohli jste si vybrat základní variantu S (Standard, i když to mělo být spíš Socka), lepší L (de Luxe), která už měla nastavitelná opěradla předních sedadel, textilní koberečky, loketní opěrky ve dveřích a stahovací zadní okna, nebo prominentní GL (Grand de Luxe) se čtyřmi světlomety, opěrkami hlav, samonavíjecími pásy a spoustou chromu navrch. Volba byla prostá – brali jste to nejlepší, co vám dovolila peněženka. A Strana.
Jenže dneska si můžete zcela svobodně vybrat hned z několika motorů a nabídka volitelné výbavy, kde si můžete zaškrtávat jednotlivé položky, je dlouhá několik stránek. Navíc je mezi nimi i spousta automatických a adaptivních hraček, které dokážou auto výrazně změnit, takže se vrháte do křižkovacího dobrodružství s dost nejistým koncem. A Talisman je toho zářným důkazem.
Na rozdíl od dříve testovaného sedanu (ZDE) tu tentokrát máme verzi kombi (o 30 tisíc dražší), což je jednoznačně lepší volba, protože vizuálně působí podstatně elegantněji a vyváženěji. Objem kufru má kupodivu o trochu menší (572 litrů vs. 608 u sedanu), ale přístup do něj už není skrz škvíru jako u poštovní schránky (což je však od nástupu plochých televizí tak nějak jedno) a do jeho hlubin se dostanete i bez jeskyňářského vybavení.
Taky jsme tentokrát vyměnili vrcholný benzin za vrcholný diesel a musíme uznat, že je neméně povedený – při běžném provozu naprosto tichoučký a i pod plynem se díky kvalitnímu odhlučnění projevuje dost nenápadně, jeho 380 Nm navíc nemá nejmenší problém auto svižně rozpohybovat. Za tabulkových čtyři a půl litru v průměru sice nejezdí, ale reálných šest odpovídá průměru třídy a je to pořád o litr méně než benzin.
I tento motor se nabízí pouze ve spojení s dvouspojkovou převodovkou, takže pořád nevíme, jaký je Talisman s manuálem (ten je v nabídce pouze u 110 a 130koňových turbodieselů), ale jsme si jistí, že lepší než EDC určitě nebude – automat totiž řadí hladce a chytře, takže ani nemáte potřebu mu do toho sahat pádly. Manuál vám v tomhle autě vážně chybět nebude.
Chybět by vám však mohl 4Control Pack – za příplatek 50 tisíc (nebo v rámci nejvyšší výbavy Initiale Paris) totiž dostanete vedle šikovného systému natáčení zadní nápravy, který oceníte při těsném manévrování ve městě, na utažených okreskách i v rychlých dálničních obloucích, také 19palcová kola a hlavně adaptivní podvozek. A ten opravdu potřebujete, protože pasivní tlumiče i přes pohodlnou houpavost nedokáží dostatečně odfiltrovat nerovnosti, zejména příčné spáry. Nepůsobí to přímo nekomfortně, ale rozhodně to ruší. Adaptivní podvozek fungoval o mnoho lépe.
Další položkou, za kterou byste neměli litovat vynaložených peněz, je vylepšený multimediální systém R-Link 2 s vertikálním 8,7palcový displejem, protože větší obrazovka přináší příjemnější rozhraní a lepší komfort ovládání než základní horizontální verze se 7palcovým displejem. Zaplatíte za něj 25 tisíc, ale jako bonus vám k tomu přihodí Bose Surround Sound System s 12 reproduktory a funkcí aktivního potlačování hluku pro dieselové motory, což nám přijde jako hodně dobrý obchod.
Na výběr máte také kupu dalších technických (head-up displej, automatická dálková světla, rozpoznávání dopravních značek, systém zabraňování kolizím, poloautonomní parkovací asistent, sledování jízdy v pruhu nebo adaptivní tempomat – většinou chytře nakombinovaných ve výhodných balíčkách) a komfortních (ambientní osvětlení, vyhřívané sedačky i volant, masážní sedadla s elektrickým nastavováním a pamětí polohy) hraček a čím víc jich zaškrtáte, tím prémiovější budete mít z auta pocit.
Ano, prémiový – Talisman si to označení skutečně zaslouží. Renault totiž pořádně zamakal a stejně jako u nového Espace ho napěchoval tou nejlepší technikou, jakou dokázal vyrobit, takže si na rozdíl od příjemného, ale dost obyčejného Superbu, jenž byl konstruován především s myšlenkou nekonkurovat Passatu, nepřipadáte ochuzeni. To Talisman jde Passatu přímo po krku a nedělá to vůbec špatně. Vlastně je to jedno z nejlepších aut, jaká za posledních pár dekád ve Francii vznikla. Vážně!
Foto: autor
Technické parametry vozidla Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi 160 EDC:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
118 kW (160 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
380 Nm při 1 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 615 kg |
Výkon/hmotnost |
99 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,6 s |
Max. rychlost |
213 km/h |
Převodovka |
dvouspojková automatická, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
5,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,2 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
52 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena se zkrutnou příčkou |
Rozměr pneumatik |
225/55 R17 |
Délka |
4 865 mm |
Šířka |
1 868 mm |
Výška |
1 465 mm |
Rozvor náprav |
2 809 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
572 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Vypadá skvěle | – ...pokud si ho správně nakonfigurujete |
+ Povedený interiér | |
+ Jezdí výborně | |
+ Výkonný a kultivovaný motor | |
+ Skutečně prémiový pocit... |
1,6 dCi (160 koní) |
Ford Mondeo 2,0 TDCi (150 koní) |
Škoda Superb 2,0 TDI (150 koní) |
VW Passat 2,0 TDI (150 koní) |
0-100 9,6 s 4,5 l/100km kufr: 572 l |
0-100 10,0 s 4,9 l/100km kufr: 500 l |
0-100 9,0 s 4,6 l/100km kufr: 660 l |
0-100 8,9 s 4,6 l/100km kufr: 650 l |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cena: 794 900 Kč |
cena: 812 990 Kč |
cena: 830 900 Kč |
cena: 826 900 Kč |