foto Driversweb.cz

Renault Captur 1,5 dCi Helly Hansen – nový druh

Datum článku: 8.4.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Jsou městské crossovery dalším vývojovým krokem malých aut, nebo to jsou jen zbytečné módní frajeřinky? Přinášejí nové schopnosti, nebo se jen vezou na stylové vlně? A hlavně – bude vás bavit je řídit? Vzali jsme toho nejlepšího zástupce nové generace a podívali se mu na zoubek.

Ať už za tím vidíte pomíjivý módní trend, potřebu neustálé samoúčelné změny nebo vyjádření touhy po dobrodružství lidmi uvězněnými v betonových klecích velkoměst, faktem je, že malé crossovery začínají pomalu, ale jistě válcovat prodeje městských mini. Terénní auto do města zní jako pěkná pitomost, ale mohlo by vás uklidnit, že tihle prckové toho v terénu stejně moc nezvládnou – vždyť mají pohon jen jedné nápravy, nepatrně přizvednutý podvozek a místo uzávěrek a redukcí jen chytřejší nastavení protiprokluzu a stabilizace. Ale možná právě proto to smysl dává – tahle auta jsou totiž také o chlup praktičtější, chytřeji navržená, šířeji použitelná, působí moderněji a hlavně víc cool, protože prostě skvěle vypadají.

Běžná mini se už od dob Renaultu 5 drží zažitých konvencí, takže působí dost konzervativně, ale s novým druhem autem mohli designéři popustit uzdu své fantazii a nakreslit odvážnější tvary, které vyzařují chuť vyrazit za dobrodružstvím. Prolisy na bocích a boule na kapotě, přidané plasty, velká kola a vytažené blatníky – tahle novorozeňata se na sebe snaží strhnout pozornost všemi možnými prostředky někdy i za hranicí dobrého vkusu (Juke, EcoSport). Nové Clio nevypadá právě nudně, ale Captur otáčí hlavy kolemjdoucích daleko častěji.

Exteriér Capturu si můžete podle libosti ještě dál dozdobit dvoubarevným lakem, designovými doplňky a různými polepy přímo z nabídky Renaultu, s nimiž barevně a stylově ladí i vylepšení interiéru – polstrování sedaček, obšití koberečků, obložení palubky a dokonce i volantu. Vám to nejspíš bude ukradené, ale vaše drahé polovičky se v konfigurátoru určitě dosyta vyblbnou. Akorát záclonky si budou muset ušít samy…

Podstatně důležitější je, že si Renault nedal práci jen se stylem, ale i s ergonomií. Sedí se sice na kratší nohy jako v každém malém autě, ale jinak je řidičská pozice bezproblémová, místa je dost a všechny ovládací prvky jsou na dosah. Přístrojová deska je přehledná a nebude vám chybět ani analogový rychloměr, protože ho snadno zastoupí daleko lépe čitelný digitální displej. Pokud si připlatíte 15 tisíc nebo zvolíte nejvyšší výbavu Helly Hansen (vytvořená ve spolupráci se stejnojmennou oděvní značkou... ne, taky nám to nic neříká, asi nejsme dost "in"), dostanete i multimediální systém R-Link, který patří funkčně, graficky i ergonomicky k tomu nejlepšímu, co se dá v běžném autě vůbec najít. A ještě k tomu má integrovanou navigaci TomTom, bluetooth se streamováním hudby a online aplikace.

Vedle zajímavějšího vzhledu je dalším lákadlem Capturu vtipné navržení vnitřního prostoru. Má dost odkládacích prostor (ve dveřích, nahoře na palubce, ve středovém tunelu vpředu i vzadu), abyste odložené věci už nikdy nenašli, místo malé nepraktické schránky na rukavice před spolujezdcem je velký (přesně 11 litrů) vysouvací šuplík, kam se klidně vejde svačina pro celou rodinu, na zadní straně předních sedaček jsou kapsy z elastických gumiček a kufr má falešnou podlahu nastavitelnou v několika úrovních. Jeho objem činí 377, respektive až 455 litrů bez dělící podlážky, což je mnohem víc než nabízí Clio (300 l), a dokonce předčí i kombík Grandtour (443 l).

