foto Driversweb.cz

Peugeot 208 GTi – raubíř pro každý den

Datum článku: 7.7.2016 | Autor textu: Luboš Růžička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Ačkoliv se tváří jako poslední výkřik vuittonova módního studia, v žilách mu tepe divoká krev puristických praotců dnešních hot hatchů. Hravý pežotek je důkazem toho, že i sportovat se dá stylově a pohodlně.

Dvě stě osmička to hned od začátku v našem testu neměla snadné, neboť jsem do ní přesedl z ultimativního Civicu Type-R. Už jenom najít ji na parkovišti byl oříšek. Kde jste cestou na včerejší party nechali svůj okřídlený CTR, většinou poznáte už ze sousední ulice, kumulující se hejna zvědavců totiž těžko přehlédnete. Leč nenápadné GTi vyvedené v holubím matu (pardon, v příplatkovém laku Ice Silver) se dokáže v šedi parkoviště umně maskovat.

Pompézní spoilery, široké bodykity, rychlé pruhy, výdechy, nádechy, lízátka, osm koncovek výfuku – nic takového se nekoná. Na první pohled je to malá nákupní taška ozdobená tu a tam nějakým tím blýskavým pozlátkem. Od civilního sourozence ho odlišují jen decentně zvýrazněné prahy a lemy, šachovnicový vzor v grilu, křidélko na pátých dveřích a dvojitá koncovka výfuku. Vypadá stylově, elegantně, spoustě lidí přijde roztomilý, ale srdce mi při setkání s ním neposkočí.

Vplouvám do polokožených sportovních sedaček a čekám, že mě malý hot hatch na uvítanou aspoň rošťácky dloubne pod žebro, ohníčkem rozpálí zápěstí nebo mi zařízne trencle. Prostě ve mně vyprovokuje honičku po blízkých okreskách. Jenže i když mé tělo svírá poctivé boční vedení, atmosféra v interiéru je spíš uklidňující. Křesla jsou překvapivě komfortní, pozice za maličkým volantem je i ve spodní poloze sedačky pořád mírně vyšší a přístrojová deska s minimalistickým řešením ovládacích prvků se kolem mne konejšivě vlní. Červeně tónované doplňky kontrastující s černým stropem sportovní atmosféru nedokáží zachránit.

Ani první metry cesty nevyvolávají tu správnou hothatchovitou dráždivost – volantem jde kroužit malíčkem, spojka neklade větší odpor, řadička klouže lehce šestimístnou kulisou. Jenže ono to vůbec není nepříjemné! Právě naopak, protože běžné manévrování po parkovišti není podmíněno pravidelným drilem ve fitku, ulicemi se díky titěrným rozměrům proplétá s hbitostí užovky, tři stovky newtonmetrů se starají o solidní dynamiku kdykoliv si vzpomenu, a podvozek i s nízkoprofilovými sedmnáctkami šikovně filtruje většinu asfaltových pastí. Ve městě je 208 GTi stejně zázračně obratná a poddajná jako běžný civilní minihatch. Hezké, jenže mě víc zajímá, čím se GTi od běžné 208 liší a s tím mi urbanisticky akurátní systém městských ulic zjevně neporadí.

Prchám tedy na svou oblíbenou okresku. Řadím o dva stupně níž, dávám plný plyn, aby se všem 208 poníkům řádně roztáhly hrudní košíčky. Stádo se chvilku nadechuje. Pořád se nadechuje. Ještě se čeká na koníky v poslední řadě. Všichni? Tak můžeme! (ve skutečnosti to trvá asi půl vteřiny, ale někdy mi to přišlo jako věčnost) A vyráží zběsile kupředu. Dosavadní ospalost a konejšivost v tom okamžiku mizí v prachu za námi, ručička otáčkoměru letí vzhůru, míjí čtyřku, pětku, šestku, až sebou kdesi v hloubi červeného pole praští o zeď omezovače. Ubrání plynu, vzteklé „chroptnutí“ z dvojité koncovky, přesnou řadičkou tam vrazím trojku a celé představení se opakuje. Temperamentní přeplňovaná šestnáctistovka najednou auto mění v hyperaktivního teriéra, který nedočkavě poskakuje okolo a neodbytně mě ponouká: „Poběž! Honem! Rychleji!“

Ostrými a precizně dávkovatelnými brzdami šmahem krotím divoké tempo, abych malého raracha stihl srovnat do zatáčky. Komfortnější naladění podvozku znamená citelnější náklony a tu a tam zvednutou zadní nožku, nikoliv však na úkor ovladatelnosti a hlavně zábavnosti. Na suchém asfaltu leží hranice ztráty adheze ještě o kus dál než limity mé odvahy, zakousnuté do asfaltu drží GTi sveřepě stopu a jen při razantnější odepření dávky paliva se nechá rošťácky rozvlnit. V táhlejších zatáčkách tak pobaví balancováním na limitu přetáčivosti. Ano, až tady – na apexech zakroucených okresek, v oblíbených sériích zatáček, na konci každé další rovinky – odhalíte skutečnou duši 208 GTi.

I přes všechnu tu rychlost, hravost a rozvernost umí být Peugeot 208 GTi na rozdíl od ultimativních drtičů okresek typu CTR naprosto plnohodnotnou městskou daily károu, která ze mě na prvních retardérech, dlažebních kostkách, tramvajových kolejích, asfaltových roletách nebo nepovedených záplatách nevytřese snídani a s točenou zmrzkou v ruce ho ukočíruje i moje máma. Ve městě se nemusím rvát s nepoddajným řízením ani kamennou spojkou a po příjezdu domů se netřesu jako alkoholik v deliriu tremens. Zato v sobotu si rád přivstanu a vyrazím s ním pro čerstvé rohlíky. Vezmu to po své oblíbené prázdné okresce, co na tom, že je to poněkud zajížďka a vlastně i tak trochu na druhou stranu. Zpátky přivezu deset rohlíků v tašce a ten největší od ucha k uchu.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Peugeot 208 GTi:

Základní cena vozu

536 700 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 598 cm3

Výkon

153 kW (208 koní) při 6 000 ot./min.

Točivý moment

300 Nm při 3 000 ot./min.

Hmotnost

1 235 kg

Výkon/hmotnost

168 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,5 s

Max. rychlost  

230 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

7,0 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,5 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena s torzní příčkou

Rozměr pneumatik

205/45 R17

Délka

3 962 mm

Šířka

1 739 mm

Výška

1 471 mm

Rozvor náprav

2 538 mm

Objem zavazadlového prostoru

311 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Čím rychleji jedete, tím je lepší   – Ergonomie řidičského posezu  
+ Brilantní na každý den  
+ Snadno se řídí  
+ Vypadá jako pojízdný šperk  

 

Peugeot 208 GTi

1,6 THP (208 koní)

Ford Fiesta ST

1,6 EcoBoost (182 koní)

Renault Clio RS

1,6 turbo (200 koní) 

VW Polo GTI

1,8 TSI (182 koní)

0-100 6,5 s

230 km/h

5,4 l/100km

0-100 6,9 s

223 km/h

5,9 l/100km

0-100 6,7 s

230 km/h

5,9 l/100km

0-100 6,7 s

236 km/h

6,0 l/100km

cena: 536 700 Kč cena: 453 990 Kč

cena: 576 900 Kč

cena: 464 900 Kč

Galerie

Komentáře