foto Driversweb.cz

Mazda CX-5 2,2 SKY-D AWD A/T – nenápadnost II.

Datum článku: 24.1.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Chvíli po nové CX-5 ve verzi s benzinem a manuálem jsme v redakci vyzkoušeli i diesel v automatu. O tomhle kompaktním SUV už tedy víme prakticky vše. Nějaké dotazy?

Na rozdíl od prvního seznamování s Mazdou CX-5 probíhalo to druhé už podstatně klidněji – na zámek víka kufru jsem si dal pozor a více se sehnul, pozici tlačítka ovládajícího palubní počítač jsem překvapivě udržel v paměti. Dokonce i ten brzdový pedál působil progresivněji a méně hyperaktivně! A najednou celé soužití působilo ještě o něco příjemněji. Jak víte z minulého článku, CX-5 je jako nejnovější zástupce třídy kompaktních SUV momentálně tím nejsympatičtějším na řízení a zároveň má obvyklou porci praktičnosti, po které zákazníci tohoto segmentu touží. Vyšší řidičská pozice, dobrý výhled, snadné nastupování, dostatek prostoru, bezproblémová ergonomie, řada praktických nápadů, spousta kvalitních materiálů a pár chytrých elektrických hraček k tomu. Talent CX-5 je takřka neprůstřelný.

Nový diesel umlčí všechny, kterým lineární zátah atmosférického dvoulitru SKY-G nepřijde dost dychtivý. Jednoduchost, s jakou díky přívalu točivého momentu od nízkých otáček nabírá Mazda rychlost, je jen dalším ukázkovým příkladem, proč dnes atmosférické benziny u běžných aut mizí. A také to nutí k zamyšlení, proč se vývojáři obtěžovali s vylepšováním benzinového dvoulitru a nepřilepili na něj jen turbo. SKY-D má objem 2,2 litru a výkon 175 koní, což je na auto této velikosti víc než dost. Aplikace principů Skyactiv znamenala v tomto případě snížení kompresního poměru na rekordních 14,0:1, takže bez dalších úprav splňuje i normu Euro6. Mazda sice tvrdí, že by měla umět jezdit za kombinovaných 5,5 litru, spíš ale stejně jako já budete mít problém přiblížit se sedmi.

Druhým novým dílkem skládačky byla automatická převodovka SKY-Drive. Nejen svým jménem, ale i skutečným projevem připomíná jízdu na obláčku. Hladce řadí a včas volí správné stupně, nenápadně podporuje celkově uvolněnou atmosféru za volantem. Při razantním stylu řízení jí samozřejmě chvilku trvá, než si ujasní, co od ní vlastně v tu chvíli chcete. Pokud vám tahle váhavost bude vadit, má manuální mód, který má – heuréka! – zase jednou smysluplnou logiku: k sobě řadíte nahoru, od sebe podřazujete, přesně jak velí fyzika. Kdo nechápe, nejspíš se nikdy nesnažil dosáhnout na příliš vzdálenou páku, když byl zamáčknutý v sedadle, nebo nikdy nepřitahoval silou páku k sobě, když visel při brzdění na pásu.

Spíše legrační bylo, jak si i-Stop (čili klasický Stop/Start systém) nerozuměl s automatem. Zastavil jsem v křižovatce na červené, stál na brzdě, motor chvíli klidně předl, po pár vteřinách se začal dusit a prát s převodovkou a pak na povel elektroniky zdechl – těsně předtím, než naskočila zelená a musel hned zase startovat. Není tedy divu, že jsem ho vždy po nasednutí do auta okamžitě vypínal. Zbytek technických inovací však funguje na výbornou. Navigace od TomTomu je bezchybná (tedy až na anglické menu), surround audio BOSE nepřeslechnutelné, couvací kamera praktická, sledování mrtvého úhlu užitečné a asistent pro jízdu v pruhu, který při nedbalém přejetí bílé čáry začne vibrovat do příslušného reproduktoru, nejspíš moc nevyužijete. Systém pro prevenci čelních srážek v nízkých rychlostech jsem z pochopitelných důvodů (nemám dost hnědých bezpečnostních trenek) na limitu netestoval. Vlastně jen vyhřívání kožených sedaček mě zklamalo, dávalo si podivně načas.

