foto Driversweb.cz

Peugeot 2008 1,6 e-HDI 2-Tronic – Hádky s převody

Datum článku: 26.1.2014 | Autor textu: Matěj Slepička

Jaký má smysl připlácet za naftu u takhle malého auta? Jak použitelné jsou technologie „e“ z názvu e-HDI? Je pozměněná ergonomie geniální, anebo je to průšvih? Funguje převodovka 2-tronic stále tak neomaleně jako při svém představení? Udělejte si v klidu kávu, jen si dejte pozor, abyste ji hned v úvodu nevyprskli.

Poprvé usedám do 2008, řadím na převodovce „A“ jako „Automatic" a opravdu si přeju, aby to Peugeotu tentokrát vyšlo a převodovka řadila tak intuitivně, jako bych si řadil sám… Jednička, čtvrt plynu, motor se vytáčí, přeřazení přichází až nad půlkou otáčkoměru a trvá tak dlouho, že bych mezitím snad stihl zhasnout a znovu nastartovat motor. Je to vidět i na udávaném zrychlení z 0–100 km/h, které má robotická převodovka oproti manuálnímu pětikvaltu horší o 1,8 s, to znamená je každé přeřazení o 0,9 s delší. Mimochodem nastartovat tenhle motor trvá jen 0,4 s.

2-tronic není jediná převodovka s neomaleným automatickým režimem – některé motor zbytečně vytáčejí, jiné třeba zbrkle podřazují, v tu chvíli chce obvykle zkušený řidič předcházet špatným reakcím automatu a přepíná převodovku do manuálního režimu. Ani ten ale ovladatelnost 2008 nikam neposouvá. Některá kliknutí na pádlo elektronika rovnou ignoruje bez paměti a bez hlášky „zamítnuto“ jen kvůli obavám začít následující rychlost už od volnoběhu. Často tak převodovka reaguje až na několikáté kliknutí. Tahle převodovka má svá zásadní omezení kvůli elektronice, přesto mechanika funguje výborně – třeba délka kvaltů je příjemně použitelná, takže při jízdě městem nejsou zbytečně velké díry mezi prvními čtyřmi rychlostmi, které u mnohých moderních naftových motorů znepříjemňují městské přesuny.

 

V testu jsme Peugeot 2008 již měli, s manuální převodovkou fungoval skvěle a s motorem 1,6 VTI jezdil pod 6 litrů. V tu chvíli kolegu Martina napadla otázka „Proč chtít vlastně naftu?“. A odpověď jde naklikat na palubním počítači, kde se míhají jen směšně malá čísla spotřeby paliva. Udávaná spotřeba je totiž zajímavých 3,8 l a ve městě to není o tolik více, jen 4,1 l/100 km. Zvláštní je, že tyhle udávané hodnoty má 2008 jen s převodovkou 2-tronic, manuál zvedá průměr spotřeby paliva o 0,2 a ve městě o 0,6 l/100 km. Přitom tahle převodovka nedělá nic lépe, než by to šlo zvládnout s manuálem.

Technologii e-HDI už koncern PSA používá tři roky a doposud jí nesahají po kotníky ani systémy BMW, Mercedesu nebo třeba Volkswagenu, a to především v komfortu posádky. Nikdo si ani nevšimne, kdy motor při zastavování zhasl a kdy naskočil, z velké části je to tím, že motor e-HDI startuje alternátor namísto startéru. Tahle vychytávka je s 1,6l naftou automaticky pro manuál i pro 2-tronic.

Příjemně komfortní je i řidičská pozice, volant jde k sobě nezvykle hodně povysunout a není tak třeba volit kompromis mezi pokrčenýma nohama a příliš vzpřímeným opěradlem. A skoro bych řekl, že to skvěle funguje, že volant níže ničemu nevadí a na budíky je hezký výhled, dokud ovšem nepotřebuji zatočit. Tím, že držení volantu neprobíhá v úrovni ramen jako obvykle, tak musím při zatočení volant vlastně trochu tahat. Štvalo by mě to hlavně to v 208 GTI, která má stejnou řidičskou pozici a kde je důležitá dobrá ovladatelnost auta, ale u naftového crossoveru do města je to téměř prominutelné. Trochu na mě interiér působí tak, jako by to všechno tým vývojářů geniálně navrhl, rozměrné budíky a malý volant, to vše s lepší pozicí za volantem... Zní to fakt dobře a na obrázku to tak i vypadá, ale v praxi to prostě nefunguje.

Stejné je to s ambientním osvětlením interiéru. Sytě modré lemování budíků a panoramatického okna vypadá v prospektu neodolatelně, v praxi je to ale ke hnědé barvě karoserie a interiéru nevkusné a nesvítí to vlastně ani tolik ambientně jako spíš oslnivě. Intenzita lemování budíků přitom nastavovat nejde jinak než vypnutím. Jasně, na to to auto nejezdí, ale kdyby se tyhle detaily dotáhly o kousek dál, mohlo to být hezké zpestření už jinakmoderního interiéru s trčícím multimediálním systémem a minimalistickým ovládáním.

V testu benzinové 2008 jsme už psali o tom, že se přeměna 208 na 2008 skvěle povedla, po stránce designu už je kromě spousty něžnosti 208 tenhle crossover i trochu chlapsky svalnatý a po stránce jízdních vlastností si vzala 2008 to nejlepší z 208 a zbytek doplnila dospělostí. Zapomeňte na to, že je v nabídce automatizovaná převodovka a že má mít 2008 nějaké ambientní osvětlení a máte povedený malý crossover. Silnější naftu přitom v tomhle autě bereme za nejprémiovější motor z nabídky, společně s tou slabší jsou to jediné dva motory s turbem a tak je nemusí nutně ospravedlnit jen vysoký nájezd, ale třeba také nenáročnost na řízení.

Text: Matěj Slepička Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Peugeot 2008 1,6 e-HDi 2-Tronic:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

414 500 Kč

Hmotnost

1 320 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 560 cm3

Výkon

68 kW (92 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

69 koní/t

Točivý moment

230 Nm při 1 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

13,3 s

Max. rychlost  

180 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

robotizovaný manuál

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

3,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

4,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Zkrutná příčka

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 159 mm

Šířka

1 739 mm

Výška

1 570 mm

Rozvor náprav

2 537 mm

Objem zavazadlového prostoru

360 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Stylový design – Řidičská pozice 
+ Pohledný interiér   – Neomalená převodovka
+ Nízká hmotnost – Interiér bez smyslu pro detail
+ Skvělá spotřeba  

 

Peugeot 2008 AUT

1,6 e-HDi (92 koní) 

Renault Captur AUT

1,5 dCi (90 koní) 

Nissan Juke MAN

1,5 dCi (110 koní)

Opel Mokka AUT

1,7 CDTi (130 koní)

0-100 13,3 s

180 km/h

3,8 l/100km

0-100 13,5 s

170 km/h

3,9 l/100km

0-100 11,2 s

175 km/h

4,0 l/100km

0-100 11,5 s

184 km/h

5,3 l/100km

cena: 414 500 Kč

(Akční cena)

cena: 462 900 Kč

cena:  390 300 kč

(Akční cena)

cena: 520 900 Kč 

(Akční cena)

Galerie

Komentáře