foto Driversweb.cz

Mazda 3 facelift v ČR – hlavně decentně

Datum článku: 10.11.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Na český trh dorazila modernizovaná Mazda 3. Nebudeme se divit, pokud si toho nevšimnete, změny v designu jsou opravdu tak drobné, že je rozliší jen odborník, podobné je to v interiéru i pod kapotou. Bereme si lupu a jdeme na průzkum.

„Tak co, kluci, je to tužší?“ ptá se žertem kolega novinář dvojice, která právě přijela z první projížďky faceliftovanou Mazdou 3. „Jo, jasně, je to znát!“ odpovídají se smíchem, ale v duchu určitě krčí rameny. Mazda 3 prošla při faceliftu tak jemnými úpravami, že je i zkušený novinář a automobilový znalec není schopen ocenit a pojmenovat, dokud mu na ně někdo neukáže prstem. Jedno procento zlepšení tady, další procento zlepšení tam, a máte celkově lepší auto, ačkoliv nejste přesně schopní pojmenovat proč.

Takoví jsou přesně Japonci, až moc skromní a neokázalí, přesto progresivní a úspěšní. O 10 % více zakrytují podvozek, přidají lepší deflektory vzduchu před kola a lépe uchytí koncový díl výfuku, aby ho mohl obtékat vzduch ze všech stran, a ejhle, máme o 0,1 lepší součinitel odporu vzduchu Cx a tím o 3 % lepší ekonomičnost motoru a nižší emise. Nejsou to čísla, ze kterých se posadíte na zadek, ale majitelé to jistě ocení. Tahle snaha o kontinuální vývoj a nekonečné vylepšování detailů až k dokonalosti bez zbytečných marketingových kouzel je mi hodně sympatická. Jen se to na trhu hůř prodává.

Další z těžko postřehnutelných změn jsou nové tlumiče, které omezují vibrace, což společně s lépe vyztuženou karoserií má přinést omezení kroucení, a tím i lepší práci podvozku a ovladatelnost. Pokud však nejste zkušený podvozkový inženýr, nejspíš to neodhalíte, a rozhodně ne při čtvrthodinové seznamovací jízdě bez možnosti přímého srovnání s předchozím vozem. Lepší ovladatelnost nicméně znamená i lepší bezpečnost, která je dále podpořená adaptivními (čti natáčecími) xenony a systémem pro sledování mrtvého úhlu a jízdních pruhů. Inženýři Mazdy šli dokonce tak daleko, že měřili časy, které zachycovaly dobu, kdy člověk sáhá z volantu na ovládací prvek na palubce a zase zpět, proto důležitá tlačítka a ovladače olemovali stříbrně, aby lépe vynikly v černé palubce kvůli rychlejšímu rozlišení. Způsobit nehodu může i milisekunda nepozornosti, a když už se naopak odvrátit nedá, ještě stihnete dát pokyn orchestru, aby spustil „Blíže k tobě, Bože můj“ než proletíte svodidly a klesnete do hlubin jezera jako Titanic.

Když došlo na rozdávání klíčků a krátké testovací jízdy, nemohl jsem odolat a místo šestnáctistovky nebo dieselových verzí požádat o nejsilnější 260 koňové MPS. Nakonec nejsme magazín pro ty, co jezdí na spotřebu. Těžko mohu posuzovat zlepšenou tuhost karoserie, zlepšenou práci tlumičů a propracovanější ovladatelnost, když jsem s předchozí verzí neměl tu čest. A ne, nebudu vám tu ani vykládat pohádky o tom, jak jsem neznámé auto po pár minutách seznamování na neznámé silnici dotlačil k jeho limitu a vyždímal ho jako citron. Přeci jen by bylo trochu faux pas přijít zpátky před vedení Mazdy ČR po svých a v obleku celém od bláta s lakonickou omluvou: „Sorry, poslal jsem to do pole, jděte si to posbírat.“ I tak je MPS hodně zajímavou bestií s návykovým zátahem, hrubiánským chováním a trochu nudným zvukem. Snad se s ní ještě uvidíme, abychom se jí mohli podívat na zoubek důkladněji.

Všechny změny na faceliftované Mazdě 3 jsou tak malé, že o nich skoro nestojí ani hovořit, důležité je to, že zákazník za stejné peníze dostane ještě o něco lepší auto. Bez velké pompy a zbytečných famfár a rozhodně bez prázdných gest a marketingových blábolů. Interiér stále připomíná muzeum plastů a archaických tlačítek a přepínačů, ale celkově je Mazda 3 povedené, promyšlené auto bez citelnějších chyb. Příjemně se řídí, dobře jede, je slušně prostorné a praktické, má úsporné a docela potentní motory. Připojte k tomu pověstnou spolehlivost a současnou výhodnou cenovou (zvýhodnění 80 tisíc korun a sedan za cenu hatchbacku) a výbavovou politiku, která vás nesedře z kůže, a máte před sebou velmi solidní lákadlo začínající na cenovce 299 900 Kč. Díky image a designu Mazdy jde tedy stále o lákadlo pro individualisty, ale třeba taková solidní Mazda 3 MPS s 260 koni a cenovkou lehce nad 600 tisíc by snadno mohla zlákat i vás, co říkáte?

Foto autor

Galerie

Komentáře