foto Driversweb.cz

Opel Astra OPC 2,0 Turbo – nezkrotná potvora

Datum článku: 27.3.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Znáte ta auta, do kterých skočíte a okamžitě můžete jet naplno? Tak tahle Astra OPC mezi ně rozhodně nepatří.

Tak už je to tu zase. Test dalšího rychlého Opelu začínáme tím, že vezu Matěje po naší testovací trati. Zapínám OPC režim, budíky se rozzáří červeně. Plný plyn, rachot od výfuků, Matěj se chytá madla dveří, tvrdé brzdy (moc brzy!), práskání do výfuku, levá-pravá, plný plyn, „fůůůŮŮŮ!“, Matěj se zapírá o palubku a strop, trojce se tam ze dvojky nechce, tvrdé brzdy, zpátky dvojka, netrefuji meziplyn a míjím kvůli tomu apex, levá-pravá, OPC se drží asfaltu a na výjezdu z něj přední kola trhají cáry, „fůůůŮŮŮ!“, táhlá levá do ostré pravé, jdu na brzdy pozdě (ta věc je hrozivě rychlá!) a znovu míjím apex, rovnám to do levé vracečky, zkouším si hrát s plynem – pod plynem nedotáčivé, po lift-offu taky? –, dlouhá rovinka, na tachometru se míhají absurdní trojmístná čísla, táhlá pravá do ostré levé, zase bojuji s řadičkou, výjezd pod plynem na rovinku a je konec. Uvolňuji se, Matěj zhluboka oddychuje.

„Teda nevím, jaké je to za volantem, ale ze sedačky spolujezdce je to pořádný zážitek.“ No, Matěji, rozporuplné. Ještě nikdy jsem tu nejel rychleji, ale místo spokojenosti převládá frustrace. Míjel jsem brzdné body, míjel jsem apexy, nestíhal řadit, pral se s volantem a jemná práce s plynem nenesla své ovoce v podobě vyvážení auta. Můj řidičský talent má svá omezení, ale nemůžu za to vinit sebe ani auto. Problém byl ve vzájemném porozumění. Začátky společného seznamování s Astrou jdou snadno přirovnat k tomu, jako by vás někdo postavil ve tmě pod kopec na neznámou okresku a nutil, ať jste nahoře co nejrychleji. Těžko se hledá rytmus. Nutí vás to k trochu amatérskému stylu namířit a vystřelit. Podání výkonu, řízení a řazení – vše je tak nějak svérázné, na vše si musíte hodnou chvíli zvykat. OPC je prostě zvíře.

Dvoulitrový turbomotor má mocných 280 koní hlavně díky velkému twin-scroll fénu, který do něj cpe vzduch pod tlakem až 1,5 baru, což je stejně jako třeba u Veyronu Super Sport. OPC tak kvůli pomalu se roztáčející vrtuli a dlouhému chodu plynu připomíná pojízdnou reklamu na motto foukaných motorů „boost… loading…“. Nic, nic a VŠECHNO. Ve dvou tisících mrtvola, ve čtyřech nirvána a v šesti už zase mrtvola. Když motor podtáčíte, prská a rozduní celý interiér. Chce to dobře kvedlat s řadičkou, jenže hlavice nepadne nejlépe do ruky, chod páky je tuhý, a když na ni příliš spěcháte, nechá se nachytat. Řízení s velkým odporem nemá cit, takže si nikdy nemůžete být jistí, kterým směrem OPC vystřelí. Nezkrotná potvora? Strčil jsem k ní do klece redakčního testovacího drezéra Matěje a sledoval, co se bude dít.

Matěj: Astra OPC na limitu

Dostat Astru pod naprostou kontrolu je velká výzva, zarputile odmítá navázat úzké spojení „potvory a jezdce“, aby mi dala zpátky alespoň trochu informací o tom, co se bude dít. Zpočátku se zapnutou stabilizací obezřetně dotlačím OPC na limit přilnavosti, kde se chová bezpečně, tedy až na to, že není moudré v zatáčce ubírat plyn, pokud už jednou přidáte – samosvor v tu chvíli může způsobit nedotáčivost.

Až se naučíte držet Astru pod krkem dostatečně pevně, můžete vypnout kontrolu trakce a stabilizaci. Pak sebou ta mrcha začne cukat, práskat do výfuku a nemá problém ani pořádně zatahat za volant. Plnící tlak skokově roste, i pevně sevřený volant se svíjí v dlaních, pak se přední kola zakousnou a vystřelí mě k další zatáčce, která se přiblíží rychleji, než bych čekal. Z pohodového brzdění je pak série kopanců od ABS. Tohle vyškolení si nemůžu nechat líbit a za trest tu potvoru rovnou ostře házím do další zatáčky. Nechává kontrolovaně sklouznout záď, což považuji za první známky krotnutí.

Do plynu jdu v zatáčce co nejdříve, mám přeci samosvorný dif. Abych i bez elektroniky umožnil difu pracovat pod plynem v celé zatáčce a neskončil v protilehlém příkopu, tak přibrzdím přísun výkonu a dávkuji ho jedinou precizní možností – ubíráním brzdy levou nohou. Využívám maximální trakci, auto je zklidněné. Tak přeci jde ta potvora zkrotit! Jen to chce pevnou ruku a ukázat jí, kdo je tu pánem.

