foto Driversweb.cz

Peugeot 207 ACTIVE 1,6HDi – ropáček s ekocejchem

Datum článku: 6.12.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

„Po úspěšných řadách vozů ECOnetic, BlueMotion a Greenline přichází nový a ekologický Peugeot...... Henlein?“ Ale vůbec ne! Ten tu nikdy nebyl, není a doufejme, že ani nebude. Francouzský lev totiž vypustil do vřavy nízkoemisních modelů svoji "dvě stě sedmičku" vyzbrojenou motorem 1,6 HDi Euro5.

Životní cestu lvíčat s trojčíslím, počínajícím dvojkou a nulou, na štítku začala v roce 1983 vyšlapávat legendární „dvě stě pětka“, které se během čtrnácti let prodalo přes pět milionů kusů. Kromě úspěchů na marketingovém poli sbírala zlaté věnce a tituly i v automobilových soutěžích, kde za jejím volantem zářily ve skupině B takové hvězdy jako Kankkunen, Salonen nebo Vatanen, který později s upravenou verzí „turbo šestnáctky“ dosáhl vrcholu brutálního Pikes Peak. V roce 1997 pak odcházející „dvě stě pětku“ vystřídala moderní „dvě stě šestka“, která zákazníky lákala líbivým designem a úspěšně převzala štafetu prodejního bestselleru. Bez úhony přežila přelom tisíciletí, ekonomickou krizi, v první dekádě nového milénia prošla dvěma facelifty a pod označením 206+ se vyrábí dodnes. A to i přesto, že od roku 2006 běží souběžně výroba jejího mladšího sourozence – Peugeotu 207. Podobně jako předchozí modely, i „dvě stě sedmičku“ si zákazník může pořídit v různých karosářských variantách – a to jako tří- či pětidveřový hatchback, kombi s přídomkem SW nebo kupé-kabrio s už klasickým označením CC. A prodejní statistiky ukazují, že nejmladší ze lvích princezen nedělá svým vousatějším sestrám ani v nejmenším ostudu. Za čtyři roky jejího života už z výrobních linek sjelo více než milion „dvě stě sedmiček“.

V naší redakční síti uvízl pětidveřový hatchback ve verzi ACTIVE omlazený loňským faceliftem. Kosmetické změny byly rázu spíše nepatrného a týkaly se především exteriéru. Na příď se nastěhoval přepracovaný nárazník s novými mlhovkami a „cool tlamou“ prořízlou ještě víc než kdy jindy, díky níž teď „dvě stě sedma“ kromě kilometrů spolehlivě polkne i menšího kanečka či nepozorné ptactvo. Designéři navíc zvýraznili a protáhli „nos“ zužující se od předních sloupků až do nárazníku, čímž příď nabrala ještě více na dynamice. Další patrnou změnou jsou nové zadní svítilny. Ty se kromě nového designu mohou pochlubit hi-tech LEDkami, které zádi vyloženě padnou a navíc je v tomto segmentu jen tak někdo nenabízí. Decentní facelift dle mého přidal „dvě stě sedmičce“ na šmrncu, ale například vedle ostře řezaných a „vystajlovaných“ konkurentů od Citroënu bohužel po stránce designu trošku zapadá.

Do interiéru facelift přinesl nové materiály a přístroje se dočkaly změny podbarvení. Fádní černou vystřídala na třech hlavních kruhových budících stylovější bílá, údajně inspirovaná světem motocyklů. Kvalitně zpracovaná přístrojová deska díky tomu nepatrně prokoukla, designově interiér nijak závratně nenadchne, ale ani neurazí. Bludišťáka si však Peugeot zaslouží za sdružený displej rádia a palubního počítače na vrcholu palubní desky, díky jehož umístění a čitelnosti řidič neztrácí přehled o dění před vozidlem. Kromě tlačítek na panelu rádia se zákoutími jeho menu lze prokousávat i pomocí ovladače pod volantem. Z připojené flashky si tu přehrajete oblíbenou muziku, přes „zub“ skamarádíte telefon a ve zbytku nabídky nastavíte spoustu dalších funkcí.