  

Radost z řízení. Tohle heslo si přečtete v mnoha konkurenčních testech, ale nemyslím, že je na místě. Pořád o tom přemýšlím a nemohu říci, že bych se za volantem CX-5 bavil. Může vůbec nějaké SUV nadšeného řidiče uspokojit, pobavit? Ano, můžete se pochechtávat absurdnosti X6 M nebo ML63 AMG, které jsou naprosto nesmyslné, a přesto nějakým záhadným způsobem fungují. Juke-R vás možná ohromí svou rychlostí a obratností. Ale zábava? Neřekl bych, ne ve smyslu radost z ovladatelnosti a uspokojení ze zapojení do procesu řízení. Na to jsou SUV už moc „digitální“ a plné kompromisů. Takže ne, ani CX-5 není zábavné řídit.

Až webová prezentace samotné Mazdy mi nabídla ta správná slova: „Požitek z jízdy.“ Ano, přesně tohle jsem zažíval! Je skutečně příjemné a uspokojující s Mazdou jezdit. Je to snadné a navíc jsem měl opravdu pocit, že řídím, jak bývá u Mazd zvykem. CX-5 trpí daleko méně kompromisy než konkurence, což z ní dělá nenápadného vládce segmentu, jenže se pořád bavíme o jednookém králi ve třídě slepců. Skočte do trojky nebo šestky a budete v řidičsky daleko sympatičtějším světě. To už ale určitě dávno víte.

Nerad píšu o designu, ten nakonec všichni vidíte a můžete ohodnotit z fotek, ale Mazda CX-5 je přesně taková, jak vypadá. Zdravě sebevědomá, přesto působí skromně. Vědecky promyšlená, přesto působí srozumitelně. Velká a prostorná, přesto působí kompaktně. Stylově pohledná, přesto je srdcem sympatický pracant. Dokonalý člen rodiny, starostlivá pečovatelka o vaše pohodlí a bezpečí. Do třídy kompaktních SUV nepřináší nic zásadně nového, nepředstavuje velký skok vpřed, ale nenápadně se mírně posunula před všechny ostatní vyváženou kombinací svých vlastností. Na ovace ve stoje to není, ale palec nahoru si Mazda CX-5 určitě zaslouží.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Mazda CX-5 2.2 SKY-D AWD A/T:

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Cena vozu

838 900 Kč

Hmotnost

1 615 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

2 191 cm3

Výkon

129 kW (175 koní) při 4 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

108 koní/t

Točivý moment

420 Nm v 2 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,4 s

Max. rychlost  

204 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

přední s automatickým připojením zadních kol 

Spotřeba kombinovaná

5,5 l/100 km

Spotřeba ve městě

6,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

58 l

Zavěšení přední nápravy

typ McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/65 R17

Délka

4 555 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 710 mm

Rozvor náprav

2 700 mm

Objem zavazadlového prostoru

503 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Vkusný design – Reálná spotřeba  
+ Moderní kabina   – Kombinace i-Stop a automat  
+ Odlehčovací práce – Pomalé vyhřívání sedaček
+ Dobře se řídí  
+ Velmi dobrá převodovka  
+ Praktičnost a promyšlenost    

 

 

Mazda CX-5 AWD

2,2 SKY-D (175 koní)  

Hyundai ix35 4x4

2,0 CRDi (184 koní)  

Honda CR-V 4WD

2,2 i-DTEC (150 koní)

Volkswagen 4Motion

2,0 TDI (140 koní)  

0-100 9,4 s

204 km/h

5,5 l/100km

0-100 9,8 s

195 km/h

7,1 l/100km

0-100 10,6 s

190 km/h

6,6 l/100km

0-100 9,9 s

 192 km/h

7,0 l/100km

cena: 838 900

cena: 644 990 Kč

(Akční cena)

cena:  729 000 Kč

cena:  794 900 Kč

Galerie

Komentáře