Datum článku: 9.10.2017 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Jiří Čermák
Levný velký sedan Peugeotu prošel faceliftem, který mu přinesl více elegantního šmrncu a více moderní výbavy – přiblížil se tentokrát evropským zvykům dostatečně?
Říkám vám, že šetřit se musí umět – koupit si tedy poctivý rodinný sedan za peníze, které by normálně stála malá městská taška, mi přijde jako geniální nápad. Peugeot 301 totiž rozhodně není žádné tintíko, dozadu se pohodlně usadí i dospělý člověk a kufr má 506 litrů, s faceliftem navíc vypadá honosněji a má spoustu cool výbavy navíc. Vypadá to, že za tyhle peníze ta nabídka nemá chybu. Nebo snad nějakou přeci jen má?
Nabízí se varianta ušetřit ještě podstatněji s testovaným dieselem 1.6 HDI (100koní, 254 Nm), který jezdí o dva litry úsporněji než benzinové motory, jeho odhlučnění nicméně nepatří k nejlepším a trápí ho dlouhé a neprakticky rozložené kvalty. Hlavně je však o 39 tisíc korun dražší než atmosférická benzinová 1.6 VTi (115koní, 150Nm), která pro tohle auto stále dává nejvíce smyslu. Opravdu základním motorem je pak tříválcový benzin 1.2 PureTec (82koní, 112 Nm) – to je ale už vyloženě podmírák.
Stejně jako s výběrem motoru musí být člověk opatrný i s volbou výbavy – spousta lákavých prvků totiž nefunguje tak dobře, aby za ně mělo smysl připlácet. Třeba vyhřívání sedaček má jen jednu polohu, takže vás buď připaluje jako plameny pekelné, nebo dělá, že tam vůbec není. Také digitální klimatizace zní lákavě, ale vlastně jde jen o digitální obrazovku manuální klimatizace, nejde u ní nastavit teplota ve stupních ani automatická funkce.
Všechno v tomhle autě prostě působí trochu ošizeně – od plastů v interiéru přes pouze výškově nastavitelný volant, ovladače oken na středovém tunelu místo ve dveřích, držák nápojů, kde si budete cvrnkat do kafe při každém druhém přeřazení až po víko kufru s rozměrnými půlkruhovými panty otevírání a navíc bez madla nebo tlačítka pro otevření (musíte použít tlačítko u řidiče nebo na klíči). Drobnosti, ale otravné.
Mechanicky je však 301 naprosto v pořádku – ovládání auta nijak neotravuje, zátah turbodieselu je při hmotnosti směšných 1165 kilo více než dostatečný a podvozek? Ten je vážně perfektní. Je nastavený pro východní trhy s rozbitými silnicemi, proto má slušnou světlou výšku a hlavně pohodlné nastavení. Snadno polkne všechny výtluky a zhoupne se přes hrboly tiše i v rychlostech, ve kterých slýcháváme i v prémiových autech tupé rány. Peugeot 301 navíc ani při svižné jízdě neztrácí jistotu a balanc. Technici, kteří tohle auto ladili, by se měli podívat i na zbytek modelové řady Peugeotu.
To znamená, že základ modelu 301 je stále v pořádku, opatrní ale buďte až při jeho šperkování – ne všechno totiž stojí za ten příplatek, i když se může zdát lákavě nízký. S rostoucí cenou se navíc dostáváte do teritoria podobně velké a mnohem talentovanější konkurence. Jak říkám, šetřit se prostě musí umět.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Skvělý podvozek | – Zhoršený posez (absence podélného nastavení volantu) |
+ Prostorný interiér | – Digitální klimatizace bez funkce "auto" |
+ Vypadá vážně elegantněji | – Pouze jednopolohové vyhřívání sedadel |
+ Dotykové audio s CarPlay | |
+ Nízká spotřeba |
Technické parametry vozidla Peugeot 301 1,6 BlueHDi MAN5:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 560 cm3 |
Výkon |
73 kW (100 koní) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment |
254 Nm při 1 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 165 kg |
Výkon/hmotnost |
85 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
10,8 s |
Max. rychlost |
183 km/h |
Převodovka |
manuální, 5 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
3,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
48 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
185/65 R15 |
Délka |
4 445 mm |
Šířka |
1 748 mm |
Výška |
1 477 mm |
Rozvor náprav |
2 652 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
506 l |