foto Driversweb.cz

Porsche Cayman S (987) – fenomén

Datum článku: 4.6.2014 | Autor textu: Martin Jánský

S příchodem nového Caymanu (981) padají ceny minulé generace na dno. Má však nadšenému řidiči stále co nabídnout, nebo je to už jen kus zastaralého železa?

Miluji tyhle chvíle, když po ostré projížďce po okresce dojedu na konec, vystoupím a jdu se kochat výhledem. To vlastně jenom na oko, protože jde spíš o to, nechat auto vychladnout, vstřebat dojmy… a hlavně to vůbec vydýchat – smysly mám pořád zostřené, v žilách mi pumpuje adrenalin, záda mám zpocená, zorničky rozšířené a ruce se mi klepou. Typické známky naprosto perfektní projížďky. Takových Cayman přináší nepočítaně…

Po nastoupení do Caymana totiž vstoupíte do své zhmotnělé fantazie, do perfektního světa, kde je všeho akorát, kde motory mají charakter, podvozky hravost, ovládací prvky vyváženost a řízení… Ach bože, to řízení! Patří k tomu nejlepšímu, co se dá v silniční plechovce s posilovačem najít. Jednak je připojené k normálnímu volantu, který si nehraje na žádná stupidní zploštění, netrpí obezitou věnce ani akutním přetlačítkováním. Je tu prostě od toho, aby se s ním řídilo. Ten volant je připojený k tyči, které neasistuje žádná úsporná elektronika, ale poctivá hydraulika, která dělá to nejlepší, co umí, aby řidiče neokrádala o nic, co se děje s předními koly.

Volant se v dlaních střídavě odlehčuje a těžkne podle zatížení a přilnavosti předních kol, jemně tančí v rytmu nerovností povrchu a je ideálně vyvážený mezi sportovní ostrostí a nenucenou ležérností. Přestože volant přímo přetéká životem, jak poctivě informuje o všem důležitém, nijak to neruší ani neobtěžuje. Naopak tím dodává černobílému světu pruhovaté okresky další barvy, které pomáhají při určování tempa a odhadování, co si ještě lze dovolit. Řízení Caymana je spolehlivější než slepecký pes a stejně jako on přináší dokonalé vedení nástrahami záludných okresek. Pokud si pořád nejste úplně jistí, co přesně znamená „cit v řízení“ a k čemu je, s Caymanem zažijete velmi názornou lekci.

Stejně tak pokud si už v dnešní době nejste jistí, k čemu je motor bez turba, Cayman má jeden, co rozhodně nepatří do muzea. Plochý šestiválec je střižený podle klasického atmosférického mustru – pokud chcete koně, musíte ho točit. A pěkně zostra! Z nízkých otáček se rozmotává dost rozvážně, nad čtyřmi tisíci však konečně ožívá, růst otáček začne nabírat tempo a typické bručení boxeru hrubost. Pět tisíc, teď už skutečně letíme a vrčení motoru hned za mými zády mi staví chloupky na zátylku a předloktích do pozoru… šest tisíc, ručička otáčkoměru se žene dál jako o život, motor řve na celou kabinu jako vojenský instruktor, který provokuje sraby, aby přeřadili příliš brzy, ale já to statečně ještě držím… sedm tisíc, sedm a půůůl, červené pole, další kvalt, otáčky spadnou k pěti tisícům a celý tenhle hlasitý a energický kolotoč začíná nanovo. Jo, ještě jednou, pojď!

  

Cayman ale není jen o motoru, daleko důležitější je vlastně podvozek, který je naladěný naprosto fantasticky. Dokáže být poddajný a pohodlný, když se jen přesouváte (nečekejte komfort S-Klasse, ale duši z vás rozhodně nevytřese ani na kostkách), a přitom také stabilní a komunikativní, když jedete naplno. Svou roli v tom hrají aktivní tlumiče PASM. V normálním režimu při rychlé jízdě sebou auto trochu šije, takže se nerozpakuji přepnout na Sport, kde tlumiče přituhnou a dovolují zaútočit na horší silničku s větší porcí jistoty. Ale nejlepší je najít si dobrý povrch a přepnout na Sport Plus, který i otevře naplno výfuk, aby se motoru pořádně dýchalo a mohl se rozezpívat naplno. Tohle tlačítko udělá z civilizovaného kupéčka divokou střelu. Řízenou střelu!

