foto Driversweb.cz

MINI Cooper Countryman S E hybrid – větší a chytřejší

Datum článku: 20.9.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nový Countryman je větší, luxusnější a navíc má pod kapotou techniku ze supersportovní i8!

Praha. Pondělí. Sedm hodin ráno. A tabule už hlásí Wilsonova stupeň 4. Všiml bych si toho i bez ní, protože právě v téhle zácpě poskakuji už dobrých pár minut. Všichni vypadají otráveně, ale mě to tentokrát vlastně docela baví, protože mě bezhlučně posunuje elektrický pohon. Stačí jen povolit nohu na brzdě, po špičkách se proplížit těch pár metrů a zase přibrzdit. Vlastně to jediné, co mě ruší, jsou hlasité motory aut popojíždějících kolem.

Jestli se elektrických aut pořád trochu bojíte, protože to nejlepší, čím jste zatím jeli, byl nudný, lenivý Prius, tak tohle plug-in hybridní MINI by mohlo výrazně změnit váš názor. Jeho elektromotor má totiž dost síly, aby vás od semaforu vystřelil vždy s přehledem jako prvního, takže se snadno a rychle stanete vládcem města. A když se naučíte být trochu jemný, víc předvídat a poctivě rekuperovat, nevyždímáte baterii nijak rychle – v reálu by vám měla vystačit na nějakých 30 km.

A až nakonec přeci jen dojde, nemusíte se bát potupného navazování prodlužovaček nebo čekání na odtahovku – pak prostě jen naskočí benzinový motor a jede se dál. Abych byl upřímný, nebýt infografiky, ani bych nedokázal rozeznat, který pohon zrovna maká – tak dobře sladěné jsou. Žádné škubání, žádný hluk, ani řazení převodovky necítím, prostě jen jednolitý zátah.

Když pak zaberou oba pohony se svými 224 koňmi, zdolá Countryman S E stovku za 6,8 sekundy, o 0,6 rychleji než benzinový Countryman S! Tohle auto tedy není jen o nudné úsporné jízdě, ale umí i pohnout kostrou a ještě se moc příjemně řídí – má sportovně tužší podvozek (v nabídce jsou i adaptivní tlumiče), se kterým si můžete troufnout zatáčkou proletět na hraně, a precizní řízení, kterým ho přesně navedete. Kdo říkal, že je s elektřinou nuda?

Countryman ale umí i ty nudné věci moc dobře – mezigeneračně totiž narostl o 20 cm (aby udělal prostor pětidveřovému MINI a přerostl také Clubmana), takže je víc místa vpředu i na zadních sedačkách a kufr má teď solidních 450 litrů (S E jen 405 l kvůli bateriím) místo dřívějších 350 l. I přes to příjemně intimní obepnutí, které k MINI neodmyslitelně patří, je tedy prostoru víc než dost – zvlášť s ohledem na to, že Countryman bude stále druhým autem v rodině.

Ještě větší radost majitelům udělá vybavení interiéru. Má pořád stejný rozverný design, ale je plný kvalitnějších materiálů, má praktický head-up displej, moderní infotainment s 8,8“ dotykovým displejem a připojením k internetu, jeho povedené animace doplňuje svítící LED prstenec (neustále reagující na to, co zrovna měníte a nastavujete), celé je to zalité ambientním osvětlením s měnitelnou barvou a podkreslené hudbou linoucí se z 12 reproduktorů hi-fi Harman Kardon. A nejenže to pěkně vypadá, ono se to všechno také příjemně drží a mačká, působí kvalitně a bytelně, takže Countryman snadno obhájí svou prémiovou výjimečnost.

  

A samozřejmě si ho také můžete našlapat moderními technologiemi – Countryman tak bude číst dopravní značky a automaticky přepínat dálková světla, upozorní vás na hrozící kolizi, na dálnici bude udržovat rychlost podle okolní dopravy a nakonec i samočinně zaparkuje. Zkrátka všechny systémy z velkých aut můžete mít i ve svém MINI.

A to vše také znamená, že nevyjde lacino, ale žádné novodobé MINI se nikdy netvářilo jako lidovka. Začíná se na 677 tisících za tříválec a končí na milionu za 231koňový JCW. Plug-in hybridní verzi S E pořídíte v základu za 968 tisíc, což je jen o 20 tisíc víc než konvenční diesel SD ve čtyřkolce (předokolka je za 896 tisíc), takže dává velký smysl – zvlášť proto, že je jeho řízení zajímavější. Finální výběr bude ale hodně záviset na tom, jestli plug-in hybridnost budete umět skutečně využít, abyste ušetřili (viz box Hodíte se k sobě?).

Ať už si ale vyberete jakoukoliv verzi, MINI Countryman vás nezklame – i v druhé generaci to stále stejná stylovka (kterou si můžete ještě individuálně vyšperkovat), jen je teď ještě praktičtější a vybavenější moderními technologiemi a pořád je radost ho řídit.

Technika

Komponenty pohonu se poprvé objevily v BMW i8, ale celkovou koncepci přebírá i s platformou z BMW 225xe. Přeplňovaný benzinový tříválec 1,5 l má 136 koní a přes šestistupňový automat pohání přední kola, ta zadní roztáčí 88koňový elektromotor – dohromady tedy máte k dispozici 224 koní. Tahle koncepce oddělených pohonů také zajišťuje pohon všech kol. Elektromotor produkuje 165 Nm od nulových otáček a zvládne jet až 80 km/h, respektive dokonce 120 km/h v maximálně elektrickém režimu. Baterie ukousnou 45 litrů kufru a v reálu vydrží cca 30 km, dobít půjdou z obyčejné zásuvky za 3 hodiny.

Elektřinu si v bateriích navíc můžete ušetřit až do města, kde můžete efektivně rekuperovat, místo plácání energie na okreskách nebo dálnici. Jediný problém je, že bez pomoci elektřiny táhne chudák tříválec těch 1 750 kilo (čili baterie a elektromotor váží dohromady zhruba tři metráky) sám a spotřeba tak stoupá skoro k sedmi litrům.

Hodíte se k sobě?
Plug-in hybrid vás může zbavit strachu z omezeného elektrického dojezdu, ale aby skutečně dával smysl, musí vám přesně zapadnout do života: Musíte mít garáž, kde ho budete nabíjet, plus ideálně ještě v práci, a většinu svého ježdění realizujete po městě. Klidně do toho města můžete dojíždět i z větší vzdálenosti, to zvládne klasický motor. Poznáváte se v tom? Gratulujeme! 

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Prostornější a praktičtější – Milionová cenovka za auto o velikosti Golfu   
+ Prémiový styl – Plug-in hybrid není vhodný pro každého
+ Široká nabídka hraček a individualizace     
+ Chytré pohonné ústrojí...  
+ ...které je zajímavější, a přitom nestojí o moc víc než diesel     

Technické parametry vozidla MINI Countryman Cooper S E All4:

Základní cena vozu

968 500 Kč

Motor

řadový tříválec 1,5 l, turbo, vpředu napříč

elektromotor na zadní nápravě

Výkon

136 k + 88 k = 224 k

Točivý moment

385 Nm

Hmotnost

1 735 kg

Výkon/hmotnost

129 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,8 s

Max. rychlost

198 km/h

Převodovka

automatická, 6 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

2,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

36 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

multi-link

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 299 mm

Šířka

1 822 mm

Výška

1 559 mm

Rozvor náprav

2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru 

405 l

Galerie

Komentáře