foto Driversweb.cz

Porsche Boxster – velký test

Datum článku: 22.11.2010 | Autor textu: Matěj Slepička

Boxster to má v životě těžké. Zaprvé je to Porsche, takže na vás budou ostatní řidiči a sousedi zlí. Zadruhé je to chudý brácha 911, takže budete vnímáni jako neúspěšní, a konečně zatřetí je obtížně ovladatelný v driftu stejně jako všechna auta s motorem uprostřed, takže když se o drift pod tlakem hecujících přátel pokusíte, pravděpodobně budete terčem posměchu. I přesto všechno je ale Boxster jedno z nejřidičtějších aut, které nám prošlo redakcí.

Právě sedím za volantem Porsche Boxster, courám se v koloně přes město a nevěřícně pozoruji, jak mi ostatní řidiči dělají naschvály. Fábii by z vedlejší ulice všichni dávno pustili, ale Porsche, to si musí počkat. Stačí jen malé zaváhání na semaforu a hned na mě ti blázni troubí. Nedělám si legraci, vážně je to tak hrozné. Nevím, co si ostatní řidiči myslí, ale to, že jsem vlastně chudý kluk, protože bych si jinak koupil 911, to asi nebude. Všimněte si, závist je první známkou toho, že je Boxster opravdové Porsche. Ať si myslí, co chtějí, já si sundám střechu, nasadím čepici v barvách Martini Racing a vyrazím za zábavou. Tedy za klikatými okreskami.

Máme půjčeného základního Boxstera generace 987 před faceliftem s motorem 2,7 l a automatickou převodovkou Tiptronic. Asi je vám stejně jako mně jasné, že manuál by se do auta pro nadšeného řidiče hodil více, ale lhal bych, pokud bych vám tvrdil, že se za volantem Boxsteru v automatu nebavím. Jako nejvhodnější se nakonec ukazuje nechat převodovku v automatickém režimu a občas jí pomoci kliknutím na tlačítka plus a minus na volantu, například při podřazení před zatáčkou. Když konečně houšť provozu povoluje, můžeme na to pořádně šlápnout. Z tichého společníka za zády se začíná linout sytý sportovní zvuk, tolik typický pro Porsche, který s otáčkami nabírá na naléhání. Už když vodím Boxstera v zatáčce k limitu přilnavosti opatrně, cítím, jak je precizně vyvážený a dokáže měnit stopu s milimetrovou přesností. Ve chvíli, kdy jsem trochu agresivní v házení auta do zatáčky, už musím dávat dlouhé, ale snadno kontrolovatelné kontra. Ti, kdo upřednostňují rychlost a balancování na limitu mezi nedotáčivostí a přetáčivostí před drifty či jiným jízdním stylem, si v Boxsteru přijdou na své. Drifty Boxster sice také zvládá, ale motor uprostřed je v tomto směru dost zrádný a například oproti BMW dovolí jen malý a pro někoho možná neuspokojivý úhel vybočení zádi. Když jsem si málem zamotal ruce, abych auto v driftu udržel ve směru, který jsem chtěl já, omylem jsem si při tom řadil tlačítky na volantu. Přinejmenším nepříjemné.

Snažím se každé sportovní auto vytáhnout na svou oblíbenou okresku. Vždycky si počkám, až se rozprchne „civil“ a pak jdu pokořit sérii pěkných serpentýn. Vzpomínám si, jak jsem tady na jaře na stejném místě stál i s 911 Carrera 4 (997). Pojďme se tedy mrknout na to, jak je to s tou jejich bratrskou rozepří. 911 se svým motorem umístěným za zadní nápravou přece nemůže nabídnout tak ryzí sportovní zážitky jako Boxster s motorem uprostřed.

Dokud nejedete na 100 %, jsou rozdíly mezi oběma sourozenci tak malé, že nejmarkantnější změnou je rozdíl mezi automatickou a manuální převodovkou. Carrera 4 má oproti Boxsteru mírně otupělé řízení, to je dané pohonem všech kol a přírůstkem váhy na přední nápravě. S rostoucím tempem se pak nemůžu ubránit dojmu, že poněkud krkolomný přístup, který 911 vyžaduje k rychlé jízdě, je ve finále opravdu zábavnější. Přenos hmotnosti uprostřed zatáčky umí Boxster s nenucenou grácií, naproti tomu 911 je potřeba trochu zpráskat, aby dělala to, co chcete. Carrera 4 je oproti obyčejné Carreře trochu nedotáčivá na výjezdech ze zatáček, takže v tomto případě má navrch Boxster, kterého můžete pustit do mírné přetáčivosti doslova lusknutím prstu. Na rovinkách je výkonový deficit Boxsteru celkem znát, ovšem není to tak hrozné, aby to kazilo zábavu. V celkovém dojmu je přeci jen 911 to, co vás bude bavit více, bude se vám více líbit i prohlubovat nenávist vašich sousedů.

