foto Driversweb.cz

Porsche 911 Carrera 4

Datum článku: 17.5.2010 | Autor textu: Matěj Slepička

I přes to, že testů tohoto vozu bylo již napsáno nesčetně, vězte, že článek, který vám nyní předkládáme, přináší trochu nevšední přístup a odhalí i věci, o kterých jste s největší pravděpodobností doposud neslyšeli. Na začátku testu jsme se obávali, že Porsche 911 ztratilo velký kus charakteru a koncern Volkswagen z něj udělal jen rychlého Passata CC s motorem vzadu. Ale tak to není. To, co Porsche 911 slibuje atraktivním retro vzhledem, splní zejména svým projevem a jízdními vlastnostmi.

Silueta Porsche 911 patří již léta k nejkrásnějším křivkám automobilového světa. U verze Carrera 4 je dojem navíc podpořen širší zádí z modelu Turbo. Na začátku testu jsme se na benzince potkali s Porsche 911 (996) Cabriolet a při porovnávání exteriérů bylo ihned patrné, o kolik je generace 997 dotaženější a smysluplnější. Kulaté světlomety jí padnou jako zadek na hrnec. Hezký a jistě i praktický detail dotváří výsuvný spoiler na kapotě motoru. Jeho účel není přítlak, ale přívod čerstvého vzduchu do motoru. Proto jsou v křidélku nainstalovány ventilátory. Při jejich akci jsme se nemohli zbavit dojmu, že původní umístění ventilátorů bylo v počítačové skříni.

Interiér je velmi příjemné místo na překonání jakékoliv vzdálenosti. Usednutí vám připomene sportovní náturu vozu, kterou mají na svědomí zejména výborná sedadla, dokonalá pozice za volantem a skvěle umístěný otáčkoměr. A nyní k pedálům. Na první pohled se zdálo, že Dr. Ing. h. c. Ferdinand Porsche AG se trochu přeměřil a lehce je vyosil. Tento počin však přidal jen na jejich jedinečnosti a originalitě.  Rozmístění pedálů díky tomu umožňuje dokonalejší ovládání vozu, a to ať už jde o meziplyny, nebo o brzdění levou nohou. Testovaný vůz měl červené kožené čalounění, což interiéru velmi prospělo. Zkoušeli jsme i prostor na zadních sedadlech a konstatovali jsme, že na nich vydržíte maximálně několik kilometrů. Vzhledem k tomu, že kufr v přídi vozu také není příliš rozměrný, naskýtá se možnost odkládat věci na sklopená zadní sedadla. Ovšem pokud byste převáželi například rozměrnější krabici, s největší pravděpodobností neuspějete (hodilo by se vyklápěcí okno z verze Targa).

Jsme přesvědčeni o tom, že chod startéru je záměrně nepravidelný. Auto jsme za den startovali nesčetněkrát a pokaždé, než motor naskočil, startér na jedno otočení zpomalil. O to významnější pak bylo naskočení motoru doprovázené škubnutím celého vozu. Opravdu geniální detail. Když už motor běží, tak zřetelně slyšíte jeho projev i přes velmi dobré odhlučnění. Charakteristický chraplavý zvuk, který je dán rozmístěním šesti válců proti sobě, je přesně ten zvuk, jenž budete chtít poslouchat každý den, a třeba i do konce života. Motor má moderní techniku ventilového rozvodu a z objemu 3,6 l produkuje 325 koní při 6 800 ot/min a 370 Nm při 4 250 ot/min. Omezovač otáček krotí vaši vášeň už při 7 300 ot/min. Když se rozhodnete naplno využít rozsahu otáček a pružnosti motoru, uvědomíte si, jak špatným směrem míří svět, který tyto motory postupně nahrazuje za nízkoobjemové přeplňované jednotky. Těm ve vyšších otáčkách zpravidla dochází dech, oproti stupňování nadšení atmosférických motorů. Šestistupňová manuální převodovka je odstupňována hodně nakrátko, bohužel v jedné věci trochu pokulhává. Přesný, krátký a bezchybný chod totiž doprovází i naprostá odtažitost, kterou můžete znát například z Logitechu G25. Je dost subjektivní, jestli vám to vadí, nebo ne, ale my bychom odtažitost nechali jen majitelům převodovek Tiptronic a PDK.

