foto Driversweb.cz

Nissan 300ZX – budoucí klasika

Datum článku: 22.7.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Trhem nepřijatý, fanoušky neoblíbený a historií zapomenutý – to je Nissan 300ZX generace Z32, skvělý japonský supersport z devadesátých let, který si dnes můžete pořídit za pár babek!

Kdyby byl ďábel muzikant, tohle by byl jeho oblíbený hudební nástroj. Nejdřív začne pod plynem hrozivě burácet samotný motor, kolem tří tisíc otáček se plechově rozrezonují dvě trubky titanového výfuku a o pár set otáček výš je doplní temné hučení sání a syčení dvou turbodmychadel, celá tahle děsivá směsice zvuků nabírá sílu až k červenému poli, aby pak naráz ztichla a dala prostor sólovému odfouknutí přepouštěcího ventilu při přeřazení, a po kovovém zacvaknutí další rychlosti a přidání plynu začne tenhle hlasitý frontální útok na vaše uši nanovo. Zní to stejně strašidelně, jako by se na vás hnala celá armáda čertů s pořádně naostřenými vidlemi.

Jasně, každé správné japonské auto má mít pěkně tlustou koncovku výfuku pro hutný soundtrack, jenže 300ZX má rovnou dvě a nejsou napojeny na dvoulitrový čtyřválec, jak bývá u japonských aut zvykem, ale na plnotučný třílitrový V6. Tenhle Nissan se totiž zrodil v devadesátých letech, kdy se Japonci předháněli, kdo dokáže postavit lepší a výkonnější supersport. Mitsubishi vyfrklo přetechnizované 3000 GT, Honda vysochala dokonalé NSX a Toyota intenzivně připravovala čtvrtou Supru. To byla pro Nissan samozřejmě velká výzva.

Ze 300ZX se proto stalo kupé nabité těmi nejmodernějšími technologiemi – motor měl přímé vstřikování, rozvod DOHC, variabilní časování ventilů a dvojité přeplňování, převod řízení byl variabilní a podvozek nastavitelný a vrcholem všeho se stal systém Super HICAS (High Capacity Actively Controlled Steering), tedy aktivní řízení kol zadní nápravy převzaté z GT-R. Výsledkem bylo auto, které mělo 300 koní, stovku zvládlo pod šest sekund (v roce 1989!), jelo až 250 km/h a na asfaltu drželo jako přibité.

  

Jenže díru do světa s ním Nissan přesto neudělal – 300ZX byla totiž pokračovatelem rodu založeného legendárním 240Z, jednoduchým a elegantním kupé, které ve své době konkurovalo Jaguaru E-Type, protože bylo podobně krásné a rychlé, ale stálo polovinu jeho ceny. V Americe se ze zetek stal okamžitě naprostý hit. Oproti svým předchůdcům však byla 300ZX velká (Zetka byla do té doby drobná), těžká (vážilo přes 1,6 tuny), dvakrát přeplňovaná (na trhu stále preferujícím small block) bestie s designem, nad kterým kroutíme hlavou dodnes. Nepomohla mu ani cena šroubovaná Nissanem i oslabujícím jenem. Ve výsledku se generace Z32 v USA prodalo o 100 000 kusů méně než předchozí Z31 (světový poměr byl 330 tisíc vs. 160 tisíc ve prospěch předchůdce). To ale vůbec neznamená, že je to špatné auto!

Hned v momentu, kdy otevřu bezrámové dveře, vklouznu do anatomické sedačky až u země a natáhnu si nohy do tunelu, je jasné, že tohle je skutečné sportovní auto. Pak sevřu v rukou volant, špičkami ohmatám perfektně rozmístěné pedály, cvičně naprázdno zařadím přesnou řadičkou s pákou po ruce a zasměju se legračně zastaralé palubce a ovladačům – prostě ukázkový japonec. Tak teď už zbývá jen sebrat odvahu a nastartovat.

  

Otočím klíčkem a twin-turbo šestiválec si zlostně odplivne do výfuku, kdo ho to jako budí. Po ránu je taky trochu nevrlý, takže na volnoběh jen podrážděně vrčí, pod třemi tisíci taky trpí ukázkovým turbolagem. Ale když se ta dvě veliká turba pak roztočí, přijde na řadu zátah, který by se dal označit jako brutální, kdybych neměl v záloze ještě jedno trefnější slovo.

„KU**A!“ unikne mi mezi rty, když poprvé zadupnu plyn. Celý svět nejdřív zadrží dech, to jak se turba roztáčejí, jenže pak se splaší a proletí kolem v jedné rozmazané šmouze a ještě mě přitom stihne ocelovou pěstí praštit do břicha. Před omezovačem tam sotva stihnu vrazit dvojku, kola přitom krátce kviknou a okolní krajina na zlomek vteřiny zvolní do poklusu, ale pak to zase došlápnu a celý rozmazaný kolotoč se opakuje, stejně tak i na trojku, kdy už mi dojde silnice. Pane jo, takhle nějak asi chutná být živým projektilem vystřeleným z děla.

Tahle balistická dynamika je důsledkem „drobných“ úprav motoru – stačí zlepšit dýchání otevřeným sáním a vykatovaným výfukem, pak trochu zvýšit tlak turbodmychadel a přidat větší mezichladič a rázem jste na více než čtyřech stovkách koní. Díky tomu můžete s  touhle stíhačkou prohánět emtrojky daleko za hranicí dvoustovky. Ale o jízdě na limitu vám toho moc neřeknu – jednak měl tenhle exemplář hodně upravený podvozek D2 a vybrakovaný HICAS, ale hlavně mě děsila ta dvě velká turba, která by třem prasátkům odfoukla domeček, i kdyby šlo o železobetonový podzemní bunkr. Ale ono to vlastně moc nevadí, protože 300ZX nikdy neměl být lehkonohá hračka pro balancování na hraně.

300ZX se jako správný supersport zrodil pro rychlost, proto se jeho podvozek drží čisté stopy, má sílu a vytrvalost atleta, jehož srdce bije jako všechny zvony svatovítské katedrály. A právě kvůli jeho motoru si ho většina lidí kupuje. Možná toužíte po čtvrté Supře s legendárním 2JZ, ale jen motor s převodovkou stojí polovinu toho, co celý 300ZX, přitom jeho 30DETT má taky pověst trvalky a podobný potenciál pro úpravy. Navíc jeho brutální design stárne se ctí a postupem času se vrací do módy – vlastně se mi skoro začíná opravdu líbit. Takže vám dobře radím, kupujte Nissany 300ZX, dokud jsou jejich ceny na dně, protože tuším, že už brzy lidem dojde, že je to naprostá budoucí klasika!

Velmi děkujeme Lukášovi za ochotu a obětavost, díky níž mohl vzniknout tento článek.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Nissan 300ZX:

Ve výrobě 1989 - 2000

Cena vozu dnes

od 200 000 Kč

Motor

vidlicový šestiválec, twin-turbo

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

2 960 cm3

Výkon

224 kW (300 koní) při 6 400 ot./min.

Točivý moment

384 Nm při 3 600 ot./min.

Hmotnost

1 579 kg

Výkon/hmotnost

189 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

5,9 s

Max. rychlost  

250 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

9,2 l/100 km

Zavěšení přední nápravy

víceprvkové zavěšení

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

vpředu 225/50 R16, vzadu 245/45 R16

Délka

4 305 mm

Šířka

1 791 mm

Výška

1 250 mm

Rozvor náprav

2 451 mm

Galerie

Komentáře