foto Driversweb.cz

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2WD – introvertní samuraj

Datum článku: 25.4.2012 | Autor textu: Martin Jánský

S přídí z divokého Lanceru Evo X vypadá docela drsně, dokáže se ale prosadit na již tak dost přecpaném trhu městských crossoverů? Co dokáže oproti konkurenci nabídnout navíc? A dává výběr nejslabší atmosféry a předokolky nějaký smysl? Uvidíme, jak dobře má samuraj nabroušený meč.

Když střídáte auta jako ponožky, snadno se naučíte rychle vnímat rozdíly a odhalit charakter už po pár prvních metrech. Někdy ale první dojem klame – na komplexní odhalení Mitsubishi ASX jsem potřeboval 150 kilometrů. Projel jsem křížem krážem celé Křivoklátsko a Karlštejnsko, podrobil jsem ho náročné zkoušce kombinující městské ulice ucpané Prahy, klidný dálniční přesun i zakroucené okresky schované v lesích, a až na samém konci tohohle trmácení mi ASX otevřelo své srdce a dovolilo nahlédnout do své duše. Tomu říkám uzavřenost! Ale popořadě.

Pomalu se prokousávám odpolední pražskou dopravou, která se pohybuje rychlostí skokanů v pytli. A právě k tomuhle prý bylo ASX stvořeno. Městský samuraj, ochránce rodin v nebezpečné džungli velkoměst. Auto, které nabízí víc než obyčejný hatchback, ale není tak zbytečně otylé jako plnohodnotná SUV. Spousta plechu kolem posádky potěší všechny zodpovědné rodiče, vyšší posaz udělá radost nejistým řidičkám a balonové pneumatiky uklidní všechny, kteří ze strachu z oparkování litých kol zastavují takřka uprostřed ulice, místo hned u obrubníku. Solidní předpoklady pro vítězství v městské bitce. Co takhle nějaký ten dynamický talent?

Doprava se pořád sotva hýbe, takže kromě jednoho snadno překonaného obrubníku můžu konstatovat jen příjemně progresivní a lehkou spojku. U běžného dieselu už bych měl rozbolavělý sval na levém lýtku. Zatím můžu aspoň v klidu objevovat taje kokpitu ASX. interiér je jednoduchý, účelný a snadno pochopitelný. Žádné módní výstřelky, jen poctivá ergonomie a jednoduchá použitelnost. Za volantem si snadno najdu pohodlnou pozici, mám dobrý výhled na všechny strany, dokonce i zrcátka jsou úctyhodně rozměrná, a všechna tlačítka po ruce. Ukazatele přístrojů skryté v tubusech jsou perfektně čitelné, mezi nimi je moderně vypadající displej palubního počítače. Ale má i chyby – plasty jsou typicky japonsky tvrdší, displej rádia vypadá dost archaicky a tři otočné ovladače klimatizace působí trochu zmateně, každý má jinak odstupňovaný krok. Jo a konektor AUX neumí klasický 3,5“ jack. Prkotiny. Alespoň vidíte, jak těžko se v kabině ASX hledají jakékoliv chyby. Vážně se povedla.

Po dálnici na Karlovy Vary opouštím město a ASX začíná mít problémy. Atmosférická šestnáctistovka začíná být v dálničních rychlostech dost dýchavičná a převodovka má jen pět rychlostí. Ve 120 km/h už motor točí 3 500 ot./min a začíná být dost hlučný a spotřeba roste nad deset litrů. Sebevědomě tvarovaná příď inspirovaná zlostným výrazem Lanceru Evo má velkou čelní plochu, takže se auto hůř prokousává vzduchem, velká boční plocha znamená větší citlivost na boční vítr a nutnost korekcí volantem. Na časté dlouhé dálniční štreky se ASX nehodí, ale na dovolenou doveze rodinu v pohodě, sedačky jsou pohodlné a i vzadu je dost místa pro dva dospělé, nemluvě o rozměrném zavazadlovém prostoru. Možná nebudete na pláži první, ale aspoň nebudete riskovat pokutu kvůli rychlé jízdě.

 

Zakroucené silničky v hloubi Křivoklátska prověří schopnosti každého auta. Jedna zatáčka přechází v druhou, málokdy je do nich vidět, i apexy jen hádám. Poloměry a sklony se střídají častěji než piloti v čele závodu Nascaru, výmoly, listí a štěrk na silnici vyzkouší mé soustředění lépe než třístovka na oválu. A ani tady se Mitsubishi ASX necítí ve své kůži. Měkčí tlumiče pomohly ve městě ignorovat kanály a retardéry, vyšší stavba umožnila koukat se i na Škodu Yeti svrchu, jenže tady společně znamenají až nečekaně brzy blikající kontrolku stabilizace. Podvozek má problémy kontrolovat pohyby karoserie, ta se naklání a ubírá trakci kol. Nic strašidelného, neznamená to problémy, jen se nepobavíte – tempo určuje auto, ne řidič.

Navíc motoru chybí nadšení pro sportovnější výkony. Ochotně funguje zhruba do čtyř tisíc otáček, tam už vrcholí 154 Nm točivého momentu, pak přebírá hlavní roli výkon. Jenže těch 117 koní se hned tak nedočkáte, dříve zestárnete, než dosáhnete vrcholu v šesti tisících. Motor prostě nebyl naladěn pro velké vytáčení a se 1350 kily pohotovostní hmotnosti se také už docela nadře. A vůbec se mu nechce jít za plynem, na pobídnutí reaguje spíše vlažně. Však má taky pedál dost dlouhý „bezpečnostní“ chod. Na druhou stranu brzdy jsou progresivní, řazení přesné, řízení lehké a bez citu, ale to se dalo čekat. Zasvěceně bych to hodnotil vše říkajícím pokrčením ramen – ovládání ASX nenadchne, ale ani neotráví. Prostě funguje. Tohle běžní řidiči od auta přeci chtějí, ne?

