foto Driversweb.cz

Nissan Terrano II 3,0 Di – tak trochu dětský offroad

Datum článku: 14.1.2011 | Autor textu: Adam Špaček

TEST OJETÉHO VOZU /// Podívali jsme se na zoubek Nissanu Terrano II. Jedná se o změklé SUV, nebo je i něco víc?

Klíčky od Terrana jsem přebíral za teplot hluboko pod nulou v zasněžené Praze. Auta se ploužila krokem ve sněhových kolejích a vypadalo to, že by offroad od Nissanu mohl být docela dobrým společníkem. Zvenku mě na první pohled překvapila jakási dětskost vozu. Oproti hranatému Patrolu je Terrano kulatější a méně nápadné. Rezerva umístěná na zadních dveřích a vysoký podvozek mi ovšem nějakou příbuznost k Patrolu prozrazovaly.

Po nasednutí do vozu se ocitnete v prostorném interiéru. Nutno podotknout, že se na něm podepsalo stáří vozu. Nissan tehdy rozhodně nepatřil kvalitou interiéru ke špičce a je to znát. Plasty jsou tedy tvrdé a nepůsobí příliš hodnotným dojmem. Na druhou stranu se budou velmi dobře čistit, což leckdo po terénních dobrodružstvích ocení. Posaz je příjemný s výborným výhledem a čtyřramenný volant je dobře tvarovaný. To jistě oceníte vzhledem k jízdním vlastnostem, ale o tom až později. Za nešťastné řešení považuji systém směrování ventilačních průduchů. Působí neskutečně chatrným dojmem a na testovaném voze už mělo u řidiče své za sebou. Další nevýhodou je, dle mého názoru, nedostatečné osvětlení kabiny. Nad řadicí pákou sice naleznete dvě bodová světélka osvětlující páku redukce převodovky a řazení, ale jinak si moc neposvítíte.

Na zadních sedadlech je místa dostatek a díky proporcím vozu se tam pohodlně vejdou i vyšší lidé. Testovaná verze byla navíc vybavena i třetí řadou sedadel, díky níž odvezete rovnou šest kamarádů. Ti dva vzadu ovšem nebudou mít příliš prostoru na nohy. Dovedu si ale představit, že dozadu posadíte třeba děti. Třetí řada sedadel samozřejmě omezuje zavazadlový prostor,v případě jejího rozložení téměř na nulu.

Po zběžném prozkoumání interiéru jsem otočil klíčkem a přivítal mě rachot dieselového čtyřválce. Ono se také není čemu divit, jelikož má objem tři litry a pochází z Patrolu. Jelikož je motor přeplňovaný s mezichladičem stlačeného vzduchu a s přímým vstřikováním nafty, disponuje výkonem 154 koní při 3 600 ot./min. a točivým momentem 304 Nm. To slibuje na terénní vůz docela svižné svezení a v terénu se vám nestane, že byste měli nedostatek výkonu. Na 100 km/h se dostanete za 13,6 vteřiny, pokud navíc budete dost odvážní, můžete jet až 166 km/h. Na rozdíl od rádoby terénních vozů lze přepínat mezí stálým pohonem zadních/všech čtyř kol a pohonem všech kol s redukovaným převodem. Čtyřkolka a redukce je určena pouze na nezpevněný povrch, takže jsem vzorně vyjel s náhonem zadní nápravy.

Terrano zvenku možná vypadalo dětsky, ale na silnici se chová jako opravdový offroad. A to se všemi klady i zápory, které to s sebou nese. Přední náprava je vybavena nezávislým zavěšením kol, takže se docela slušně vypořádá i s příčnými nerovnostmi. Zadní náprava je potom klasická tuhá, ale na rozdíl třeba od testovaného Fordu Ranger se nekonají žádné dramatické otřesy karoserie ani skákání. Vysoký profil pneumatik a vysoké těžiště vozu se ale projeví nervózním chováním na silnici. Zde jsem ocenil příjemný volant, který jsem používal stejně tak na rovině jako v zatáčkách. Bohužel však z něj není kvůli přeposilování a terénnímu zaměření nic moc cítit. Když si ale člověk zvykne na nervózní chování, lze s Terranem jezdit zatáčkami překvapivě svižně. Je však třeba mít na paměti váhu vozu (1 938 kg) a počítat tedy s delší brzdnou dráhou.

Automatická převodovka je konstrukčně zastaralá, což je poměrně znát. Disponuje pouze čtyřmi stupni a téměř stále využívá měniče točivého momentu. Chybí jí navíc inteligence, a tak motor zbytečně vytáčí a otálí s řazením, nebo naopak řadí příliš brzy. Lze ji nastavit kromě normálního také do sportovního a zimního režimu. Poslední zmiňovaný pak přeřazuje plynuleji. Na zasněžené silnici jsem i přesto brzy okusil drifty všeho druhu a za všech okolností, a tak jsem raději zapojil pohon všech kol. Terrano se pak pohybovalo naprosto sebejistě, i když trochu tahalo za volant.

Doposud jsem měl z Terrana pocit, že se na silnici necítí úplně dobře, a proto jsem s ním s chutí vyjel do terénu. Zasněžená louka s četnými nerovnostmi se mi zdála jako dobrý nápad. Dvacet čísel sněhu bylo nakonec  i na čtyřkolku příliš, takže jsem vyzkoušel redukci převodovky. Díky té si s loukou Terrano hravě poradilo. Za celou dobu dovádění se mi podařilo zapadnout pouze jednou. Tehdy bych ocenil chybějící uzávěrku diferenciálů, kterou nakonec musela nahradit lopata. I tak se ale Terrano ukázalo jako schopný vůz do středního terénu, který vás ve štychu nenechá.

