foto Driversweb.cz

Neste Oil Rally Finland 2010

Datum článku: 3.8.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Uplynulý víkend byl svátkem pro fanoušky světového šampionátu v automobilových soutěžích. Když už ne oni samotní, tak alespoň jejich smysly se soustředily do okolí finského města Jyväskylä, kde se od čtvrtka do soboty konal jubilejní 60. ročník legendární Finské rallye.

Letos je soutěž mimo šampionátu WRC zařazena také do seriálů PWRC a SWRC, tedy mistrovství světa produkčních vozů a speciálů kategorie Super 2000. Finsko je považováno za kolébku rallysportu a za unikátnost této soutěže snad nejlépe hovoří pohled do startovní listiny. Ta čítala celkem 120 přihlášených posádek, z toho osmnáct turbínou přifukovaných „wéercéček“, šestnáct uřvaných „es dvoutisícovek“ a bezpočet „enkových“ Lancerů a Imprez. Celkem bylo pro posádky přichystáno 310 měřených kilometrů, rozdělených do dvou etap během tří dnů. To vše na pekelně rychlých šotolinových cestách, klikatících se mezi lesy, které posádkám neodpustí ani tu nejmenší chybičku a po častých výletech z trati šrotují jejich závodní vozy s účinností hydraulického lisu. Přidáme-li k tomu všemu ještě nejvyšší průměrné rychlosti na erzetách v celém kalendáři Mistrovství světa a desítky záludných, někdy až padesátimetrových, skoků (rekord drží Gigi Galli s 58 m na měřeném skoku legendární zkoušky Ouninpohja), projížděných s plynem přišpendleným k podlaze, dostáváme opravdové soutěžácké inferno. Pro nezasvěcené šílenství, pro diváky nirvána a pro většinu posádek srdeční záležitost.

Ve čtvrtek byl na programu shakedown a večerní divácká superspeciálka Laajavuori, jejíž start byl umístěn na sjezdovce pod místními skokanskými můstky. S prvními kilometry soutěže si nejlépe poradil Nor Petter Solberg s Citroënem C4 WRC, a noc tedy mohl spokojeně strávit jako vedoucí muž průběžného pořadí. Do cíle však zbývalo ještě mnoho desítek ostrých kilometrů.

Páteční ráno zastihlo servisní parkoviště v městečku Jyväskylä zalité sluncem s příjemnými dvaadvaceti stupni. Vítězstvím v druhé erzetě se do čela průběžného pořadí posunul Mikko Hirvonen s Fordem Focusem WRC a druhým časem se za něj zařadil jeho týmový kolega Jari-Matti Latvala. Zdálo se tedy, že tovární dvojblok Fordu už zapomněl na neúspěšnou Bulharskou rallye a je připraven opět bojovat o přední příčky s továrnou Citroën. Jejich nadšení však bohužel trvalo jen do čtvrté rychlostní zkoušky, kdy Mikko Hirvonen přehnal svoji snahu získat náskok na čele průběžného pořadí. Po nepovedeném dopadu po jednom z horizontů ho mez na okraji cesty katapultovala do kolostřešní kombinace, při které by se nejednomu kolotočáři udělalo nevolno. Ačkoliv se Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen dostali z vozu vlastními silami, po prvním pohledu na hromadu šrotu bylo jasné, že dál už mohou leda tak po svých. Mohli však děkovat duchům finských lesů, že jejich kutálející se Focus nasměrovali na silnici a ne ven ze zatáčky přímo mezi statné jehličnany. Jejich vrak sice skončil značně okutálený, ne však roztříštěný široko daleko mezi severskou flórou. Do čela průběžného pořadí se tak vrátil Solberg. V šesté zkoušce oslavil Khalid Al Qassimi (celým jménem Sheikh Khalid bin Faisal bin Sultan Al Qassimi) desetileté výročí Solbergovy těžké havárie tím, že v témže místě poslal svůj Focus WRC také několikrát přes střechu. Erzeta potom musela být zastavena a zbytek startovního pole dostal přiděleny náhradní časy. V sedmém měřeném testu zvítězil Jari-Matti Latvala, a ujal se tak průběžného vedení, když odsunul Solberga na druhé místo. Na třetí místo se posunul Sébastien Ogier s Citroënem C4 WRC. Do jedenácté rychlostní zkoušky, tedy posledního testu první etapy, se už pořadí na čele nezměnilo. Vedl tedy Latvala, za ním byli seřazeni Solberg (+ 9s), Ogier (+ 21 s), Loeb (+ 32 s) a Sordo (+ 44 s). Sébastien Loeb měl svoji páteční pozici ztíženou, protože v roli vedoucího muže šampionátu startoval do rychlostních zkoušek jako první. Při prvních průjezdech měřených testů tedy fungoval jako čistič trati, vymetáním jemné šotoliny ztrácel grip a tím pádem i cenné vteřiny. Na čtvrtou pozici poskočil Sébastien po druhém průjezdu zkoušky Myhinpää (desátá erzeta), kterou dokončil s rekordní průměrnou rychlostí 133 km/h! Takového průměru ještě žádný závodník na finských šotolinách nedosáhl.