Nájezd do zatáčky, ostře brzdím, díky perfektnímu vyvážení zůstává Cayman naprosto stabilní. Pak jen drobný pohyb zápěstím, který čumák dychtivě následuje stočením k apexu. Motor uprostřed znamená žádné přetěžování předních kol zbytečnou porcí oceli, tady neexistuje žádná otupující setrvačnost ani se nedostaví ubíjející nedotáčivost. Cayman zjevně neví nic ani o kroucení karoserie nebo plavání podvozku, při průjezdu zatáčkou je veškerý pohyb naprosto jistý a kontrolovaný, jemnými pohyby chodidla na plynu si můžu hrát s rozložením váhy a upravovat stopu přesně podle chuti, případně i zkoušet vyprovokovat smyk, kdyby tu bylo dost místa… a já měl dost odvahy.

Ale není třeba vrhat se za hranu, s Caymanem si užijete dost zábavy i v rámci limitů gripu, na které si můžete sáhnout, pohladit si je a hrát si s nimi jako s koťaty celý den dokola a dokola. Tohle prostě neomrzí. To úžasné propojení, ta interakce a spolupráce… ta zábava! Užívat si vyváženost podvozku a řiditelnost plynovým pedálem, precizní dávkovatelnost všech vašich vstupů a ostrost reakcí auta. Vytáčet motor, ždímat i toho posledního koně a poslední decibel šťavnatého zvuku. Vychutnávat si příkladné rozvržení ovládacích prvků i jejich sladění, kroutit volantem, tančit po pedálech, dokonale přesným manuálem řadit nahoru, a hned zase pro radost s meziplynem podřazovat dolů…

  

Tedy, tak by to bylo, kdyby tenhle Cayman neměl PDK. Ona to vlastně vůbec není špatná převodovka, při běžné jízdě umí být hladká a při ostré bleskurychlá, ale v některých chvílích taky hrubá a trhavá (pravda, ostré střelbě to přidává na dramatičnosti, ale popojíždění na otravnosti) a ovládaní tlačítky na volantu je !#@$*?&^#!!! Obě tlačítka na každé straně volantu dělají totéž a já dodnes nevím, co přesně to je. Dá se to zvládnout a po čase si zvyknete (jedno budete mačkat a za druhé tahat, skoro jako s pádly), ale pokud nutně nepotřebujete automat, zůstaňte u (prý) lahodného manuálu – ušetříte a budete mít lepší auto.

Vlastně to nejlepší, co si běžný smrtelník může koupit. Má koncepce supersportu se všemi jejími výhodami (vyváženost, ostré reakce), ale bez nevýhod (kufry máte dva a do motoru stejně nikdo nebude sahat, protože do Caymana jen lijete benzin a vyměňujete sjeté sady gum), nabízí i řidičský zážitek supersportu (propojení, drama, hravost) a také bez nevýhod (limity jsou na dosah a za nimi nekouše, nesežere vás finančně, nepřisoudí vám image zhýralého zbohatlíka a ani při nasedání se neztrapníte). Auto tak akorát velké a silné, abyste byli rychlí všude, ale nikdy ne příliš. Auto, se kterým můžete jezdit denně, a taky si ho denně můžete naplno užívat – navíc s výhledem dopředu i dozadu přes svůdně oblé boky, které připomínají 550 Spyder. Možná se do něj nezamilujete na první pohled, ale po prvním svezení mu naprosto propadnete! Ano, jsou auta silnější, krásnější, divočejší, ale Cayman je… prostě fenomenální.

Děkujeme našemu fanouškovi Honzovi za ochotu a trpělivost, kterou nám věnoval při přípravě tohoto testu.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Porsche Cayman S (987):

Cena vozu

od cca 600 tisíc Kč

Přišetřete si na Cayman S, až silnější motor plně využije schopnosti podvozku

Hmotnost

1 350 kg

Motor

boxer

Plnění motoru

atmosferické

Uložení motoru

uprostřed podélně

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

benzin

Objem

3 436 cm3

Výkon

320 koní (235 kW) při 7 200 ot./min.

Výkon/hmotnost

237 koní/t

Točivý moment

370 Nm při 4 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

5,1 s

Max. rychlost  

275 km/h

Počet rychlostí 

7

Převodovka

automatická dvouspojková

Poháněná kola

zadní

Spotřeba ve městě

13,9 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,5 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

9,2 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

McPherson

Rozměr pneumatik

235/40 R18 přední

265/40 R 18 zadní

Délka

4 341 mm

Šířka

1801 mm

Výška

1 305 mm

Rozvor náprav

2 415 mm

Objem zavazadlového prostoru vpředu/vzadu

150 l/260 l

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Ideální kombinace velikosti a výkonu    – Radši bychom manuál   
+ Libový motor – Není to nejkrásnější auto na světě...   
+ Dokonalá řidičská pozice  
+ Všechno související s tím, jak se řídí     
+ Všechno související s tím, jak jezdí    

Galerie

Komentáře