foto Driversweb.cz

Peugeot 2008 1,6 VTi – lev v městském terénu

Datum článku: 23.10.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Na skvělý prodejní úspěch malé 208 chce navázat městský crossover postavený na jeho základech. Je 208 na chůdách vylepšením základního konceptu, nebo jen rozmělněním lvích genů?

Přivítejte nástupce Peugeotu 207 SW. Pokud se vám nedaří vylovit z paměti, jak SW vypadalo, netrapte se tím – tenhle malý kombík zaregistrovali jen ti, kterým přistála tisková zpráva o jeho uvedení na trh do redakčního mailu, potenciální zákazníky však příliš nevzrušovalo. Kombíky už prostě nefrčí, dnes jsou v kurzu crossovery, které jsou stejně praktické, ale mají víc sex-appealu. Fešácké mini 208 (redakční test ZDE) se prodává jako na běžicím páse, takže další stylové auto postavené na jeho základu má papírově předem pěkně našlápnuto k úspěchu.

Fešácký exteriér je ve třídě městských kříženců povinností, Peugeot 2008 má typický chlapácký postoj crossoverů, který zjemňuje řada vizuálních detailů (tvar světel, tvar masky, chromové detaily). A i když vypadá jako trochu přefouknutá 208, pořád mu to na ulici sluší a lidé se za ním otáčejí. Neméně módní je interiér – měkčené plasty, lakované plasty, chromované plasty, anatomické sedačky s neobvyklým vzorkem, skvělá kůže na volantu i řadičce a ruční brzda ve tvaru lví tlapy. Všechno moderní, vkusné a hodnotné.

Díky velkému multifunkčnímu dotykovému displeji je na palubní desce naprosté minimum tlačítek. Má slušnou grafiku, intuitivní ovládání a brouzdáním v hlubinách jeho menu zabijete nejednu dlouhou chvíli, takže byste si ho možná chtěli odnést domů jako tablet, ale nejde to. Můžete mít i velké panoramatické střešní okno (s elektrickou roletou), kterým se krásně kouká do mraků, a ambientní osvětlení, které dodá noční jízdě magický nádech, protože neonově tlumeně září lemování budíků a právě rám střešního okna. Taky je tu parkovací asistent, který umí velmi zručně nejen podélně zaparkovat (jen na něj nesmíte spěchat), ale dokonce vám z řady aut i vyparkuje.

A jelikož je 2008 vlastně teréňák, je tu také otočný ovladač, který nastavuje elektroniku v režimech „tři vločky na příjezdové cestě“, „zdolávání mokrého retardéru“ a „polní cesta k chalupě“. No, ve skutečnosti je to klasika „sníh“, „bláto“, „písek“, ale nedovedu si představit, že by se někdy 2008 podíval do terénu, protože jak kadeřnice, tak i krejčí mají své salony obvykle v centrech. A vůbec to působí zbytečně, protože 2008 stejně nemá pohon všech kol ani chytré diferenciály a ESP by si ty nenáročné, lehce terénní vložky určitě přechroupalo samo.

Vedle krásy nabízí 2008 hlavně praktičnost – pohodlné nastupování, dost prostoru na předních sedačkách a kufr se solidními 360 litry. Místo na zadních sedačkách odpovídá malému městskému autu, ze kterého 2008 vychází, takže je v pohodě pro děti a na hraně pro dospělé. Skutečně ožehavým tématem je však pozměněná architektura s malým volantem a přístrojovou kapličkou až nad ním, na kterou si jedni stěžují a druzí jásají. Vzhledem k různorodosti lidských konstitucí univerzální pravda neexistuje, za svých 185 centimetrů však mohu říci, že pro mě to fungovalo. Malý volant je přímo geniální (proč vlastně mají ostatní auta tak velký?) a jelikož u řízení neležím, tak jsem viděl i na spodní část budíků. Mnozí však asi tolik štěstí mít nebudou.