 

Startovní pořadí do sobotních rychlostních zkoušek bylo určeno na základě průběžného pořadí po první etapě. Čističem se tedy měl pro změnu stát Jari-Matti Latvala. Jeho úlohu mu však značně ulehčil ranní déšť, který jemnou šotolinu z cesty spláchl, a Latvala tak mohl svému Focusu naplno pustit žilou. A to se plně projevilo i na zajížděných časech, díky kterým se po celou druhou etapu pohyboval na špici výsledkových listin jednotlivých rychlostních zkoušek. Své naděje na dobré umístění v domácí soutěži utopil v příkopu hned první zkoušky druhé etapy Kimi Räikkönen, kterého diváci dolovali ven přes devět minut. Z bodované osmé pozice se tak po slibné první etapě propadl až na dvaatřicátou příčku. Kromě nadějí navíc ztratil v příkopu i přední nárazník a svlékl obě přední gumy. Bez této výbavy se na finských skocích opravdu obejít nedá, a proto do následující zkoušky nastupoval s vidinou další ztráty. Na třinácté erzetě zavelela k útoku továrna Citroën a Loeb s Ogierem v cíli této zkoušky obsadili první dvě příčky. Ogier díky tomu odsunul Solberga na třetí místo a devět vteřin za ním už si na pódiové umístění brousil drápy Loeb. Netrvalo dlouho (slovy tři rychlostní zkoušky) a Petter Solberg se musel vzdát i nejnižšího pódiového stupínku. Do cíle rallye už pořadí vydrželo a Jari-Matti Latvala konečně mohl na osmý pokus oslavit vítězství v domácí soutěži. Na stupních vítězů ho doplnili Sébastienové Ogier a Loeb – tovární jezdci Citroënu. Za zmínku určitě stojí účast domácího matadora a čtyřnásobného mistra světa v rally Juhy Kankkunena, který na stará kolena osedlal Ford Focus RS WRC týmu Stobart a osmým místem v cíli dokázal, že ani po letech neztratil nic ze svého mistrovského umění.

Po propadáku Fordu v Bulharské rallye se tovární týmy Citroënu a Fordu z Finska rozjely vcelku smírně – Ford si odvezl zlato, Citroën urval stříbro a bronz. Díky tomu Citroën zvýšil svůj náskok v Poháru konstruktérů. A co se týče diváků, ti si po roce opět přišli na své, ačkoliv si náročné a záludné šotolinové okresky opět vybraly svoji daň v podobě mnoha havárií, světovou špičku nevyjímaje. Nyní čeká posádky a týmy třítýdenní přestávka, aby se mohly připravit a vyladit svá asfaltová nastavení na srpnovou ADAC Rally Deutschland, soustředěnou do vojenského prostoru Bundeswehru v okolí Trieru.

KONEČNÉ VÝSLEDKY WRC Neste Oil Rally Finland 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Latvala, Jari-Matti – Anttila, Miikka

Ford Focus RS WRC 09

02:31:29,6

2.

Ogier, Sébastien – Ingrassia, Julien

Citroën C4 WRC

+ 10,1

3.

Loeb, Sébastien – Elena, Daniel

Citroën C4 WRC

  + 26,0

4.

Solberg, Petter – Patterson, Chris

Citroën C4 WRC

+ 30,7

5.

Sordo, Dani – Marti, Marc

Citroën C4 WRC

+ 1:45,0

6.

Wilson, Matthew – Martin, Scott

Ford Focus RS WRC 08

+ 5:43,7

7.

Ostberg, Mads – Andersson, Jonas

Subaru Impreza S12B WRC

+ 5:50,8

8.

Kankkunen, Juha – Repo, Juha

Ford Focus RS WRC 08

+ 7:49,0

9.

Hänninen, Juho – Markkula, Mikko

Škoda Fabia S2000

+ 9:05,0

10.

Andersson, Per-Gunnar – Fredriksson, Anders

Škoda Fabia S2000

+ 10:15,7

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ MS WRC 2010

1.

Loeb, Sébastien

Citroën C4 WRC

166

2.

Ogier, Sébastien

Citroën C4 WRC

118

3.

Latvala, Jari-Matti

Ford Focus RS WRC 09

105

4.

Solberg, Petter

Citroën C4 WRC

90

5.

Hirvonen, Mikko

Ford Focus RS WRC 09

86

Galerie

Komentáře