Captur se sice tváří jako velký drsňák, ale v jádru je fakticky jen malým a hlavně lehkým (váží jen 1 288 kg) městským autem, takže si vystačí s nabídkou moderních downsizovaných motorů. Základem je přeplňovaný tříválec 0,9 TCe s 90 koni a manuálem, silnější čtyřválec 1,2 s tubem a 120 koni je v nabídce jen s dvouspojkovou převodovkou EDC a náš testovaný turbodiesel 1,5 s 90 koni můžete mít v manuálu i automatu.

  

Právě diesel s EDC jsme si vyzkoušeli my a vcelku očekávatelně nešlo o žádnou řidičskou extázi. Na druhou stranu to ale taky nebylo nijak ubíjející, Captur se totiž řídí a jezdí docela příjemně – řízení bez života je alespoň dobře vyvážené, brzdy progresivní, řazení naprosto hladké a podvozek poddajný a stabilní. Díky gripu na předku a jednoduché konstrukci s vlečenými rameny umí při povolení plynu v zatáčce trochu utáhnout stopu, takže s takovým Capturem RS mohla být solidní zábava, ale diesel vyniká spíš solidním pohodlím, tichým chodem, uspokojivou dynamikou a hlavně příjemnou spotřebou.

V šetrném zacházení s autem vás totiž podporuje malé „Sauronovo oko“, barevný displej umístěný mezi budíky, který v reálném čase hodnotí váš jízdní styl – nejdřív svítí nejdřív zeleně, když jste jemní a předvídáte, ale jakmile začnete víc dupat na plyn a drtit brzdy, začne se zbarvovat do oranžova až červena, pak začne francouzsky sprostě nadávat a nakonec vám zhasne zapalování a nechá vás za trest jít pěšky. No, ehm, ty poslední dvě věci zatím nedělá, ale když EU ještě trochu přitlačí na emisní normy, možná začne. I s lehkou nohou na plynu nebudete s Capturem brzdou provozu a na konci cesty budete odměněni hodnocením akcelerace a předvídaní zelenými lístečky a průměrnou spotřebou kolem pěti litrů, což je velmi příjemné…

  

Ostatně jako celé auto – Renault Captur byl milým překvapením pro celou redakci. Fešácký design, funky styl, skvělá praktičnost, vynikající úspornost, spolehlivé jízdní vlastnosti, slušná řiditelnost a široké možnosti použití. Výsledkem je skutečně atraktivní alternativa k přeci jen už trochu okoukaným konvenčním hatchbackům. A když už jsme zašli tak daleko, že tady chválíme malý crossover, tak musí být zatraceně dobrý! 

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Renault Captur 1,5 dCi EDC Helly Hansen:

Základní cena vozu

511 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 461 cm3

Výkon

66 kW (90 koní) při 4 000 ot./min.

Točivý moment

220 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 288 kg

Výkon/hmotnost

69 koní/t

Zrychlení 0−100 

13,5 s

Max. rychlost  

170 km/h

Převodovka

automatická dvouspojková, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

4,6 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,6 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

3,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena s deformovatelnou příčkou  

Rozměr pneumatik

205/55 R17

Délka

4 122 mm

Šířka

1 778 mm

Výška

1 566 mm

Rozvor náprav

2 606 mm

Objem zavazadlového prostoru

377 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Má styl! – Levnější verze dávají víc smyslu   
+ Praktičnost a prostor navíc – Z materiálů v kabině se na zadek neposadíte   
+ Jezdí vychovaně a snadno se řídí     
+ Lehkovážný přístup  
+ Výborný infotainment  
+ Vychovaný a úsporný motor  

 

Renault Captur

1,5 dCi (115 koní) 

Citroën C4 Cactus

1,6 BlueHDi (100 koní) 

Nissan Juke

1,5 dCi (110 koní) 

Peugeot 2008

1,6 e-HDi (92 koní)

0-100 13,1 s

3,6 l/100km

kufr: 377 l

0-100 10,7 s

3,4 l/100km

kufr: 348 l

0-100 11,2 s

4,0 l/100km

kufr: 354 l

0-100 11,5 s

4,0 l/100km

kufr: 360 l

cena: 404 900 Kč

cena: 453 400 Kč

cena:  411 800 Kč

(Akční cena)

cena: 402 500 Kč

(Akční cena)

 

Galerie

Komentáře