Takže když si začínám opravdu myslet, že je Mitsubishi ASX jen další nudný a bezduchý crossover, který by neměl vystrkovat nos z města, něco se změnilo. Možná pomohla změna kraje. Možná jsou karlštejnské okresky jinak zohýbané a jinak zvlněné. Možná jsem o chlup zpomalil a uklidnil se. Ale nejspíš se jen hrdý bojovník nechtěl nechat zahanbit. ASX ožilo, začalo být ještě schopnější a mrštnější. A pak mi samuraj podsunul zvrhlou myšlenku – musím ho přeci vzít do terénu, ne? Tak jsem odbočil na louku a samuraj se zachvěl radostí. Konečně se může předvést. Nejdřív opatrně a pomalu, ale samuraj mě s ledovým klidem pobízí, abych zrychlil. Teď už po polňačce přímo letím, tlumiče tvrdě dřou na pohlcování nerovností a karoserie se jen mírně vlní tam, kde by běžná SUV konkurence dávala svou terénní neschopnost najevo mlácením od podvozku a poskakováním přes hrboly. A hele, takže ty vlastně nejsi vyšší hatchback, ale spíš hodně civilizovaný offroad!

Ne náhodou prezentace Mitsubishi uvádí hodnoty všech možných nájezdových a přechodových úhlů, stoupavost, a dokonce i brodivost. Jak hluboká tady může být Vltava? A přesně takhle změní ASX vaše myšlení. Co takhle zkrátit si to přes louku? Nebo to zalomit tudy do lesa? Tak aspoň ten brod překonám! Na ochočený lehoučký offroad funguje Mitsubishi ASX naprosto skvěle. Vlastně ono ASX funguje dobře i na normální auto, jen po něm nesmíte chtít moc sportovní zážitky, pak se mírně vzpírá a dává najevo, že tohle ho už nebaví. I to je ale daleko sympatičtější než auta, která se tváří sportovně, ale o sport se snaží taky neúspěšně. ASX si na nic nehraje, nedostatek nadání pro svižnou zábavu vynahrazuje talentem pro normální cestování, konejšivou a prostornou kabinou, celkovou nenáročností, bytelností a offroadovými schopnostmi v lehkém terénu.

 

Testovaná verze je asi tou nejlepší nabídkou v ceníku Mitsubishi ASX. Druhá úroveň výbavy má nejlepší poměr cena/hodnota, vyšší Intense nabídne pár luxusních prvků navíc, otázkou zůstává, jestli opravdu potřebujete sklopná zrcátka, xenony nebo parkovací kameru. Volba dieselu se čtyřkolkou znamená příplatek brutálních 150 tisíc! Pokud nejste horal, bude vám stačit benzinová předokolka a trocha zdravého rozumu při touze po předjíždění nebo když náhodou napadne pár centimetrů sněhu. Šestnáctistovka jezdí v průměru za osm litrů, diesel by to kvůli pohonu všech kol neuměl o tolik lépe, aby se ta investice vyplatila.

Nutno taky dodat, že konkurence je v tomhle segmentu hodně široká. Yeti, Qashqai, ix35, Tiguan a nově i Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008, které vznikly dokonce přímo na základech ASX. Trh je doslova přecpaný k prasknutí. Mitsubishi ASX si v něm ale našlo své místo, jen se rozhlédněte po ulici, nejezdí jich málo. A není těžké pochopit, proč se zákazníkům líbí. Poctivé, schopné, pohodlné a dostupné auto, které snadno překoná nástrahy rozbitých českých silnic, je možná právě to pravé pro běžné české rodiny. Nestyďte se propadnout kouzlu introvertního samuraje a nedejte při seznamování na první dojem a zlý výraz, jeho bojovnické srdce je velké a přátelské. Ten pravý rodinný ochránce.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2WD:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

18 000 km

Cena testovaného vozu

484 900 Kč

Hmotnost

1 345 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 590

Výkon

86 kW (117 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

87 koní/t

Točivý moment

154 Nm při 4 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,4 s

Max. rychlost  

183 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

63 l

Zavěšení přední nápravy

Vzpěry MacPherson

Zavěšení zadní nápravy

Nezávislá víceprvková

Rozměr pneumatik

215/65 R16

Délka

4 295 mm

Šířka

1 770 mm

Výška

1 615 mm

Rozvor náprav

2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru

442 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Praktický a prostorný interiér – Nerad svižnou jízdu  
+ Bohatá výbava – Hlučný motor ve vyšších otáčkách  
+ Pohodlí na silnici – Archaické detaily v kabině
+ Schopnosti mimo silnici  

 

 

Mitsubishi ASX

1,6 MIVEC (117 koní)

Škoda Yeti

1.4 TSI (122 koní)

Nissan Qashqai

1,6 (117 koní)

Hyundai ix35

1,6 GDI (135 koní)

0-100 11,4 s

V max 183 km/h 

5,9 l/100km

0-100 10,5 s

V max 185 km/h

6,8 l/100km

0-100 11,9 s

V max 181 km/h 

6,2 l/100km

0-100 11,1 s

V max 178 km/h

6,8 l/100km

 

 

 

cena: 484 900 Kč

(Akční cena)

cena: 425 900 Kč

cena: 442 500 Kč

(Akční cena)

cena: 459 990 Kč

(Akční cena)

Galerie

Komentáře