foto Driversweb.cz

Opel Insignia ST 2,0 CDTI ecoFlex – rozený cestovatel

Datum článku: 15.10.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Facelift Insignie přinesl hlavně nové motory a kompletně přepracovaný interiér. Pomůže to Insignii dostat se mezi ty nejlepší ve své třídě?

Není těžké pochopit, proč milujeme auta. Auta jsou totiž výtvorem stovek lidí, plodem tisíců hodin tvrdé práce využívající nezměrné kreativity i mistrovské zručnosti. Stejně jako malíř při malbě obrazu, sochař tesající skulpturu i architekt navrhující budovu, také designéři a inženýři vkládají do svých návrhů a konstrukcí kousek sebe. Proto auta, na rozdíl od praček, ledniček a počítačů, mají svou osobnost, charakter, duši. Vlastně se tak trochu podobají nám, lidem – stejně jako my má i každé auto na tomhle světě svůj účel a cíl, a pro něj dostalo do vínku jisté nadání. STi požírá okresky a Aventador ohromuje davy, S-Klasse je vědec a Mustang vidlák, Golf umí všechno a C3 nic. A Insignia? To je dálniční letec.

Poznáte to už na rozložení rychlostí její převodovky. Dnešní diesely mají obvykle krátkou jedničku jen na odstrčení, pak rychle za sebou nasázíte dvojku, trojku i čtyřku, město jezdíte klidně na pětku a šestku dáte hned, jak z něj vyjedete. U Opelu na to ale mají jiný názor – její rychlosti jsou dlooouhééé! Jednička vydrží do dvaceti, dvojka do pětatřiceti, na trojku odjezdíte celé město a až v pětapadesáti můžete dát s klidem čtyřku, okresky jezdíte na pětku a šestku, tu tam slavnostně kopnete až v pětadevadesáti. Posádka vám v tu chvíli nejspíš zatleská stejně jako při přistání letadla, a pak už se jen necháte unášet Insignií do dáli, dokud vám nevyschne nádrž.

A to bude až za nějakých 1100 kilometrů. Dlouhé kvalty mají totiž blahodárný vliv na spotřebu, úsporný moderní turbodieselový dvoulitr ecoFlex si proto řekne o lehce přes pět a půl litru paliva na sto kilometrů. Představte si, co by takový motor zvládl, kdyby s sebou vláčel o nějaký ten metrák železa méně než 1,7 tuny živé váhy Insignie. Ale ani mírné nadváhy se tenhle nafťák nezalekne, svými 140 koni a 350 Nm (370 při overboostu) ji dokáže velmi solidně rozpohybovat, navíc při tom zůstává skvěle tichý a kultivovaný, ani při podtáčení neduní a při dálničním tempu točí (ano, díky těm dlouhým kvaltům) stále relaxační dva tisíce otáček. Vážení, zapomeňte na kult TDI a raději si poznamenejte, že diesely EcoFlex od Opelu (1,6 i 2,0) teď patří naprosto neoddiskutovatelně na špičku své třídy!

  

Cestovní talent Insignie ale zahrnuje víc ingrediencí než jen povedený motor. Nedávný facelift přinesl vedle decentních úprav exteriéru hlavně kompletně přepracovaný interiér, díky kterému se vám bude s Insignií daleko příjemněji žít. Hned na první pohled si všimnete, že zmizely tisíce tlačítek z palubní desky. Místo nich je tu systém IntelliLINK s osmipalcovým dotykovým displejem a touchpadem na středovém tunelu, který zvládne rozeznávat gesta. Všechno funguje rychle, jednoduše a intuitivně, takže sžívání nebude na rozdíl od minulé verze problém.

Vylepšením prošel i palubní počítač s novými menu a grafikou, a hlavně ovládáním tlačítky na volantu (dříve na levé páčce pod volantem). Nový design a systém ovládání (všimněte si malých dotykových displejů pro ovládání teploty klimatizace a vyhřívání sedaček) znamenají skutečně velký posun ve vnímané kvalitě. Třešničkou na dortu je i přepracovaný tvar řadicí páky (je teď menší a zaoblenější) anebo radarový tempomat, který se dá konečně použít i s manuálem (při řazení se už nevypíná, jen při brzdění). V Opelu konečně vyslyšeli všechny výtky, pořádně se zamysleli a vše podstatné vylepšili. Haleluja!

Posledním dílkem cestovní skládačky je podvozek. Poprvé jsme ho mohli vyzkoušet bez adaptivních pružin FlexRide a potvrdilo se nám, co jsme tušili – i základ je povedený. Konejšivě houpavý a poddajný, a přitom v zatáčce najde svou jistotu a nepovolí. Není to na řezání apexů a házení ze zatáčky do zatáčky, to k Insignii prostě nesedí, ale všechny ostatní úkoly zvládá nadmíru uspokojivě. Ruku v ruce s tím jde i fakt, že se Insignie dobře řídí – dobře rozmístěné pedály, progresivní brzdy, přesné řazení i řízení… tady si zkrátka není nač stěžovat.

Ani prostorově vám nic scházet nebude. Řidičskou pozici si najdete snadno a nebudete se cítit nijak utlačovaní, na zadních sedačkách je dost místa i pro dospělého a v kufru je 540 litrů místa pro zavazadla. V nabídce výbavy najdete adaptivní tohle i automatické tamto, takže vám v Insignii zaručeně nic chybět nebude. Je to svým vzhledem docela nenápadné auto, ale jeho osobnost je dostatečně přesvědčivá a sympatická – snadno se z ní stane uklidňující parťák pro boj s nástrahami všedních dnů i nadšený turista pro víkendové výlety. Konkurence je v třídě manažerských sedanů silná, ale Insignia má hodně přesvědčivé argumenty. Neuděláte chybu, když po ní sáhnete.

text a foto: Martin Jánský

 

Technické parametry vozidla Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI ecoFlex:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Základní cena vozu

599 900 Kč

Hmotnost

1 733 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 956 cm3

Výkon

103 kW (140 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

80 koní/t

Točivý moment

350 Nm (370 overboost) při 1 750 - 2500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,5 s

Max. rychlost  

205 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

4,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,5 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

70 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

245/55 R18

Délka

4 913 mm

Šířka

1 856 mm

Výška

1 513 mm

Rozvor náprav

2 737 mm

Objem zavazadlového prostoru

540 l

 

 
Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Pohodlná jízda – Drobné nedotaženosti   
+ Úsporný a kultivovaný motor    – Zasloužila by dietu
+ Neuřadíte se k smrti  
+ Posun v interiéru  
+ Uvolňující povaha  
+ Příznivá cenová politika  

 

Opel Insignia ST

2,0 CDTI (140 koní)  

VW Passat Variant

2,0 TDI (150 koní)

Peugeot 508 SW

2,0 BlueHDI (150 koní)

Mazda6 Wagon

2,2 SKY-D (150 koní)

0-100 10,5 s

4,1 l/100km

kufr: 540 l

0-100 8,9 s

 4,2 l/100km

kufr: 650 l

0-100 9,1 s

4,2 l/100km

kufr: 550 l

0-100 9,2 s

4,4 l/100km

kufr: 522 l

cena: 599 900 Kč

(Akční cena)

cena: 748 900 Kč

cena: 760 000 Kč

cena: 624 900 Kč

Galerie

Komentáře