foto Driversweb.cz

Lexus RX450h F-Sport – konejšivě rychlý

Datum článku: 31.1.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Jeli jsme s ním potichu i nahlas, šetrně i bezcitně. Zesměšnili jsme ho, položili jsme ho na lopatky, ale stejně to dopadne tak, že se mu budete muset klanět. Udělejte si na čtení dobrou kávu, s Lexusem ji nevylijete...

Blížím se k RX, rozsvítí na mě přísně vyhlížející LED světla, která proříznou ranní šerosvit. I když ve mně tvar Lexusu RX nikdy nevyvolával respekt, tenhle po faceliftový model je na tom jinak. Nové „efkové“ nárazníky a novou masku snad narýsoval sám japonský bojovník přímo hrotem samurajského meče. Otevírám dveře a nechávám se ambientním osvětlením pozvat dál.

Usadím se do kožených sedadel z tak jemné kůže, že na mé bundě a obuvi ze studu zmizí nápis „leder“. Dveře dlouhé tak, aby prahy neušpinily mé nohavice, tlumeně žuchnou, namísto ševelení motoru slyším jen ticho.

Kam to mám v ranní špičce minutu chůze, tam v autě jedu otravných 15 minut. Teď ve mně ale vládne pocit jakési vychytralosti, protože za těch 15 minut neběžel benzinový motor ani jednou, je to 15 minut pohodového ticha a uspořeného paliva. Pohyb auta teď zvládají jen elektromotory a při popojíždění rychlostí chůze spotřebují jen minimum energie. Skoro bych řekl, že více energie i prosvítím.

Zpoza volantu se cítím nad věcí. Jen se podívejte ven, život je dneska zbytečně uspěchaný. Samé předjíždění, myškování z pruhu do pruhu. Ti řidiči pak přijedou do cíle vystresovaní a se zkresleným pocitem, že cestu do práce zefektivnili, jak jen to šlo. Takové chování, které je pro dnešní dobu normální, z Lexusu vypadá zkrátka dětinsky směšně.

Prostředí Lexusu vás snadno uklidní natolik, že na spěch zapomenete. Uklidní vás jízdním stylem, ke kterému vybízí, kvalitou materiálů s důrazem na detail a v neposlední řadě návykovým tichem, které prořezává jen křišťálově čistá hudba z aparatury Mark Levinson.

  

Nicméně když vaše klidné rozpoložení rozbije například tramvaj, řítící se na vás, ve své zběsilosti blikajíce a drnčíce čím to jen jde, stačí jen s klidnou hlavou zašlápnout pedál plynu do podlahy a nechat 299 koní sofistikované soustavy odvézt svou práci a postarat se o to, abyste z té situace rychle zmizeli…

Prémiově přituhlý podvozek vás ve chvíli svižného tempa podrží, horší pocit ovšem budete mít  z benzinového motoru spojeného s bezestupňovou převodovkou CVT. Mohl bych vás teď hodiny nudit tím, co vše systém pohonu udělá, aby mohl spojit výkon benzinového 3,5 l šestiválce se dvěma elektromotory, ale detailněji jsme se technice věnovali už v článku Lexus RX450h - elektrické nebe, takže, pokud nechcete, znovu to číst nemusíte.

Vždy mě u hybridních Lexusů dokáže naštvat to, jak se motor zbytečně vytočí do vysokých otáček už při sotva polovičním vytížení, když je jasné, že ten motor umí stejný výkon podat i o třetinu otáčkoměru níže. Narušuje to jinak klidnou atmosféru na palubě asi tak, jako by vás někdo vytrhl z prostřed dvouhodinové relaxační masáže a chtěl po vás 1 000 kliků. Ano, pane… 1, 2, pořádně, 2, 2…

Stačilo by přitom jen tak málo, třeba naprogramované převody, kterých by se CVT drželo jako v případě Lexusu LS600h. Svižné jízdní tempo tedy nepřináší žádné uspokojení, takže příště buďto zpomalíte a budete si užívat konejšení, anebo na to pořádně šlápnete a necháte se unášet třemi motory Lexusu na svou oblíbenou rychlost, abyste ji pak mohli jen klidně udržovat. Jak je vidět, chce to jen změnit jízdní styl a „Erixo“ opět začne excelovat.