   

Příjemně tvarovaná sedadla poskytují dostatečné boční vedení a bezesporu uspokojí i na komfort náročnější pozadí. S kvalitním sezením bohužel značně kontrastuje provedení volantu, který sice dovoluje nastavení v podélné i svislé ose, ale s jeho průměrem 390 mm se za ním vžijete takřka do role řidiče autobusu. Alespoň takový byl můj pocit při prvním usednutí. Po krátké době jsem si samozřejmě na jeho velikost zvykl, pro příště bych se ale spokojil se standardními 370 mm. Místa na zadních sedadlech je tak akorát a to samé platí i o zavazadlovém prostoru. Do něho lze běžně naložit 276 litrů nákupu, v případě obzvlášť hladové rodiny vznikne sklopením sedadel až 923 litrů volného prostoru. Návštěvou zadních partií končím prohlídku interiéru, s hlubokou poklonou děkuji za pozornost a s Vaším uctivým svolením teď zaženu mé neutuchající svrbění v rukou svižnou projížďkou podzimní krajinou.

Otočím klíčkem, chvilka žhavení. S dalším otočením cestují první kapky nafty z „railu“ do válce a probouzejí k životu osmiventilové srdce našeho lvíčete. Nová „jednašestka HDi“ je zelenající se chloubou, vzniklou ve spolupráci koncernu PSA a automobilky Ford. Díky optimalizaci spalovací komory, přepracované vstřikovací rampě, recirkulaci spalin, novému turbodmychadlu, filtru pevných částic a upravené karoserii, stlačující koeficient odporu vzduchu až na hodnotu 0,274, si mohli Francouzi název motoru 1,6 HDi FAP ocejchovat znakem emisní normy Euro5. „Zaklínadlem“, ze kterého mnohým příznivcům motorismu šediví vlasy, slézají nehty a někteří očima těkají po okolí, hledajíc nejvhodnější sebevražednou zbraň.

Já však s příslibem dynamického projevu odhazuji společně s reklamním prospektem od Peugeotu i veškeré předsudky a vrhám se prohnat „dvě stě sedmičku“ liduprázdnými asfaltkami česko-polského podhůří Orlických hor. Zvolna nechávám motor ohřát a snažím se dostat na kobylku převodovce, která je… ehm, prostě francouzská. Neoplývá přesností, vůlí má naopak na rozdávání a dojem z řazení kazí její „gumový“ projev. Opět nic, na co bych si časem nezvykl, ovšem pro člověka, který chce mít z řízení alespoň trochu radost, to není nic, co by jej zvlášť potěšilo. Pro skrblíky a ekology se mezi budíky skrývá tzv. Gear Shift Indicator, což je chytrá kontrolka, která vám poradí, kdy nejlépe přeřadit. Při volném tempu se obvykle rozzáří okolo dvou tisíc otáček, pokud ale zaboříte pravačku hlouběji do podlahy, budete na její rozsvícení čekat marně. Pokud ji budete při cestování po očku sledovat a bedlivě naslouchat jejím zkušeným radám, polkne „dvě stě sedmička“ méně než 4,5 l/100 km. Na dálnici, kde cestujícím ke spokojenosti trošku schází šestka, si při předpisových sto třiceti řekne o necelých šest a při hodně svižné jízdě se její apetit pohybuje kolem sedmi a půl litru. Prostě se můžete sakra hodně snažit a stejně se nedostanete na nějakou závratnou hodnotu, ze které by se vám protočily panenky. Spotřebu má tahle mrška prostě na háku.

Konečně je motor správně rozehřátý a přichází čas dát mu trochu do těla. Nechávám si tam čtyřku a s ručičkou otáčkoměru na tisícovce opírám plyn do koberce. Místo akcelerace se ale celým autem rozlehne hluboké dunění, jako by se snad motor snažil vyhnat mi mozek z hlavy ušními dírkami a dát si ho ke svačině coby požitkářskou gastronomickou lahůdku. Otáčky nižší než nějakých patnáct set za minutu motoru ani posádce evidentně nesvědčí. Podřazuji na trojku a konečně cítím, že se autu chce dopředu. V sedmnácti stech padesáti otáčkách za minutu cítím v zádech znatelný zátah dvě stě třiceti newtonmetrů točivého momentu. Vznětové šestnáctistovce nedělá žádný problém rozhýbat 1 277 kg živé váhy a téměř až do špičky výkonu ve čtyřech tisících má stále dostatek dechu. Dvaadevadesát koníků mě žene kupředu, dokud není čas je začít krotit do následující zatáčky. Brzdy se příjemně dávkují a já „dvě stě sedmu“ směle posílám do zákruty. I na hrbolatém asfaltu má, na Francouze trochu tvrdší, podvozek stále dostatek jistoty. Ťuknutím do brzdového pedálu chci stopu trošku utáhnout. Zadní část už začíná lehce předbíhat, ale v tu chvíli moji snahu s jistotou likviduje ESP a zklidňuje po smyku lačné auto. Bohužel mi v tomto ohledu není pomoci, protože stabilizaci lze vypnout tlačítkem na přístrojovce pouze do rychlosti 50 km/h. Potom se zase automaticky aktivuje. Pravačku tedy opět bořím do koberečku a příjemně překvapen rychlou reakcí motoru na mé pobídnutí mířím vstříc blížící se vracečce. Poučen předchozím neúspěchem už rezignuji na přetáčivost a s občasnými zásahy elektroniky ji s lehkou nedotáčivostí nechávám za sebou, stejně jako několik dalších. Intenzivnější zážitek z jízdy bohužel trochu otupuje posilovač řízení. Jeho účinnost sice řidič ocení například při parkování, při ostřejší jízdě však do rukou nedostává prakticky žádné informace o dění pod předními koly.