Peugeotu 2008 je tedy velká spousta zajímavých věcí, které dovedně odvedou vaši pozornost od toho nejdůležitějšího – od jízdy. Což je dobře, protože ta ničím zvlášť zajímavá není. Atmosférická šestnáctistovka s nadějnými 120 koňmi je v nízkých otáčkách rozvážná a ožívá teprve v druhé polovině otáčkoměru, kam ji však většina majitelů nejspíš už točit nebude, aby z ní dostala to nejlepší. Nezní u toho nijak utrápeně, ale taky to nepřináší žádné zvláštní uspokojení. Daleko lepší je smířit se s pohodovým tempem, užívat si pohodlí, zkoumat kouzla interiéru a jet na spotřebu – díky dlouhým kvaltům (pětku lze řadit už v 50 km/h) ji snadno dostanete pod šest litrů na sto. Kdo potřebuje diesel?

No, určitě by se hodil jeho zátah, protože bez něj je tenhle lev s papírově nejsilnějším motorem ve skutečnosti tak trochu bezzubý. Předjíždění si musíte odpracovat, a když auto naložíte lidmi a věcmi, spíš na něj rovnou zapomeňte. Ale to není vysloveně špatně, protože když vás to nebude svádět jezdit rychle, nebudou vám vadit gumové ovládací prvky a mírně nejistý podvozek – v první chvíli se podivně rozvlní, aby se ustálil, když se pořádně zapře do tlumičů. Houpavá měkkost je podobná jako u 208, takže popis „208 na chůdách“ není pro lehce klátivou jízdu 2008 vůbec mimo. Je to trochu zklamání, když díky svezení s RCZ zároveň víme, že Peugeot jisté a přitom pohodlné podvozky umí. Od sportování tu ale 2008 není, ničím nerušené komfortní plutí po silnici zvládá velmi obstojně a dokáže být překvapivě hbitý a obratný ve městě. A to zákazníky zajímá nejvíc.

  

První vlastní crossover, který není jen předesignované Mitsubishi (na rozdíl od 4007 a 4008), dopadl moc dobře – skvěle se na něj dívá zvenku i zevnitř a dobře se v něm jezdí. Že mu chybí trocha dynamické finesy, mu snadno odpustíme, ta téhle kategorii aut obecně není nijak vlastní. Když to dokáže nahradit praktičností, pohodlím a úsporností, které zákazníci skutečně ocení, je vše v pořádku. Navíc má notnou porci stylu, která dnes prodává nejvíc. Peugeot 2008 má prostě na úspěch zaděláno.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Peugeot 2008 1,6 VTi:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

356 000 Kč

Hmotnost

1 270 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosferické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 598 cm3

Výkon

88 kW (120 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

94 koní/t

Točivý moment

160 Nm při 4 250 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,5 s

Max. rychlost  

196 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Zkrutná příčka

Rozměr pneumatik

195/60 R16

Délka

4 159 mm

Šířka

1 739 mm

Výška

1 570 mm

Rozvor náprav

2 537 mm

Objem zavazadlového prostoru

360 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Stylový design – Řidičská pozice není pro každého  
+ Pohledný interiér   – Průměrný podvozek
+ Nízká hmotnost – Lenivý motor
+ Skvělá spotřeba  

 

Peugeot 2008

1,6 VTi (120 koní) 

Renault Captur AUT

1,2 TCe (120 koní) 

Nissan Juke

1,6 (117 koní)

Opel Mokka

1,6 (115 koní)

0-100 9,5 s

196 km/h

5,9 l/100km

0-100 10,9 s

192 km/h

5,4 l/100km

0-100 11,0 s

178 km/h

6,0 l/100km

0-100 12,3 s

170 km/h

6,5 l/100km

cena: 356 000 Kč

cena: 379 900 Kč

cena:  417 000 kč

cena: 403 900 Kč 

Galerie

Komentáře