foto Driversweb.cz

Range Rover Sport Hybrid + SDV8 – první jízda

Datum článku: 19.5.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Na český trh přicházejí dvě žhavé a podobně výkonné novinky – jedna na to jde chytrostí, druhá hrubou silou. Kterou byste měli chtít?

Nejlepší luxusní auto je Range Rover. To je prostě fakt. Ano, Rolls Royce je výjimečnější, Bentley je rychlejší a S-Klasse technicky vyspělejší, ale žádný z nich nemá takový rozsah schopností jako Range Rover. Prostopášný interiér, prvotřídní materiály, ticho v kabině a komfortní podvozek si totiž můžete užívat nejen při přeplouvání retardérů ve městě a při letu dvoukilem po dálnici, ale hlavně v terénu, kde začíná mít problémy i vojenská technika, nebo při brodění řeky skoro metr hluboké. Které jiné auto tohle umí?

Sport už dnes není jen chudým příbuzným velkého Range, ale plnohodnotnou alternativou, pro ty, kteří se nepotřebují předvádět – méně okázalosti, víc hbitosti a řada sedaček navíc, to celé za méně peněz. Jasná volba? No, rozhodně po čertech lákavá!

S ohledem na to, jak máme u nás v redakci rádi hybridy Lexusu, nás při jeho řízení napadla jediná věc: Co kdyby se vyráběl jako hybrid? Jak by to asi prospělo jeho kultivovanosti a úspornosti? Zjevně to nenapadlo jen nás, protože teď ho tu máme. Cíl byl jasný – nabídnout dynamiku podobnou osmiválcovému dieselu se spotřebou nižší než u šestiválcového.

Konstruktéři Land Roveru do RR (a také do nového Sporta) ke známému turbodieselu SDV6 přidali elektromotor a sadu baterií a připojili je na klasický osmistupňový automat ZF. Elektromotor má výkon 48 koní a 170 Nm, což dává celkových 340 koní a 700 Nm, zrychlení na stovku za 6,9 sekundy a maximální rychlost 218 km/h. To jsou čísla na chlup stejná jako u RR SDV8, ale s kombinovanou spotřebou skoro o dva litry nižší! A to i přes to, že celá elektro soustava přidala na váze 120 kg.

Zarytí fanoušci značky se teď možná chytají za hlavu, ale pro ně máme dobrou zprávu – hybridního pohonu si skoro ani nevšimnete. Pracuje nenápadně na pozadí, již tak fantastickou kultivovanost posunuje ještě o něco dál. Nezhoršuje jízdní vlastnosti, nesnižuje schopnosti v terénu a ve vodě neprobíjí.

Jediné, čeho si všimnete, je občas hlučně startujícího motoru, což by se vám ale se zapnutým stop/startem stávalo stejně, a nízkých čísel na ukazateli průměrné spotřeby – v reálném světě byste ji s trochou chytrosti a předvídání měli oproti SDV6 srazit minimálně o půllitr (někam k osmi litrům), ve městě i víc, protože tam se jeho výhody (rekuperace a vypnutý motor při postrkování na elektřinu) projeví naplno. Spolehlivosti se bát nemusíte, vše je důkladně otestované v náročných podmínkách – tři tovární prototypy zvládly projet celou 16 000 km dlouhou Hedvábnou stezku.

Pro všechny natěšené fanoušky moderní techniky ale máme špatnou zprávu – hybridního pohonu si skoro ani nevšimnete. Elektrický motor není nijak silný (zvlášť na auto vážící přes 2,2 tuny) a baterie nemají přehnanou kapacitu, takže v čistě elektrickém režimu ujedete jen 1,6 km maximální rychlostí 48 km/h, než nastartuje diesel. Probudí ho také každé ostřejší než jemné prošlápnutí plynu nebo pouhá potřeba dobít baterie.

I když máte místo otáčkoměru ukazatel využití energie (na otáčkoměr se přepne ve sportovním režimu), úplně tu chybí varianta energy monitoru, na kterém byste mohli sledovat (a demonstrovat užaslým spolujezdcům), jak efektivně a propracovaně to funguje. Nakonec jsme objevili alespoň statistický údaj, že během naší více než stokilometrové jízdy byl motor 28 % času vypnutý, ale vzhledem k tomu, jak je diesel utlumený, to při jízdě sotva zaregistrujete. Tím, že hybridní systém pracuje nenápadně na pozadí, si ho vlastně vůbec neužijete.

Stačí ale přeskočit do nového Range Roveru Sport SDV8 a prošlápnout plyn… a rázem jste v jiném světě. RRS stojí na stejném hliníkovém šasi jako RR, ale naladění jeho podvozku je zaměřené víc na dynamiku. Skutečně to funguje, 340koňový osmiválcový diesel drsně vrčí a Sport se obratně proplétá zatáčkami.

Pořád je to auto velké jako barák, ale pocitově váží o pár metráků méně a působí hbitěji než klasický ležérní RR – oproti němu taky sedíte o chloupek níž a máte větší chuť ho aktivně řídit. Pokud vám šestiválce přijdou pro tohle auto málo a vrcholná benzinová supercharged verze přijde zase trochu přespříliš, SDV8 je perfektní kombinací toho nejlepšího z obou světů – osmiválcového zvuku a výkonu s úporností dieselů.

Volba mezi těmito výkonově podobnými, ale charakterově rozdílnými pohonnými jednotkami je jednoduchá – pokud netrávíte větší část svého ježdění jen po městě, neváhejte a pořiďte si SDV8. Přinejmenším v ČR, kde s hybridem neuniknete žádným dodatečným daním velkých SUV ani nezískáte žádné cenové zvýhodnění. Hybridní verze budou navíc při příchodu na český trh v říjnu 2014 o zhruba 100 tisíc dražší než SDV8, která vás nákladově rozhodně nesežere a určitě se s ní budete i víc bavit. Hybrid je nicméně skvělou ukázkou toho, že i tahle tradiční značka myslí na svou budoucnost (čehož důkazem jsou i testovací elektrické Defendery), takže velké Land Rovery rozhodně nečeká stejný osud jako dinosaury.

Foto: Alexander Seger

 

  Range Rover Sport Hybrid Range Rover Sport SDV8
Motor 3,0 SDV6 HEV 4,4 SDV8
Výkon 340 koní@4000 ot/min 339 koní@3500 ot/min
Točivý moment 700 Nm@1500-3000 ot/min 700 Nm@1750-3000 ot/min
0-100 km/h 6,7 s 6,9 s
Maximální rychlost 225 km/h 225 km/h
Kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km 8,7 l/100 km
Hmotnost 2372 kg 2252 kg
Cena 2 416 000 Kč * 2 308 438 Kč

* Předběžná cena, finálně bude stanovena v červenci 2014, možnost objednání od srpna 2014

Galerie

Komentáře