Předpokládám však, že s tímto modelem a navíc v této motorizaci jen tak někdo po úzkých a zatáčkovitých okreskách závodit nebude. Spíše si v něm představuji dámy šněrující nákupní zóny od obchoďáku k obchoďáku nebo třeba rodinné „piánko“ křižování českou krajinou o víkendových výletech s manželkou, případně nějakým tím mládětem vzadu. Pro takovéto účely testovaný Peugeot 207 uspokojí všechny zúčastněné jak z hlediska komfortu a dynamiky, tak i po stránce ekonomické a těm ekologičtěji založeným dopřeje navíc klidné spaní. Se základní cenou testovaného modelu 373 900 Kč (vč. DPH) bych se však spíše hlouběji zadumal, zda se více nevyplatí zážehová alternativa s motorem 1,4VTi Euro5, za kterou si ve stejné výbavě u Peugeotu řeknou o 50 000 Kč méně. Při pohledu do akčního ceníku se vcelku drastický rozdíl sice ztenčí na 30 000 Kč, stále se však návratnost investice do dražšího „ropáčku“ pohybuje okolo šedesáti tisíc najetých kilometrů.

 

Technické parametry vozidla Peugeot 207 ACTIVE 1,6 HDi

Stav vozu/rok výroby

nový/2010

Stav tachometru

8 000 km

Cena vozu

373 900 Kč s DPH

Hmotnost

1 277 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

8

Palivo

nafta

Objem

1 560

Výkon

68 kW (92 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

72 koní/t

Točivý moment

230 Nm při 1 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,9 s

Max. rychlost  

183 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Diferenciál

otevřený

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

pseudo McPherson

Zavěšení zadní nápravy

příčka se zkrutným stabilizátorem

Rozměr kol

15”

Rozměr pneumatik

185/65 R15

Délka

4 030 mm

Šířka

1 748 mm

Výška

1 470 mm

Rozvor náprav

2 540 mm

Objem zavazadlového prostoru

267 l

 

Výbava testovaného vozu (verze ACTIVE):

ABS + REF + AFU, airbag řidiče, airbag spolujezdce, boční airbagy, centrální zamykání, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání předních oken, výškově a osově nastavitelný kožený volant, manuální klimatizace, mlhové světlomety, rádio RD4 MP3 + CD + ovládání u volantu + 6 reproduktorů

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ líbivý design – cena vznětové varianty
+ spotřeba paliva – řazení
+ reakce motoru – velký volant
+ pohodlná sedadla           – necitlivé řízení 
+ stabilní podvozek – absence šestého převodového stupně

 

Peugeot 207

ACTIVE 1,6 HDi

Citroën C3

SX 1,6 HDi

Volkswagen Polo

Trendline 1,6 TDi BMT

Ford Fiesta

ECOnetic 1,6 TDCi

cena: 373 900 Kč cena: 395 900 Kč cena 375 500 Kč cena: 393 690 Kč

+ cena

+ design

+ prostor pro hlavu

+ nadčasový design

+ Start-Stop systém

+ rekuperace brzd. energie

+ podvozek

+ citlivé řízení

- gumové řazení

- necitlivé řízení

- velký volant

- gumové řazení

- necitlivé řízení

- nejistý podvozek

- centrál bez DO

- chybí rezerva

- chudší výbava

- menší krouťák

- cena

Galerie

Komentáře