foto Driversweb.cz

Porsche Cayman GT4 – řidičská droga

Datum článku: 21.12.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Filip Fabián

Není nejrychlejší, není nejdivočejší ani nejhravější, přesto, nebo možná právě proto, je jedním z nejlepších řidičských aut na světě. Seznamte se s vrcholem sportovní dokonalosti!

Nemůžu vystoupit. Sedím ve skořepinové sedačce, jo, v té karbonové z 918 Spyder, která je uchycená až u podlahy a má vysoké bočnice, což spolu širokým prahem dělá z vystupování tak trochu akrobatický kousek, ale tím to není. Já z ní především nechci. Chci zůstat sedět a jen jezdit, jezdit a jezdit, dokud nedojde benzin, pak rychle dotankovat a jezdit dál. Nemůžu vystoupit. Nechci. Už nikdy.

Což je možná trochu nečekané, protože Cayman GT4 nevypadá jako auto, ze kterého byste si měli sednout na zadek. Nemá vyloženě exotické tvary, šokující výkon ani ohromující dynamické parametry. Ale to jen klame tělem. Prostě si nepotrpí na povrchní pozlátko, má hlubokou duši a přístup ze staré sportovní školy – před křiklavými módními výstřelky dává přednost účelnosti, na oltář rychlosti neobětuje přístupnost a zakládá si na precizní ovladatelnosti. Tohle auto vzniklo jako oslava potěšení ze samotného řízení, proto si u Porsche dali záležet, aby výsledkem byl pečlivě vyvážený a dokonale sladěný harmonický celek, kde nic neruší, nic na sebe nestrhává pozornost.

Za volantem to hned ucítíte, protože s autem okamžitě splynete. Ideální řidičský posez je základ, ale neméně důležitou úlohu v tom hraje haptické propojení, které souhru člověka a stroje přenáší z fyzické na skoro telepatickou úroveň. Dlaněmi svírám alcantarový volant a konečky prstů vnímám jemné pohyby předních kol na nerovnostech. V pohybech řadičky s hliníkovou hlavicí a alcantarovým obšitím cítím ozubená kola převodovky, brzdovým pedálem přesně ovládám, jak moc se pístky zakousnou do ocelových kotoučů, a každé drobné cvrnknutí do plynu provází okamžité zavrčení motoru a radostné poskočení ručičky otáčkoměru. Jsem uprostřed všeho dění, stávám se biologickou součástí mechanického celku. Samotný proces řízení tak úplně pouštím z hlavy a soustředím se jen na silnici...

Tenhle pruh asfaltu se vine skrz podzimem obarvené lesy kdesi ve středních Čechách, a i když nepřináší panoramata jako alpské pasy ani nemá náročnost Nordschleife, projet ho s Caymanem GT4 je stejně životní zážitek. Stoupání do kopce, ostrá pravá a hned levá. Začínám opatrně, ale už teď je cítit lehkost pohybů GT4 – čumák není zatížený motorem a navíc má dost ostře nastavenou geometrii takže se vrhá do zatáček jako lovecký pes po stopě. Krátká rovinka a rychlá pravá – žádný problém se stabilitou ani ve vyšších rychlostech. Další rovinka, klesání a ostré esíčko. Rychlé řízení a krátké řazení vyžadují jen velmi úsporné pohyby, brzdy si i přes brutálně efektivní účinek (drahé karbon-keramické kotouče fakt nepotřebujete) můžu přesně dávkovat a motor prostě žadoní po otáčkách.

Plochý šestiválec z Carrery S má nádherně boxerovsky jadrný a oproti standardním Caymanům masitější zvuk. Drobný deficit koní oproti dárcovské 911 kompenzuje lepším průběhem krouťáku, takže po každém přeřazení má chuť vystřelit za plynem i v nízkých otáčkách. Ano, na světě jsou charakterově ostřejší motory s geny z motorsportu (třeba v GT3 RS), z jeho řevu nad čtyřmi tisíci se mi ale stejně ježí chlupy v zátylku a práskání do výfuku při povolení pedálu mě nutí se přiblble pohihňávat.