Je pozoruhodné, jak mají některá auta výrazný charakter. Pokud vezmu ta rychlá, tak mohou být buďto hulvátsky rychlá, ze kterých čiší napětí a nadšení pro klukoviny. Často se v nich řidiči nepochopeně smějí a okolí je má za blázny.

Pak mohou být auta kultivovaně rychlá, uvnitř nejčastěji sedíte vpravo vzadu, občas vám zrychlení „skrčí“ žaludek a přilepí noviny na čelo. Jean? Má letadlo volant? Ne pane. Ah, tak to jedeme teprve na letiště...

Možná byste bývali mylně titulovali i Lexus jako kultivovaně rychlý, ten si ovšem vytvořil kategorii sobě vlastní. A tou jsou auta konejšivě rychlá. Tady si nepřipadáte jako v letadle, není tady ten naléhavý a trvající nástup zátahu. Díky tichu, něžnému zacházení s plynem a brzdou si posádka připadá spíše na luxusní jachtě, která se lusknutím prstu může změnit ve sportovní člun a ukázat tak rychlou odezvu na plyn, razantní zátah a rozhodně ne nepodobný projev motoru.

Pokud ovšem budete razantní zrychlení zneužívat, zmocní se vás jakási úzkost. Bude vám líto, že jste tu a tam prošustrovali nějaké palivo a pracně získanou energii z baterií. Jezdíte, sledujete na palubním monitoru, v jakém režimu jedete, snažíte se co nejvíce rekuperovat a využívat elektrický pohon a pak je vám každého zbytečného přidání plynu líto. 

Systém pohonu v hybridních Lexusech funguje tak, že čím volněji a klidněji jedete, tím více energie do baterií ukládáte. A čím více je energie v bateriích, tím více elektromotory pomáhají. Takže řízení Lexusu je vlastně taková dospělácká hra s palubními systémy.

Level 1 ‒ Kde všude cestou do práce nasbírám energii, kterou pak použiju na předjetí šéfa?  A pokud ho budu chtít opravdu naštvat, přepnu 450h do režimu EV (electric vehicle) a předjedu ho na elektriku.

Šéfa jsem nepotkal, takže můžu elektrickou energii využít na parkování v podzemních garážích. Bez hluku, bez zápachu a s důstojností. Palubní PC ukazuje, že Prahu jsem přejel za 5,2 l/100 km. A ještě mi zbylo 75 % kapacity baterií do dalšího levelu. To až pojedu z práce na chatu.

  

Level 2 ‒ Na chatu je to po okreskách plných menších obcí. Přijíždím do obce, brzdím z okreskové rychlosti na 50 km/h, obrazovka ukazuje, že spalovací motor zhasíná, elektromotor rekuperuje, projíždím obec v režimu EV na energii, kterou jsem nasbíral brzděním, to abych nevyrušil občany od posedávání u místní samoobsluhy a mohl za obcí opět zhluboka přišlápnut plyn.

Ve chvíli, kdy proplouvá Lexus 450h okreskami a obcemi, působí jízda s autem ladně a efektivně, a to natolik, že ekologicky smýšlejícímu jedinci snad i vykouzlí úsměv na tváři.

Šetřílek ovšem příliš vykulený nebude, spotřeba paliva v tu chvíli míjí 7,5 l/100 km, což je podobně jako v naftové konkurenci, a svádí to k zamyšlení, proč vlastně chtít hybrid. Odpověď je jednoduchá RX450h je přeci konejšivě rychlý, a to žádné jiné SUV na trhu není. Není zábava s ním jet na hraně přilnavosti, ostatně stejně jako to není zábava v žádném SUV, ale jízda vás i tak bavit může. Hra „zrekuperuj co nejvíce energie“ má něco do sebe, a pokud na tu hru nemáte čas nebo náladu, prostě ji ignorujete.

