Datum článku: 2.10.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Oblíbený crossover dostal sadu asistentů ProPILOT ulehčujících řízení. Fungují dostatečně spolehlivě?
O autonomních autech slýcháme tak často, jako bychom jimi měli jezdit už zítra. Ale nebojte se, to vážně nehrozí. Určitě ne v džunglích velkoměst se zmateným dopravním značením, semafory ztrácejícími se v mihotavých světlech neonů a všudypřítomnými chodci náhodně vbíhajícími do silnice – v takhle náročných podmínkách má problémy i ten nejpřizpůsobivější a nejkreativnější počítač na světě, lidský mozek, natožpak autonomní systém s omezenou sadou instrukcí.
Na dálnici je to ale něco docela jiného. Jasně oddělené dopravní proudy, pozvolné zatáčky a výrazné bílé čáry táhnoucí se k horizontu, v tom se dá zorientovat velmi snadno (tedy dokud nedojde na zúžení pruhů nebo převedení dopravy do protisměru) a odřídí to i cvičená opice – stačí se držet v pruzích, udržovat rychlost, předjet ty pomalejší a neposlat to do dráhy těm rychlejším. Prostě monotónní nuda. Klidně bych to za sebe nechal odřídit někoho jiného…
A právě proto je tu ProPILOT, který dokáže převzít řízení a ulehčit tak řidiči jeho práci. Jde o spojení adaptivního tempomatu, asistentu vedení auta v pruhu, asistentu pro jízdu v dopravní zácpě, systému upozornění na provoz za vozem a sledování mrtvého úhlu (takže vlastně nic převratně nového). V odborném žargonu jde o autonomii druhého stupně.
V reálném provozu to funguje dostatečně spolehlivě, abyste se při jízdě na dálnici (nebo i na hlavních tazích a obecně silnicích s výrazným značením jízdních pruhů a nepříliš utaženými zatáčkami) mohli trochu uvolnit a nebáli se za jízdy ladit rádio, otevřít si láhev s pitím nebo kousat bagetu. Na rozdíl od Tesly ale Nissan nikoho nenechává na pochybách a hlasitě upozorňuje, že jde jen o podporu řidiče, nikoliv jeho náhradu – když na chvíli sundáte ruce z volantu, auto vám důrazně připomene, abyste je tam zase rychle vrátili, takže na listování v novinách nebo čtení emailů za jízdy zapomeňte.
Součástí balíčku ProPILOT je i automatické parkování, které dokáže šoupnout auto do příčného i podélného parkovacího místa. Vzhledem k tomu, že Qashqai nabízí také výborný panoramatický kamerový systém doplňující přední a zadní senzory, dalo by se automatické parkování považovat za zbytečnost, ale mnoha méně jistým řidičům určitě ulehčí život. A stejné je to i s celým systémem ProPILOT – určitě se bez něj obejdete, ale je fajn, pocit, když vám někdo kryje záda a můžete občas na chvilku polevit v koncentraci.
ProPILOT vyžaduje ke své funkci automatickou převodovku (kvůli systému pro jízdu v dopravní zácpě, tedy aby dokázal samočinně zastavit a znovu se rozjet), proto ho Nissan nabízí (za příplatek 40 tisíc) akorát k verzi 1,6 dCi X-Tronic (k manuálu můžete mít za 30 tisíc stejnou sadu asistentů bez jízdy v dopravní zácpě).
A vůbec to není špatná volba, protože diesel má maximum 320 Nm už v 1750 otáčkách, takže se o ně CVT převodovka (připlatíte si za ni 50 tisíc) může pevně opřít a při rozjezdech nepotřebuje točit motor přes 2000 otáček. Při ostřejší akceleraci se pak přepne do režimu virtuálních kvaltů, takže ani v tu chvíli nepůsobí rušivě. Jízda je tak příjemně uvolněná, což dokládá spotřeba pohodlně pod šest litrů.
Bohužel je to taky nejdražší varianta Qashqaie. Dobrá zpráva ale je, že pokud oželíte ProPILOT a sáhnete po levnější motorizaci, základ dostanete stejný: pohledný, prostorný a praktický crossover, který výborně jezdí (podvozek nebyl uskákaný ani na 19palcových kolech naší testovačky) a příjemně se řídí. Tak příjemně, že to nejspíš stejně nebudete chtít nechávat na automatice…
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Vynikající podvozek | – Omezené možnosti kombinací |
+ Prostor a praktičnost | |
+ Úsporný a kultivovaný motor | |
+ Sofistikovaný pomocník ProPILOT | |
+ Výhodná akční vábava Czech Line |
Technické parametry vozidla Nissan Qashqai 1,6 dCi X-Tronic:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
96 kW (130 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
320 Nm při 1 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 507 kg |
Výkon/hmotnost |
86 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
11,1 s |
Max. rychlost |
183 km/h |
Převodovka |
automatická, plynule měnitelný převod |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové |
Rozměr pneumatik |
225/45 R19 |
Délka |
4 394 mm |
Šířka |
1 806 mm |
Výška |
1 590 mm |
Rozvor náprav |
2 646 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
410 l |