Když už jsme se dosyta vyřádili, je čas na focení. Koncepce auta s motorem uprostřed je výhodou i tady, protože máme dva zavazadlové prostory a nemusíme kvůli fototechnice brát doprovodné auto. Když detailně zkoumáme interiér, je znát, jak za ta léta zestárl. Kvalitou zpracování bych ho dnes na špičku produkce určitě nepasoval. Shodujeme se, že i v téměř základní výbavě vypadá Boxster velmi dobře v interiéru a pro sportovní svezení v podstatě nic víc není potřeba. Pozice za volantem je příkladná a na rozdíl od BMW nejsou pedály vyosené.

Pod kapotou, respektive spíše pod složenou střechou, je uložený motor Porsche, jak má být. Tedy šestiválec s protiležnými písty. Má výkon 245 koní a točivý moment 273 Nm. Z 0–100 vás vystřelí za 6,1 s a zrychlení se zastaví až na maximálce 258 km/h. Pokud vás zajímá, jak je to se spotřebou paliva, tak jsme nezapomněli ani na vás. Dojezd 16 km a čerpací stanice vzdálená 10 km nás donutily stáhnout spotřebu na 10,4 l/100 km, ale průměr za celý test ukázal číslo 16,2 l/100 km.

Také si vzpomínáte na to, když byl první Boxster uvedený na trh, jak tehdy vedle 911 řady 993 budil rozpačité dojmy? Předek jako zadek a divná světla a slabý motor? Do dnešního Boxsteru generace 987 se leccos změnilo. I když má s 911 společných mnoho dílů, nemáte problém je od sebe rozeznat. Na designu je stále patrný odkaz na 550 A Spyder a od prvního Boxsteru zůstalo také ohavné výsuvné křídlo. Stejně jako všechny kabriolety, i tenhle trpí mírným kroucením karoserie, což trochu zvýrazňuje tvrdší podvozek.

Porsche Boxster se ukázalo jako jedno z nejřidičtějších aut, které jsme měli v redakci. Je to pravé Porsche se vším všudy, což znamená, že je dostatečně sportovní na to, aby pobavilo i toho nejnadšenějšího řidičského hnidopicha, a že na vás budou ostatní řidiči a sousedé zlí, protože máte Porsche. V preciznosti a vyvážení strčí Boxster větší 911 hravě do kapsy. A že nedriftuje? Až zjistíte, jaká je zábava jezdit s Boxsterem, drifty vám budou připadat trapné.

 

  Automobil zapůjčila společnost DREAM-CARS 

 

Technické parametry vozidla Porsche Boxster (987):

Stav vozu/rok výroby

ojetý/2010

Stav tachometru

110 000 km

Cena vozu

9 900 Kč / den

Hmotnost

1 380 kg

Motor

boxer

Plnění motoru

atmosferické

Uložení motoru

uprostřed podélně

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

benzin

Objem

2 687

Výkon

180 kW (245 koní) při 6 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

177 koní/t

Točivý moment

273 Nm při 4 600 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,1 s

Max. rychlost  

258 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

automatická

Poháněná kola

zadní

Diferenciál

otevřený

Spotřeba kombinovaná

9,4 l/100 km

Spotřeba v testu

16,2 l/100 km

Nejnižší spotřeba v testu

10,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

64 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková náprava.

Rozměr kol

17"

Rozměr pneumatik

205/55 - 235/50 ZR 17

Délka

4 329 mm

Šířka

1801 mm

Výška

1 292 mm

Rozvor náprav

2 415 mm

Objem zavazadlového prostoru

vpředu/vzadu

150 l/130 l

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ výborný motor a zvuk – podivný chod páček blinkrů
+ vyvážený podvozek – tiptronic otupuje jízdní výkony a pocit z jízdy
+ komfortní podvozek – kroucení karoserie je patrné
+ jízdní dynamika  
+ příkladně komunikativní řízení  

 

Výbava testovaného vozu:

Kožené čalounění, palubní PC, tempomat, tiptronic, elektricky ovládaná střecha, parkovací senzory

 

Galerie

Komentáře