Co tedy říci na závěr? Terrano je plnohodnotný offroadový vůz, což v jisté míře omezuje jeho chování na silnici. Dle výrobce je určeno pro střední terén, s čímž nelze než souhlasit. Zároveň je možné ho používat pro každodenní ježdění po silnici. Nečekejte ale potom komfort srovnatelný s „obyčejnými“ SUV. Vysoký objem a automatická převodovka testovaného vozu se projevila na vyšších provozních nákladech. Spotřeba se tak při testování pohybovala nad 10 l/100 km, což ovšem vzhledem k velikosti vozu a jeho schopnostem nebylo překvapivé. Potřebujete-li tedy schopného společníka do přírody a na dojíždění do města, je pro vás Terrano správnou volbou. Dovedu si v něm představit i cestu na lyže s partičkou kamarádů bez nutnosti nasazovat někde řetězy. Pokud byste ale chtěli jezdit spíše po městě a terénní vlastnosti pro vás nejsou takovou nutností, poohlédněte se raději jinde. V případě zájmu se také vyhněte obloukem automatu, který zvyšuje spotřebu a navíc se chová nepříjemně.

Závěrem bychom rádi poděkovali společnosti Auto Esa z zapůjčení vozu.

Na co si při koupi dát pozor, jsme se zeptali pana Martina Růžka, PR manažera AutoESA:

Japonský specialista na terénní vozy Nissan spojil při stavbě Terrana síly s Fordem a společné dílo vyráběly ve Španělsku. Nutno říci, že Nissan Terrano (ani jeho dvojče Ford Maverick) nikdy nezářil ve statistikách spolehlivosti. Model je náchylný na opotřebení přední nápravy, také životnost kloubů řízení není vysoká. Nezřídka se vyskytují problémy s elektroinstalací – vázne stahování oken, centrální zamykání a některé další ovladače. Na druhou stranu je to vůz poměrně jednoduchý a nepříliš elektronizovaný, takže fatální selhání u něj nastat vlastně ani nemůže. U ojetých Terran by si zájemce měl dát pozor na volnoběžky v předních kolech. Jejich výměna není zrovna laciná. Za jejich destrukci však nemůže sám Nissan, nýbrž ignorantský přístup předchozího majitele, který i po silnici jezdil se zapojeným pohonem všech kol. Deformace na podvozku, zejména výfukového potrubí, se většinou nevyhnou žádnému offroadu a Terrano není výjimkou. Z motorizací se paradoxně doporučuje zážehový čtyřválec 2,4i, který je odolnější, přestože rozšířenější je u nás diesel 2,7 TD. Ten si potrpí na kvalitu nafty (méně kvalitní zanáší jemná síta palivového filtru) a odcházejí u něj váhy vzduchu. Lepší volbou než archaický automat je přímo řazená převodovka.

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost Auto ESA

 

Technické parametry vozidla Nissan Terrano II 3.0 Di:

Stav vozu/rok výroby

ojetý/2002

Stav tachometru

148 000 km

Cena vozu

202 000 Kč s DPH

Hmotnost

1 938 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbo s mezichladičem stlačeného vzduchu

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

2 953 cc

Výkon

113 kW (154 koní) při 3 600 ot./min.

Výkon/hmotnost

79,5 koní/t

Točivý moment

304 Nm při 1 600 ot./min.

Zrychlení 0−100 

13,6 s

Max. rychlost  

166 km/h

Počet rychlostí 

4

Převodovka

automatická

Poháněná kola

4x2, 4x4 nebo 4x4 s redukcí

Diferenciál

diferenciál zadní nápravy s omezenou svorností

Spotřeba kombinovaná

9,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

12,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

8,2 l/100 km

Objem palivové nádrže

80 l

Zavěšení přední nápravy

Nezásvislé

Zavěšení zadní nápravy

Tuhá náprava

Rozměr kol

7Jx16

Rozměr pneumatik

235/70 R16

Délka

4 722 mm

Šířka

1 755 mm

Výška

1 810 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru

3 řady/1 řada sedadel

115/1 900 l

 

 

Výbava testovaného vozu:

Automatická převodovka, ABS, 4x airbag, Al kola, posilovač řízení, klimatizace, autorádio s cd přehrávačem, elektrická okna, vyhřívané zadní okno, ostřikovače světlometů, dálkové centrální zamykání, imobilizér, výškově nastavitelná sedadla, zadní stěrač, tónovaná skla, závěsní zařízení, oketní opěrka

 

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ dynamika vozu

– automatická převodovka

+ terénní schopnosti

– nekultivovaný chod motoru

+ prostor pro cestující

– levné plasty v interieru

 

– ovládání výdechů vzduchotechniky

 

Nissan X-trail

2,2 DCi (136 koní)

Mitsubishi Pajero

3,2 DiD (165 koní)

Jeep Cherokee

2,5 CRD (143 koní)

Kia Sorento

2,5 CRDi (140 koní)

cena: 210 000 Kč

cena: 200 000 Kč

cena: 200 000 Kč

cena: 259 000Kč

SUV do lehkého terénu 

Sofistikovanější podvozek nabízející větší pohodli

Schopný offroad použitelný na silnici.

SUV s povedeným vzhledem.

Galerie

Komentáře