foto Driversweb.cz

Peugeot 208 GTi – nenápadný zabiják

Datum článku: 6.8.2014 | Autor textu: Matěj Slepička

Má spoustu zbytečných chromovaných cetek a vypadá, jako by právě přijel od kadeřníka, ale v jádru je to jeden z nejschopnějších mini hot hatchů. Takový nenápadný odstřelovač naftových sportswagenů a spolehlivý likvidátor okresek.

„Bože, další vyměklý rychlý cestovní auto. Ostré chování už se asi nenosí…“ říkám si po prvních pár metrech při popojíždění městem. Při seznamování GTi prostě nepůsobí nijak intenzivně. Chybí mu sytý zvuk, rozjančené poskakování podvozku, trochu té sportovní divokosti a musím se opravdu hodně zaposlouchat do zvuku motoru, abych zaslechl nějakou tu dunivou ránu z výfuku při odřazení. Takové krotké distingované gétéčko. Tohle nebude na vážný vztah, budeme asi „jen kamarádi“.

Peugeot 208 GTi je přesně to auto, se kterým musíte strávit spoustu času, abyste ho správně pochopili. Nevypadá totiž nijak rošťácky, ani nedělá žádnou brutální show při neohrabaném prošlápnutí plynu, a tak může být po krátkém svezení snadno odsouzen jako neschopná a nudná střela.

Ale pak na to pořádně šlápnu a GTi ukáže, že není tak nudné, jak vypadá. Utlumený zvuk maskuje jinak lákavě šťavnatý projev motoru. 1,6 THP je i v 200koňovém ladění hladový po otáčkách. Skoro byste se i prali za to, že má typicky atmosférický projev, to by ale nesměl mít turbodíru velkou tak, že byste za dobu natlakování turba stihli vystoupit a znovu nastoupit. Motor zasekne kousavý omezovač otáček v 6 500 ot/min, což je takové sympatické oldschoolové gesto. Podobně jako sesterská DS3 Racing, tak i GTi ze sebe umí vycucnout zátah 200 koní (208 koní DS3R) v 5 800 ot/min, který tahle auta staví na výkonovou špičku minihatchů.

  

Mám rád, když mě něco příjemně překvapí, a 208 GTi zatím jede jednu pecku za druhou. Po seznámení s motorem jsem dostal chuť na kousek své oblíbené okresky. Říkal jsem si: „Dám si jen pár zatáček,“ ale jedu je už počtvrté znovu a znovu. Počtvrté se pouštím agresivněji k limitu schopností GTi. Pohazuji zádí auta při skládání do zatáčky, jinde zase neohrabaně přidávám uprostřed zatáčky, stabilizuji auto brzděním do plynu. GTi to s naprostým klidem všechno dává. Jeho podvozek je poddajný, zábavný, krásně modulovatelný při práci s přenosem váhy a předek hltá každý kousíček přilnavosti na výjezdech ze zatáček. Na rozbitém asfaltu, kde se přilnavost v zatáčce posbírá jen těžko, jde neposednost zklidnit i brzděním do plynu, navíc je v tu chvíli turbo v pohotovosti a to dál zlepšuje preciznost ovládání. Tlačím ho dál a dál a jsem to nakonec překvapivě já, kdo povolí první. Tenhle malý hrdina to prostě nevzdá.

V podstatě jediné, co jsem Peugeotu 208 od začátku vyčítal, byla nestandardní pozice za volantem. Ten je posunutý níž do klína, aby vnikl prostor pro budíky v zorném poli nad volantem. Pořád jsem přesvědčený, že není dobré zatáčet volantem v klíně, protože se tím musí volant s každým otáčením více tahat nahoru. Na druhou stranu, tohle podivné přeskládání ergonomie dovolilo použití příjemně malého volantu a změnu posezu. Volant jde tím pádem více vytáhnout, sedačka napolohovat níž a to je pro řidičskou pozici v takhle malém autě velký posun kupředu. Dokonce i posilovač řízení funguje nad očekávání, z volantu jde cítit každá změna povrchu pod koly, každá změna zatížení kol a vy tak v každé situaci přesně víte, jak moc se blížíte limitu přilnavosti.

Zajímavé je, že nic ze schopností 208 GTi nijak neomezuje její použitelnost v každodenním provozu. Spotřebu paliva lze snadno dostat pod 6,5 l/100km, je skvěle vidět do všech stran a je příjemné mít k dispozici obratnost a výkon pro každou situaci. Podvozek je komfortní, místa v interiéru je spousty, design palubky moderní… Jo, s tímhle půjdou bezbolestně polykat kilometry.

Tohle GTi je jedno z mých nevětších autopřekvapení letoška. Nebál bych se dát 208 na špičku malých ostrých hatchbacků, kdyby ale měla tak sytý zvuk sání jako Fiesta ST a kdyby měla turbolag tak zanedbatelný jako koncernový motor 1,4 TSI s podobným výkonem. Naučte se techniku průjezdů zatáček s brzděním do plynu pro eliminování turbodíry, využijte nenápadnosti ve svůj prospěch a pak vás nepřestane bavit ještě hodně dlouho.

text: Matěj Slepička | foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Peugeot 208 GTi:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

513 500 kč

Hmotnost

1 265 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

twin-scroll turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 598 cm3

Výkon

147 kW (200 koní) při 5 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

158 koní/t

Točivý moment

275 Nm při 1 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,8 s

Max. rychlost  

230 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

8,2 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,7 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Zkrutná příčka

Rozměr pneumatik

205/45 R17

Délka

3 962 mm

Šířka

1 739 mm

Výška

1 471 mm

Rozvor náprav

2 538 mm

Objem zavazadlového prostoru

311 l

 
Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Rychlost, Poslušnost – Spousta chromovaných zbytečností  
+ Stabilita podvozku – Skromnost, větší show by byla patřičnější
+ Každodenní použitelnost    
+ Nenápadnost  

 

Peugeot 208 GTi

1,6 THP (200 koní)  

Ford Fiesta ST

1,6 EcoBoost (182 koní)

Renault Clio RS

1,6 turbo (200 koní)

Mini Cooper S

2,0 turbo (192 koní)

0-100 6,8 s

230 km/h

5,9 l/100km

0-100 6,9 s

 220 km/h

5,9 l/100km

0-100 6,7 s

230 km/h

6,3 l/100km

0-100 6,8 s

235 km/h

5,7 l/100km

cena: 513 500 Kč

cena: 434 990 Kč

cena:  564 900 Kč

cena:  605 000 Kč

 

Galerie

Komentáře