foto Driversweb.cz

Mercedes-Benz S63 AMG (W221) – Ahhh My God..

Datum článku: 13.12.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Má přes 5 metrů a přes 2 tuny, přesto kreslí černé čáry napříč jízdními pruhy zatáček s chirurgickou přesností a když jeho V8 vytočíte k červenému poli, tak chuligánsky jadrně hřmí.

Začalo to zase nevinně: měl jsem v plánu jen předvánočně popovídat ve spřáteleném autobazaru a vůbec jsem přitom netušil, že se mezi vjezdovou bránou a kanceláří u nějakého auta takhle zaseknu.

Ale když jsem zahlédl Mercedesy SL55 AMG, S63 AMG a CL65 AMG zaparkované vedle sebe, představil jsem si, jak se staženou střechou  poslouchám jekot kompresoru v „Es-Elu“, jak „Eskem“ vykružuji zatáčku se zadkem auta roztaženým přes další tři pruhy nebo jak se „Cé-Elem“ na povel stisknutí plynu teleportuji kupředu v levém pruhu dálnice tak, jako bych byl přímým účastníkem nějaké sekající se hry.

Vtrhnul jsem do kanceláře bazaru a snažil se klukům vysvětlit, že tam budu otravovat tak dlouho, dokud jedním z nich neodjedu. Po chvilce argumentování, na co teď hned potřebuji tenhle rychlý obývák, už držím klíče od „Eska“ a otáčím s nimi v zapalování. Nechávám schválně pootevřené dveře, protože tuším, že zvuk motoru bude hodně velké drama. Startér chvíli točí a s první zažehnutou kapkou benzínu ta V8 zařve tak chuligánsky a mocně, jako bych právě nastartoval nějaký hotrod.

Ležérně přitahuji dveře, abych se přesvědčil o tom, že se jemně samy dovřou a prohrabávám se palubním počítačem. Bederní část opěradla víc sklonit, opěrku hlavy vystrčit, boční vedení dofukovat automaticky podle natočení volantu a sundat všechna clonítka, abych viděl přes zatmavená okna alespoň trochu ven.

Přestože se cítím jako v luxusním obýváku, převodovka s motorem nezachází zrovna v rukavičkách a pohodové tempo je o trochu trhanější než jemné. Stejně odlschoolově působí i našponovanost samosvorného difu při otáčení se na místě. Úplně to vybízí ignorovat na chvíli všechno to hýčkání z interiéru, vypnout stabilizaci, pořádně sešplápnout plyn a zavlát zádí na rozjezdu. A pokud to uděláte, překvapí vás, jak může být víc jak dvoutunová stodola tak intuitivně řiditelná.

Když konečně vidím nějakou prázdnou dvouproudou 180 stupňovou zatáčku do kopce, skládám do ní Esko na brzdách, z volantu cítím, jak se přesouvá hmotnost auta dopředu a každý dotek plynu mi pootočí volantem přesně tak, aby S63 jela stále tam, kam potřebuji. Můžu teď nechat zadek auta zlehka dokroužit zatáčku, ale přidávám plynu víc a víc, volant nechávám klouzat mezi prsty až téměř do plného rejdu kontra a vyjíždím ven napříč dvěma pruhy s dětinskou radostí v tváři. Tlačím plyn postupně až na podlahu a chuligánským rachotem z výfuku budím zvědavost všech kolemjdoucích, kteří si ještě nevšimli stodoly letící bokem.

Zážitek z vytáčení motoru je kvůli dlouhým kvaltům spíš dálniční radost a přiznám se, že mě se spotřebou 25l/100km dálnice vlastně zase tolik nebavila. A stejně mě nebavil ani manuální režim převodovky s prodlevou tak dlouhou, že už vlastně vyprchá situace, kvůli které jsem chtěl mít vypodřazeno. A to může naštvat, protože 6,2l V8 je ostrý motor, který s otáčkami silně graduje, ale v nízkých ho dlouhé kvalty trošku otupují. Proto by se občas hodilo mít k dispozici nějakou možnost povelu k okamžitému podřazení.

U přeplňované V12 65 AMG i u kompresorové 55 AMG jde laxní přístup převodovky tolerovat snadněji, protože těmhle motorům je jedno, v jakých jsou zrovna otáčkách. Kdykoliv umí mocně zatáhnout, ale samozřejmě přeplňováním přicházejí o výjimečnou preciznost ovládání atmosférického motoru 63 AMG. A o preciznost přišla i nová 63 AMG generace W222, která už má V8 5,5 l se dvěma turby.

Stojím dnes již počtvrté u pokladny benzinky s pětikilem v ruce a říkám si, že už jsem těch AMG zážitků zase na nějakou chvilku asi dostatečně plný. Ujišťuji se o tom znovu, jakmile se vrátím k autu s čerstvě vysklenou mlhovkou. Vrcholná verze Eska někoho tak moc pohoršila, že prostě musel vykopnout světlo.

Už to auto nechci ani minutu, letím zpátky na bazar a s vrácenými klíčky si oddychuji, že jsem v tom jen za vysklenou mlhovku. Mohl jsem potkat třeba někoho, kdo by namísto kopání do mlhovek píchal vidlemi do dveří nebo někoho, kdo po večerech odstřeluje řidiče osmiválcových Mercedesů…

Text: Matěj Slepička, Foto: Oldřich Štěrba, Postprodukce: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Mercedes-Benz S63 AMG (W221)::

Stav vozu/rok výroby

Ojetý/2009

Základní cena vozu

cca 1 200 000 Kč

Hmotnost

2 180 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosferické

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

8

Počet ventilů

32

Palivo

benzin

Objem

6 2008 cm3

Výkon

386 kW (525 koní) při 6 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

240 koní/t

Točivý moment

630 Nm při 5 200 ot./min.

Zrychlení 0−100 

4,6 s

Max. rychlost  

250 km/h (elektricky omezena)

Počet rychlostí 

7

Převodovka

automatická

Poháněná kola

zadní - samosvorný diferenciál

Spotřeba kombinovaná

15 l/100 km

Spotřeba ve městě

23 l/100 km

Spotřeba mimo město

10 l/100 km

Objem palivové nádrže

90 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

multilink

Rozměr pneumatik

255/40 R19 / 275/40 R19

Délka

5 206 mm

Šířka

1 871 mm

Výška

1 473 mm

Rozvor náprav

3 165 mm

Objem zavazadlového prostoru

560 l

 

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ Zní jako hotrod

- Pohoršuje kolemjdoucí

+ Oldschoolovost motoru, difu

- Žere jako tank

+ Ovladatelnost na limitu a za limitem přilnavosti

- Převodovka neřadí v klidném režimu jemně a na řazení pádly reaguje se velkým zpožděním

+ Hýčkání posádky luxusem

 

 

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost K-Auto 

 

Galerie

Komentáře