foto Driversweb.cz

Range Rover Velar D240 – nová vlna

Datum článku: 23.1.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nováček v nabídce Range Roveru se snaží vmáčknout do mezery mezi Evoque a Sport a přitom ještě myslí víc na silnici než na terén. Bude z toho paskvil, anebo zlatý střed nabídky?

Jestli taky nemáte rádi náročná, otravná pondělní rána přicházející po úžasně poklidných volných nedělích, tak vězte, že novináři to mají ještě horší – v pondělí ráno totiž obvykle odevzdávají klíčky od testovaček. Pravda, někdy je to vítané vysvobození, ale jindy hledáte výmluvu, proč si klíčky i s autem nechat aspoň o chvilku déle („Pardon, zapomněl jsem, kde jsem zaparkoval.“). Jenže já mám teď chuť rovnou vzít čáru a ujíždět někam, kde mě už nikdy nikdo nenajde a Velara mi nesebere…

Velar je totiž hrozně charismatické auto, které dokáže okouzlit na první dobrou a postupem času se vám víc a víc zarývá pod kůži. Už jen pro ten design, který by nedělal ostudu v žádné galerii moderního umění – vyvážené proporce, čistý design, hladké linie! Dokonce kvůli zachování čistoty schovali kliky do karoserie. Velmi stylové.

Ale interiér je ještě lepší. Elegantní design, vytříbené materiály, dokonalé zpracování a nádherné, decentní detaily. Prohnuté hliníkové kliky dveří, hliníkové mřížky reproduktorů ve dveřích, perforovaná kůže sedaček s nenápadným logem britské vlajky. To je prostě skvostné! Ale nejlepší je volant – věnec je čalouněný dvěma druhy kůže s kontrastní barvou a hliníkovým pruhem mezi nimi. Je vážně slast držet ho v ruce.

Taky má (KONEČNĚ!!!) hliníková pádla řazení a hlavně je na něm fůra tlačítek, které ještě podle různých aplikací (média, telefon, nastavení palubních systémů) mění svou funkci. To však ještě není nic proti tomu, jak vám Velar servíruje informace – prostě vás jimi zavalí. Digitální programovatelnou palubku doplňuje průhledový displej přímo v zorném poli, klasickým dotykovým displejem infotainmentu, který je konečně dost rychlý, aby už nepřipomínal promítání diapozitivů. Tím to však nekončí!

Na středové konzole má totiž ještě další displej se dvěma otočnými ovladači (které taky průběžně mění funkci), kde si nastavujete klimatizaci, vyhřívání/odvětrávání/masírování sedaček nebo přepínáte jízdní režimy vozu (ale klidně si tady můžete zobrazit i média nebo telefon). Zpočátku je to totálně matoucí, ale rychle se na to zvyká, a až si všechno nakonfigurujete, jak vám to vyhovuje, budete mít při jízdě všechny důležité informace a nastavení po ruce. Funguje to vážně perfektně!

Velar naštěstí také perfektně jezdí. Má jít o nejvíc silničně zaměřený model značky, která se specializuje na off-roady. To znamená, že přebrodí „jen“ 650 mm hlubokou vodu (RR zvládá 900 mm), ale i tak zvládne v terénu pořád víc, než si s ním většina jeho majitelů kdy troufne. Zvlášť na těch 21palcových kolech s nízkoprofilovými šlupkami… Byla by docela škoda ho někde opřít o strom nebo hodit do rokle, ne?

O to lépe funguje na silnici. Nečekejte však žádného lehkonohého atleta, jen ho prostě do zatáček nemusíte tolik lámat jako velké Range Rovery (RR a RR Sport) – to proto, že váží zhruba o čtvrt tuny méně. Je totiž postavený na platformě Jaguaru F-Pace, jenže na rozdíl od něj má vzduchový podvozek, což umožňuje nejen změnu světlé výšky (snížení pro snadnější nasedání, přifouknutí pro lepší průchodnost terénem), ale hlavně hodně prospívá komfortu jízdy na horším povrchu – kde se F-Pace celý otřásal, Velar se jen nevzrušeně zhoupne.

Po tom všem se vám může zdát nemístné, že takové auto pohání čtyřválcový diesel. Mnohem vhodnější by byl sametový šestiválcový turbodiesel, jenže ten stojí ranec, a jadrný kompresorový šestiválec určitě nebudete chtít živit. Čtyřválec je tedy rozumný kompromis. A Velara vůbec nekazí – díky dvěma turbodmychadlům táhne jako lokomotiva a přitom dokáže být rozumně úsporný (v průměru sedm až osm litrů). A hlavně je výborně utlumený, takže svým zvukem neotravuje (na rozdíl od XF).

Velar tak dokazuje, že je hodný jména Range Rover – je vkusný, výjimečný, nezastavitelný a nesmírně uklidňující. Je skutečně požitek v něm jezdit a vůbec trávit čas. V terénu bude na větší brášky ztrácet, ale na silnici vám to bohatě vynahradí. Dost možná je to teď nejlepší auto, jaké JLR vyrábí. A vy byste ho měli mít. Už se ho pak nikdy nebudete chtít vzdát.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Skvostný design zvenku i zevnitř – ...ale stejně bychom raději šestiválec   
+ Perfektní mix silničních a offroadových schopností     
+ Nový informační koncept funguje  
+ Přináší správný pocit klidu a výjimečnosti  
+ Motor D240 má dost síly i kultivovanosti...  

Technické parametry vozidla Range Rover Velar D240:

Základní cena vozu

1 675 245 Kč

Motor

řadový čtyřválec, biturbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 999 cm3

Výkon

177 kW (240 k) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

500 Nm při 1 500 ot./min.

Hmotnost

1 841 kg

Výkon/hmotnost

130 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,3 s

Max. rychlost  

217 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

5,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

265/45 R21

Délka

4 803 mm

Šířka

2 032 mm

Výška

1 665 mm

Rozvor náprav

2 874 mm

Objem zavazadlového prostoru 

673 l

Galerie

Komentáře