OPC skutečně prověří vaši řidičskou motoriku – chce jasné a přesné vstupy a chce je rychle, protože je zatraceně rychlá. Máte na to? Jen zkušené ruce z ní vymáčknou maximum. Ale stojí za to se snažit, Astra vás odmění lepivým gripem, solidní obratností, brutálním zátahem, strašidelnou rychlostí a nefalšovaným burácením stíhačky. Řadové čtyřválce obecně mají bídný zvuk, technici od Opelu tedy raději ukázkově vyladili hučení sání a bručení od výfuku. Výsledkem je bouřlivý svist, při kterém se ježí chlupy na celém těle: „FůůůŮŮŮ!“ Spojte si to s géčky při plném zátahu, hrozivými ciframi na tachometru a nezdolnou chutí auta polykat asfalt a máte pořádně návykové silniční drama.

Neméně dramatické je OPC i zvenku. Do šířky rozcapená potvora se spoustou průduchů a křivek ke zkoumání a obdivování, která se v exkluzivní modré Seashell stane naprosto nepřehlédnutelnou. Okamžitě tak vyskočíte na radaru všem rádoby závodníkům, kteří si to s vámi budou chtít rozdat, i když jen pojedete do krámu pro rohlíky. Pro někoho může být tenhle bláznivý design až moc, ale k  extrovertnímu charakteru OPC prostě sedí (odmyslete si ošklivé zimní disky, v nabídce jsou i lepší kousky). Křídlo na zadním křídle je už za hranou dobrého vkusu, ale stačí si ho prostě neobjednat.

  

Hodně lidí mluví o Opelu Astra OPC jako o GT, jenže nenucené sportovnosti v sobě nemá, ani co by se za nehet vešlo. Daleko víc připomíná muscle-hatch, jenže umí jet rychle nejet rovně, ale díky schopnému podvozku si poradí i v zatáčkách. OPC je ztělesněním totálního nasazení. Auto, plné síly a charakteru, se kterým se musíte porvat a vytřít s ním podlahu, aby začalo dělat to, co chcete. Tedy pokud na to máte sílu a schopnosti. Není to poslušný precizní nástroj na broušení apexů a ořezávání desetinek, stejně jako denní soužití nebude díky tvrdšímu podvozku a dvanáctilitrové spotřebě žádný med. Pokud však hledáte řidičskou výzvu a rozdivočelou potvoru, kterou se budete muset učit zkrotit, pak je pro vás Astra OPC tím pravým hot hatchem. Za tuhle cenu je prostě neodolatelná. Naolejujte si předloktí, chytněte ji pevně za rohy a vyrazte do arény. Uvidíme, jestli ji právě vy dokážete ovládnout.

Astra OPC versus konkurence
Většina testů konstatuje, že Focus ST je víc na denní ježdění, Mégane RS na okruh a OPC je někde mezi. To je ale jen půlka pravdy, velký rozdíl je i v tom, jak se řídí. ST je jako talentovaný atlet, co na to trochu kašle – všechno umí snadno a skoro bezpracně, za volantem si nepřipadáte o moc výjimečněji než v běžném Focusu, jen rychleji. RS působí víc koncentrovaně, dokáže být precizní a za preciznost vás odmění, ale s denní použitelností je to horší. OPC je skutečně někde mezi, za volantem je však zcela svérázné – tak trochu humpolácké, pořád se s ním víc perete, než spolupracujete. Trochu tím připomíná Mazdu3 MPS, ale ta je měkčí a zadní náprava není tak hravá. Golf GTI je pomalý a nudný, Scirocco R se dobře řídí, jenže nemá charakter. Astra OPC je zvíře a přesně takového řidiče potřebuje. Hodíte se k sobě?

foto: Jan Svoboda

autoři: Martin Jánský a Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Opel Astra OPC 2,0 Turbo:

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Cena testovaného vozu

633 900 Kč

Hmotnost

1 550 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 998

Výkon

206 kW (280 koní) při 5 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

181 koní/t

Točivý moment

400 Nm při 2 500 - 4 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,0 s

Max. rychlost  

250 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

8,1 l/100 km

Spotřeba ve městě

10,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

56 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

zkrutná příčka s wattovým přímovodem  

Rozměr pneumatik

235/50 R18

Délka

4 466 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 489 mm

Rozvor náprav

2 695 mm

Objem zavazadlového prostoru

380 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Divoký vzhled – ... což ne každému sedí   
+ Výborný podvozek – Chybí trocha preciznosti
+ Mechanický samosvor    – Výhled dozadu. Ale všemu ujedete...   
+ Dobře rozmístěné pedály pro meziplyny     
+ Hodně zajímavá cenovka     
+ Je to mrcha...  

 

Opel Astra OPC

2,0 Turbo (280 koní)

VW Scirocco R

2,0 TSI (265 koní)

Renault Megane RS

2,0 Turbo (265 koní)

Ford Focus ST

2,0 EcoBoost (250 koní)

0-100 6,0 s

250 km/h

8,1 l/100km

0-100 6,0 s

250 Km/h

8,1 l/100km

0-100 6,0 s

254 km/h 

8,2 l/100km

0-100 6,5 s

248 km/h  

7,2 l/100km

cena: 633 900 Kč

(Akční cena)

cena: 737 900 Kč

cena: 760 900 Kč

cena: 860 900 

Galerie

Komentáře