foto Driversweb.cz

Mazda CX-5 2,2 SKY-D AWD – tohle SUV budete chtít

Datum článku: 6.3.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nová Mazda CX-5 umí postavit tradiční předsudky na hlavu a přinutí vás znovu se zamyslet. Dejte jí šanci vás přesvědčit a ohromí vás!

Čtyřválcový diesel je prostě špatně! Hlučný, nekultivovaný, nevyrovnaný – nejdřív vůbec nejede a duní, jak se mu od volnoběhu nechce, pak zatáhne jako blázen, aby stejně náhle o pár stovek otáček dál beznadějně umřel. A celou tu dobu otravuje nepříjemným rachtáním. Taky si tohle myslíte? Tak to se připravte na velké překvapení!

Nové SkyActiv motory od Mazdy (benzinové i dieselové) jsou našlapané nejmodernějšími technologiemi a poznatky o spalovacím procesu, takže se chovají skoro zázračně – diesel je úplně sametový, hladce se vytáčí od volnoběhu, konstantně táhne a celou dobu u toho jen šeptá. Až se musíte podívat na rozsah otáčkoměru a pak si přeci jen pro jistotu zkontrolovat víčko palivové nádrže, abyste měli fakt jistotu, na co vlastně jezdíte.

Podobně postavila Mazda na hlavu všechny předsudky ohledně chování SUV na silnici. Že musí být nemotorné, že se naklání a není s nimi žádná zábava? Zapomeňte! Podvozek CX-5 je vychovanější než kdejaký hatchback, je skvěle poddajný a pohodlný, přitom také naprosto stabilní a sebejistý. CX-5 je hbitá a snadno přenáší hmotnost z jedné strany na druhou, řezat s ní zatáčky je vážně jedna velká radost.

A to také díky velmi přirozené řidičské pozici, hezky vyváženému řízení, skvěle sladěným pedálům a báječnému manuálu, který připomíná (a vy jste určitě věděli, že to řeknu) ryze řidičskou MX-5. Stejně jako u šestky i trojky si z ní bere základ řidičskosti i CX-5, takže vás bude za volantem fakt bavit, ať už svižně spěcháte, nebo si jen pohodově plujete.

  

A stejně jako u sourozenců za to neplatíte žádnou daň, CX-5 totiž funguje bezchybně i jako rodinné auto. Je dost prostorná, praktická a vybavená – teď ještě víc než předtím. Tohle je totiž už druhá generace CX-5, která možná vypadá jen jako facelift, ale technici si na ní dali opravdu hodně práce. Základ je stejný, ale zapracovalo se na karoserii (o 15 % vyšší tuhost, o 3,5 cm posunuté A-sloupky pro lepší výhled), podvozku (širší rozchod, robustnější tlumiče nebo integrace G-Vectoring Control systému, který v zatáčce pracuje s dávkováním výkonu pro lepší kontrolu přenášení hmoty), odhlučnění (tišší o 1,3 dB) i ergonomii (zvýšení středového tunelu, abyste měli řadičku lépe po ruce).

Nová CX-5 se samozřejmě také posunula v oblasti bezpečnostní a komfortní výbavy. Teď umí číst dopravní značky a samočinně nouzově brzdit (s detekcí chodců), má adaptivní tempomat (funguje až do úplného zastavení), sofistikovanější infotainment na 7“ dotykovém displeji, barevný head-up displej nebo nově tvarovaná sedadla snižující únavu a stres řidiče. Tady se myslelo zkrátka na vše, ale na řidiče v první řadě.

Mazda vybrousila CX-5 jako diamant do nejblyštivější podoby. Vypadá lépe, je lépe vybavená a dokonce i lépe jezdí. Sedět za jejím volantem je učiněný požitek, který staví na hlavu všechno, co jste si kdy mysleli o SUV. První generace byla vynikající, ale ta nová je skutečně špičková!

ALE JÁ VÁŽNĚ NECHCI NAFTU!

Naftový motor Mazdy je báječně povedený, pokud však máte opravdu raději benzinové motory, nemusíte věšet hlavu. Dvoulitrovou atmosféru můžete mít jako předokolku, čtyřkolku nebo i s automatem, je úžasně kultivovaná, naprosto tichá a úžasně přátelská, ale připravte se na to, že nepojede jako z praku. Vlastně je to spíš na pohodové bloumání krajinou s poloprázdným autem. Silnější dvaapůlka je ještě sametovější a má konečně dost točivého momentu, aby trochu jela. Chlubí se také technologií vypínání válců, kterého si ani nevšimnete – za volantem, ale bohužel ani u benzinky. Budete jezdit někde mezi osmi a devíti litry podle toho, jak máte těžkou nohu. Taky stojí ranec, protože ji nabízejí jen v nejvyšších výbavách. Pokud si ji však můžete dovolit, je naprosto vynikající.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vypadá fantasticky – Je to spíš velmi důkladný facelift než nová generace   
+ Jezdí ještě lépe  
+ Všechny motory naprosto sametové     
+ Moderní technologie nekazí jízdní zážitek     
+ Útulný interiér  

Technické parametry vozidla Mazda CX-5 2,2 SKY-D AWD:

Základní cena vozu

770 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

2 191 cm3

Výkon

110 kW (150 k) při 4 500 ot./min.  

Točivý moment

380 Nm při 1 800 - 2 600 ot./min.

Hmotnost

1 520 kg

Výkon/hmotnost

98 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,6 s

Max. rychlost  

199 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

5,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

58 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková

Rozměr pneumatik

225/65 R17

Délka

4 550 mm

Šířka

1 680 mm

Výška

1 840 mm

Rozvor náprav

2 700 mm

Objem zavazadlového prostoru 

506 l

Galerie

Komentáře