I přes dostatečnou tuhost podvozku se nemusíte bát toho, že by z vás na víkendových výletech vytřepal duši. Na stejné trase například Mustang ohlašoval nerovnosti tupou ranou. Kdežto Porsche 911 se jen důstojně a jistě pohupovalo krajinou. Tomu napomáhají vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Rozložení hmotnosti 40/60 ve prospěch zadní nápravy naznačuje zajímavé jízdní vlastnosti. Pohon všech kol zajišťují otevřené diferenciály a viskózní spojka, jež dokáže poslat až 40 % výkonu na přední nápravu. Systém PSM funguje bezchybně a do jízdy zasahuje, až když je to nevyhnutelně nutné.

Carrera zůstala hrubým sportovním autem i přes zásah koncernu VW. Už při charakterním startování získáte respekt a s prvním škubavým záběrem spojky stáhnete zadek. Při opatrné jízdě se docela nařadíte, vzhledem k tomu, že do 70 km/h můžete vystřídat šest převodových stupňů. Na rozjezdu má Porsche 911 nezvykle hodně adheze především díky velké hmotnosti na zadní nápravě. Za vytočení do vysokých otáček vás motor odmění hutným ječivým zvukem, který stále připomíná ty největší legendy automobilového světa. Na mokrém povrchu poměrně rychle dosáhnete na limity přilnavosti a auto se občas kontrolovaně sklouzne, opět ve prospěch zadní nápravy. Ovšem velmi dobře komunikující řízení vám vezme volant z ruky a bleskurychle ho vybídne na kontra pohyb. Při brutálnějším zacházení můžete Carreru 4 utrhnout i na suchu. Ale musíte být připraveni na opravdu rychlou korekci volantem. Když se na to necítíte, pusťte plyn a Carrera se srovná zpět a odpustí vám chybu. Řízení je vážně tak precizní, až to bere dech. Když Porsche 911 plynule dostanete na limit, objeví se lehká nedotáčivost. Fascinující je, že není potřeba pustit plyn, ale stačí nepatrný pohyb pedálem a auto se odvděčí milimetrovou korekcí stopy. Ovšem po opětovném přidání plynu už jste opět nedotáčivý. A to je ta chvilka, kdy si pomyslíte, o co by asi byla Carrera 2 preciznější. Po přenesení hmotnosti na přední nápravu (kvůli získání adheze) byste mohli využít utažení stopy, přidat plyn a sklouznout se do přetáčivého výjezdu. Někteří kolegové zpochybňují důmyslnost v uložení motoru vzadu, my bychom tak daleko určitě nezacházeli. U Škody 120 to možná nebylo nejchytřejší řešení, ale u sportovního vozu vycházejí z této koncepce opravdu atraktivní jízdní vlastnosti.

Porsche 911 Carrera 4 (997) může být vaše už za cenu okolo 1 000 000 Kč a provozní náklady se pohybují podobně jako u moderního SUV, například u Cayenna. Spotřeba se v testu pohybovala mezi 13–15 l/100 km. Dlouhodobě se dostanete i cca na 12 l/100 km. Je to jedno z nejlepších aut na denní ježdění, kterému téměř není co vytknout. Pouze bych doporučil mávnout rukou nad moderním trendem čtyřkolek a jít do verze s pohonem pouze zadní nápravy. Božské řízení tak nabere na dalších nevyčerpatelných možnostech zábavy.

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost spzKa 

 

Technické parametry vozidla Porsche 911 Carrera 4 (997):

Hmotnost

1520 kg

Motor

boxer

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vzadu podélně

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Variabilní časování ventilů

sacích a výfukových

Palivo

benzin

Objem

3 596

Výkon

239 kW (325 koní) při 6800 ot./min

Výkon / hmotnost

214  koní / t

Točivý monent 

370 Nm při 4250 ot./min

Zrychlení 0-100 

5,0 s

Max. rychlost 

285 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola 

všechna čtyři

Diferencíály

otevřné

Spotřeba kombinovaná

11,2 l/100 km

Spotřeba město

14,9l/100km

Spotřeba mimo město

8,3 l/100km

Objem palivové nádrže

67 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadních nápravy

víceprvková náprava

Rozměr kol

8Jx18 / 11J x18

Rozměr pneumatik

235/40 ZR 18/ 265/30 ZR 18

Délka

4 440 mm

Šířka

1 780 mm

Výška

1 310 mm

Rozvor náprav

2 360 mm

objem zavazadlového prostoru

135 l

 

Galerie

Komentáře