Level 3 ‒ Tenhle level nezačíná dobře. Mám horečku, rýmu a všechno mě bolí. Omámený nemocí beru za kliku Lexusu a tisknu startovací tlačítko. Zapínám výhřev sedaček a nastavuji klimatizaci do režimu „teplo a rychle“. Během minuty benzinový motor opět zhasne v koloně aut, což by mě normálně rozčílilo, když potřebuji vytopit interiér, ale nerozčílí mě to v Lexusu. Tomu totiž ta minuta stačila k dosažení teploty dostatečné k vytápění interiéru. Po faceliftu pomáhají ohřevu motoru výfukové plyny. To je jen další důkaz, jak moc chce Lexus, abyste se uvnitř cítili příjemně.

RX450h je pro jiné typy lidí, než všechna ta SUV. Je pro řidiče, kteří musí nejdříve pochopit, co s koupí hybridního RX získají. Není to úspora paliva, je to klidné cestování s dobrým pocitem, že něco děláte správně. Jinými slovy nadchne ty, kdo umí ocenit moderní technologie pod kapotou. Ty, kdo ocení tichý projev pohonu. A v neposlední řadě ty, kdo mají ekologické cítění (postačí, pokud alespoň třídíte odpadky) ocení, že mohou na benzinový motor při průjezdu obcí zapomenout. A jen tak mimochodem, co vy? Třídíte odpadky?

text: Matěj Slepička, foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Lexus RX 450h AWD F-Sport:

Stav vozu/rok výroby

nový/20112

Stav tachometru

5 000 km

Cena vozu

1 789 000 Kč

Hmotnost

2 110-2 205 kg

Motor

vidlicový + 2 elektrické

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

benzín

Objem

2 456 ccm

Výkon 

220 kW (299 koní) (kombinovaný výkon celého ústrojí)

Výkon/hmotnost

136 koní/t

Točivý moment

max. 335 N.m

Zrychlení 0−100 

7,8 s

Max. rychlost  

180 km/h

Počet rychlostí 

bezestupňové ústrojí

Převodovka

E-CVT s plynule měnitelným převodem  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

6,3 l/100 km

Spotřeba ve městě

6,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

typ McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky, aktivní stabilizátor

Rozměr pneumatik

235/55 R19

Délka

4 770 mm

Šířka

1 885 mm

Výška

1 685 mm

Rozvor náprav

2 740 mm

Objem zavazadlového prostoru

496 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ navození pohody v interiéru – nastavení CVT obtěžuje hlukem při svižné jízdě
+ kultivovaný a tichý projev při klidné jízdě – lacině působící roletka v kufru s obtížnou manipulací
+ kvalita i dílenské zpracování materiálů  
+ design  

 

 

Lexus RX

AWD 450h 

(299 koní)  

Volkswagen Touareg

3,0 TSI hybrid

(333 koní)  

Porsche Cayenne S

Hybrid

(380 koní)

Audi Q7

4,2 TDI quattro

(340 koní)  

0-100 7,8 s

180 km/h

6,3 l/100km

0-100 6,5 s

 240 km/h

8,2 l/100km

0-100 6,5 s

242 km/h

8,2 l/100km

0-100 6,4 s

 242 km/h

9,2 l/100km

cena: 1 789 000 Kč

cena: 1 924 700 Kč

cena:  2 149 000 Kč

cena:  1 851 000 Kč

Pozn.: Na rozdíl od konkurence s jedinou úrovní výbavy (a tedy jedinou, námi uvedenou cenovkou) a sáhodlouhým seznamem příplatků, RX 450h můžete pořídit i v nižší úrovni výbavy za výrazně přijatelnějších 1 469 000 Kč, u předokolky dokonce jen za 1 289 000 Kč.

Galerie

Komentáře