S každým dalším prohihňaným kilometrem se ponořuji hlouběji do studnice jeho neskonalého talentu. Už spoléhám na jeho grip a táhlé zatáčky projíždím pod plynem, vytáčím motor až k červenému poli v 7 600 otáčkách a klidně tam kopnu další kvalt jen proto, abych hned zase s meziplynem podřadil zpátky čistě pro radost. Brzdím do levé až trochu moc pozdě a musím to podržet až dovnitř zatáčky, ale GT4 to nevadí, prostě blbuvzdorně drží stopu a pak zatočí. Další ječivý úprk po rovince a brzdění do pravé… a v ní nacházím svatý grál. Konečně mám správnou rychlost, Cayman se předními koly zakousne do asfaltu a odlehčí zadek, který začne ochotně reagovat na jemnou práci s plynovým pedálem a nechá se vést přesně na hranici smyku. Řidičská nirvána!

A přesně takhle musíte GT4 řídit – moc se mu do toho nepleťte, jen si včas nabrzděte, zatočte, opřete se o grip přední nápravy z 911 GT3 a zbytek zatáčky laďte stopu plynem. Chcete smyk? Můžete ho mít, jen přilnavosti je tolik, že ho musíte skutečně vyprovokovat. Ani pak ale nenastoupí s prásknutím biče přes prsty, jak to mají auta s motorem uprostřed ve zvyku. GT4  vám zkrátka jde na ruku a snaží se vám umožnit vše, co si za volantem budete přát.

Uf! Čekal jsem, že tohle auto bude dobré. Ale ve skutečnosti je ještě o něco lepší. Ne, nemá na exkluzivní veličiny, jako je hardcore 911 GT3 RS, superrychlá 488 nebo divoký Huracán. Tohle je přeci jen skromnější sportovní auto, ale s úžasně otevřeným srdcem. Dostatečný výkon v kompaktním balení, abyste se mohli bavit i na normálních okreskách a troufli si sáhnout na jeho limity i bez mrazení v zádech z dosahovaných rychlostí nebo hodnoty potenciální pojistné události.

Cayman GT4 je zkrátka tak boží, že byste se klidně upsali ďáblu, abyste v něm mohli jezdit. Jenže ani ďábel vám ho pravděpodobně nebude ochotný sehnat. Po omezené výrobní sérii se u dealerů nestihlo ani zaprášit a ceny těch pár ojetin, co spekulanti vrátili na trh, letí rychle vzhůru – z původních 2,6 milionu jsou už nad třemi mega. Ruku na srdce, takovou hodnotu vaše duše určitě nemá.

Nezbývá nám tedy než snít. Snít o zvonění v uších od jekotu vytočeného motoru. O spáleninách od pásů při brzdění. O hlavě motající se z přetížení při bleskurychlých změnách směru. O fyzickém prožitku z řízení, o smyslovém propojení se strojem, o dokonalé souhře. O spektakulárním výletu do Alp, o perfektním kole na Ringu nebo obyčejné cestě pro rohlíky v neděli ráno po prázdných, tichých okreskách. O strhujícím řidičském zážitku, který vás zcela pohltí a vyplivne omámené intenzivními dojmy. Kam se hrabe kokain.

Děkujeme MiVimu za ochotu a obětavost při přípravě tohoto článku.

foto: Filip Fabián

 

Technické parametry vozidla Porsche Cayman GT4:

Cena vozu

původní cca 2,6 mil. Kč

dnes více než 3 mil. Kč

Motor

plochý šestiválec

Uložení motoru

uprostřed podél

Objem

3 800 cm3

Výkon

283 kW (385 koní) při 7 400 ot./min.  

Točivý moment

420 Nm při 4 750 - 6 000 ot./min.

Hmotnost

1 340 kg

Výkon/hmotnost

287 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

4,4 s

Max. rychlost  

295 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

10,3 l/100 km

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

multi-link

Rozměr pneumatik

přední 245/35 R20

zadní 295/30 R20

Brzdy

přední 380 mm kotouč, 6 pístků

zadní 380 mm kotouč, 4 pístky

Délka

4 438 mm

Šířka

1 817 mm

Výška

1 285 mm

Rozvor náprav

2 484 mm

Objem zavazadlového prostoru 

275 l

 

Galerie

Komentáře