foto Driversweb.cz

Renault Megane IV R.S. CUP – první svezení s Meggie

Datum článku: 12.11.2018 | Autor textu: Thomasino Smith

Předchozí generaci Meganu R.S. CUP jsem měl 3 roky doma, takže jakmile se objevila první možnost svezení novou generací díky Auto Pokorný Brno a RNews.cz, nemohl jsem si ji nechat ujít.

 

Za 3 roky jsem s minulým R.S. zažil spoustu zábavy, dvakrát mě dovezl a pobavil ve SPA na Renault Sport Track Days, stejně tak na několika návštěvách Nürburgringu. Přestože šlo o ten nejostřejší hothatch na trhu, neodolal jsem pár úpravám a přiostřil ho dál o tvrdší pružiny, čtyřbodové pásy, pořídil ostřejší brzdové desky a dodělal chlazení předních brzd. Byla to neskutečná pila i z dnešního pohledu, kdy už brázdím silnice s BMW M2.

 

Dopředu bylo jasné, že nová generace Megane R.S. CUP bude nejspíše směřovat k většímu kompromisu mezi okruhovým ježděním a každodenní použitelností a měl jsem obavy, aby nebyl až příliš vyměklý. Pokud chce automobilka v dnešní době postavit takhle všestranné auto, pak je nastavení auta obvykle o elektronických kouzlech, které přitvrdí podvozek, přemapují motor a zostří reakce na plyn. Většina hothatchů tyhle triky využívá, ale Megane má jen jedno nastavení a vystačí bez adaptivního podvozku. Mix tuhého a zároveň poddajného podvozku tak stojí jen na precizním nastavení a na nové generaci tlumičů s hydraulickými dorazy.

 

Už po pár minutách za volantem poznávám geny ostrého CUPu minulé generace, tady ale jakoby se stal z pubertálního fracka dospívající mladý muž. Podvozek přestal odskakovat na nekvalitním asfaltu a celé auto se chová kultivovaněji. Určitě se na tom podílelo nové sebejisté nastavení podvozku, hydraulické dorazy tlumičů i sofistikovaná zadní náprava. A tady je právě největší rozdíl proti mojí předchozí "MEGGIE", která na horším povrchu spíše odskakovala kvůli jednoduché zadní nápravě a měla raději kvalitnější okresky.

 

Průjezdy zatáček mohou být díky zatáčení zadní nápravy nečekaně rychlé a je cítit, že náprava pocitově vytváří obratnost menšího auta. Připadáte si jako byste řídili lehkonohé Clio R.S. Nejdříve mi to přišlo zvláštní, ale později jsem díky tomu z Megane uměl vyždímat více.

Řízení je stále poměrně slušné, nicméně nedosahuje upovídanosti minulé generace, ta však byla svým famózním řízením vyhlášená a podobně dobré řízení jsem zažil snad jen v Porsche Cayman. Co je ale příjemné plus je manuální převodovka, která dostala kratší dráhy řazení, chodí mechaničtěji a přesněji než u minulé generace. Přímo bych řekl, že působí tak nějak "nefrancouzsky". Samozřejmě to stále není perfektní mechanické řazení, jako např. v MX-5, nebo v Subaru BRZ.

 

Jinak je pozice za volantem přirozená. Horní část základních sedaček má skvělé bočním vedení, bohužel sedák je kratší a s malým sklonem. Tady by se páni inženýři z Francie mohli inspirovat třeba u i30N nebo v Leonu Cupra. Materiál sedaček je ovšem bez chybičky - alcantara je to nejlepší, co může na sportovních sedačkách být. Zbytek interiéru oproti předchozí generaci posouvají především displeje palubního systému a kapličky přístrojů. Nejsem zastáncem dotykových displejů, které na mě působí spíše jako levnější tablet, ale doba je taková. Aspoň že u ovládání infotainmentu zůstaly dvě kolečka pro základní ovládání, ikdyž třeba pro zvětšení mapy nefungují, to musíte měnit naopak přes dotykové ovládání.

Na závěr jsem si nechal motor a zvuk. U minulé generace byl motor důležitou součástí auta, měl pěkný silný zátah ve středu otáčkoměru a krásný zátah skoro až na jeho konec. Míval jsem R.S. CUP po druhém faceliftu od roku 2014 a zvuk rozhodně nebyla silná stránka auta, zevnitř bylo slyšet jen rozběsněné chrčení a zvenku znělo jako stíhačka. Po vyhození středového tlumiče se to však hodně změnilo a Megane krásně prskal do výfuku, především v režimu Sport.

 

V nové generaci umí motor i s manuálem malinko střílet a prskat do výfuku, takže v základu má lepší zvuk než minulá verze, nečekejte ale žádné větší divadlo jako třeba u i30N, kde jsou rány do výfuku záměrně vyvolávané. Trochu zklamáním u nové generace R.S. CUP je pro mě charakter motoru. Chybí mi silný zátah nebo nějaká výkonová špička, výkonový průběh je hodně uhlazený. Jede to rychle, to ano, ale k tomu skvělému podvozku by se hodil zajímavější projev. Naštěstí nás čeká ještě verze TROPHY se zvýšeným výkonem na 300 koní, která má šanci dohnat pocity ze skvělého podvozku.

 

Ve verzi R.S. CUP hraje pocitově hlavní roli podvozek, což je perfektní základ pro hothatch, který bere sportování vážně. Svezení novou generací Meganu R.S. CUP pro mě bylo milým zjištěním, že Renault Sport i nadále staví skvělá auta, která umí pobavit. A přestože zadní část ztratila trošku toho rošťáckého odstavování po ubrání plynu, tak nahrazuje zábavu jistotou a obratností s natáčecí zadní nápravou. Navíc se teď R.S. CUP trochu lépe převtěluje do dailycaru a nevytřese z vás duši. Jak moc? To vyzkoušíme až ve velkém testu.

 

 

Motor Energy TCe 280 Energy TCE 280 EDC
Objem 1798 1798
Výkon 206 kW (280 koní) 206 kW (280 koní)
Točivý moment 390 Nm 390 Nm
Převodovka manuální, 6 rychlostí dvojspojková, 7 rychlostí
Max. rychlost 255 km/h 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 5,8 s 5,8 s
Spotřeba paliva 7,2 l/100 km 6,9 l/100 km
Základní cena 719.900 Kč 759.900 KčVíce na: https://www.autorevue.cz/novy-renault-megane-rs-ma-cesky-cenik-cup-koupite-jen-s-manualni-prevodovkou

 

Komentáře