foto Driversweb.cz

Opel Adam Rocks 1,0 turbo – nejdrsnější drsňák

Datum článku: 18.6.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jan Svoboda

Postavil Opel pojízdný automobilový vtip, nebo má v sobě tohle auto smysl, který nám zatím uniká? Podívali jsme se mu na zoubek a zjistili, že… Jste napnutí, co?

A tenhle jste už slyšeli? Malé stylové městské supermini… přestavěné na drsné SUV! „Chachacha!“ Přitom do terénu vůbec nemůže, protože podvozek má zvýšený jen o 1,5 cm a je to předokolka! „Checheche!“ Navíc má gumy 225/35 R18! „Chichichi!“ A stahovací látkovou střechu! „Chochocho, už dost, jinak se počuráme!“ Nevím, jestli u Opelu vymýšleli co nejbláznivější kombinaci vlastností, ale Adam Rocks vypadá jako čtyřkolový ekvivalent ptakopyska – zvířete, na kterém se příroda bezhlavě vyřádila, protože jí na skladu zbyly jinak nepotřebné náhradní díly. Ale možná je to všechno úplně jinak.

Protože co my, kteří ze všeho nejvíc chceme jezdit třicet let starou M3 E30, víme o dnešních módních trendech a vkusu moderního zákazníka? Třeba je Adam Rocks dokonalým zhmotněním potřeb dnešních hipsterů, kteří mají taky drsně uhlazený vzhled člověka odkojeného vlčicí, přestože lesy fakticky znají jen z fair trade brožurek. Tak prostě Adamovi Rocks dáme šanci, aby zaválel, nebo ho pohřbíme pod mohylu z kamení (chápete ten lingvistický vtip, co, tak chápete?).

Na vnější design si udělejte názor sami – nejspíš ho budete od prvního pohledu milovat nebo se mu nepřestanete smát, ale faktem je, že i přes to rádoby drsné oplastování a velká kola je stále drsný jako mončičák. Ten růžový s prstem v puse. Jenže to není vůbec špatně, protože Adam Rocks není nástroj na zdolávání dun, ale pořád zůstává městskou stylovkou, k níž se roztomilost hodí. A ty barevně konstrastující plasty ho dělají ještě víc nepřehlédnutelným, což dokazují chodci otáčející hlavy.

Stylově barevný je i interiér, se kterým se krásně žije, akorát na rozdíl od praktičtější ségry Corsy je vzadu místa sotva pro dítě v dětské sedačce. Upřímně, Mini ani Fiat 500 to nemají jinak. Aby vám to nebylo líto, dostanete spoustu příjemné výbavy, jako je třeba vyhřívání sedaček a volantu, automatický parkovací asistent, LED světla nebo infotainment IntelliLink se 7palcovým dotykovým displejem a aplikacemi umožňujícími připojení k internetu prostřednictvím vašeho smartphonu. Příjemným bonusem testovacího Adama Rocks byla skládací plátěná střecha, která dokáže v slunečních dnech velmi příjemně provzdušnit interiér (doslova), a přitom za ni neplatíte žádnou cenu v podobě horší praktičnosti nebo nižší tuhosti karoserie. Zaplatit za ni však musíte 15 tisíc (ke standardnímu Adamovi je za 25 táců) – což za to rozhodně stojí, protože si pak vážně připadáte jako v kabrioletu.

 

Z Corsy moc dobře známe nový litrový foukaný tříválec (svezli jsme se s ním ZDE), který je naprosto dokonalý. Je zcela tichý, prakticky nemá turbolag, táhne od volnoběhu a přesto má rád vytáčení, má dost síly na pohodlné dálniční plutí i svižné předjíždění a přitom si vystačí s pouhými 5,5 litru na sto. Pomáhá mu i přesná převodovka s jasně definovanými dráhami. Díky dobře rozmístěným pedálům můžete k podřazením prsknout i nějaký ten meziplyn (i přes mírně přeposilované brzdy) a řízením ho přesně umisťovat na silnici. Snadno se vám tak může stát, že se za volantem Adama Rocks poněkud rozvášníte a budete svištět o trochu rychleji, než jste s běžnými auty zvyklí.

Prsty v tom má i podvozek, který má díky těm velkým kolům s širokými nízkoprofilovými pneumatikami skoro nekonečnou přilnavost, takže se před mnoha zatáčkami klidně můžete vykašlat na brzdění a prostě to tam poslat… a Adam oddaně drží a drží, a když držet přestane, přijde mírná bezpečná nedotáčivost, již můžete přemoci povolením plynu vyvolávajícím krásně čitelnou a pozvolnou přetáčivost. Na tohle se nezmůže celá řada takzvaně sportovních hot hatchů!

Jasně, za ty šlupičky zaplatíte cenu v podobě mírně uskákané jízdy na mizerném povrchu, ale nikdy to není tak nepohodlné, abyste museli mít číslo na chiropraktika v rychlé volbě vytáčení telefonu. Horší to bude při kupování nových papučí, protože tyhle osmnáctky se pohybují v cenové relaci od 2500 (čínská mizérie) do 5000 korun za kus (prověřené výkonné sportovní gumy) – počítejte tak s 3500. No, móda nikdy nebyla levná (a neděste se, v základu jsou sedmnáctky).

Tím se dostáváme k ceně Adama Rocks – s tímhle motorem, výbavou, koly a plátěnou střechou vyjde na 492 tisíc (bez příplatkové výbavy začíná na 433 tisících, se základním motorem již od 361 tisíc, jenže právě 1,0 turbo se 115 koni je tím nejlepším), což se na malé auto může zdát hodně, ale podívejte se do ceníku Mini a protočí se vám panenky, Adam je pořád hodně dostupné auto. A celkově hodně lákavé. Možná jsme se mu zpočátku smáli, ale pak jsme se museli smát s ním, protože má vedle běžné moderní praktičnosti i příjemně rozpustilou povahu. A proto ho prostě musíme mít rádi, i kdybychom nechtěli.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Opel Adam Rocks 1,0 turbo (115 k):

Základní cena vozu

432 900 Kč

Motor

řadový tříválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

999 cm3

Výkon

85 kW (115 koní) při 5 200 ot./min.

Točivý moment

170 Nm při 1 800 - 4 500 ot./min.

Hmotnost

1 156 kg

Výkon/hmotnost

99 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,9 s

Max. rychlost  

196 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

6,3 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,4 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

35 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

215/45 R17

Délka

3 747 mm

Šířka

1 720 mm

Výška

1 493 mm

Rozvor náprav

2 311 mm

Objem zavazadlového prostoru

170 l

 
 
 
 
Opel Adam Rocks

1,0 turbo (115 k)

Citroën DS3

1,2 PureTech (110 k)

Fiat 500
0,9 TwinAir (105 k)

Mini Cooper
1,5 turbo (136 k)

0-100 9,9 s

5,1 l/100km

kufr: 170 l

0-100 9,3 s

5,1 l/100km

kufr: 285 l

0-100 10,0 s

4,2 l/100km

kufr: 185 l

0-100 8,2 s

4,5 l/100km

kufr: 211 l

cena: 432 900 Kč

cena: 465 500 Kč cena: 389 900 Kč cena: 502 500 Kč

Galerie

Komentáře