foto Driversweb.cz

Land Rover Discovery 4 3,0 SDV6 – něžný obr

Datum článku: 3.7.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Terénní průchodnost Defenderu kombinovaná s pohodlím Range Roveru a dávkou praktičnosti navíc. Discovery si naprosto zamilujete!

To je snad zlý sen! Konečně došlo na test oslavnými řidičskými legendami opředeného Caymana, a když se v něm konečně můžu svézt, zaclání na silnici přede mnou tahle krabice od Land Roveru. Vleče se jak s hnojem a je tak velká, že ani nejde předjet. To je snad zlý sen! On tam snad telefonuje nebo co?! Uhni, sakra, tohle není parkoviště!

Vlastně to není náhoda, v Discovery sedí kolega Matěj a já přesně vím, jak se teď cítí – uvolněně. Určitě si říká: „To je ale pohoda, není kam spěchat. Ta pěkná silnice přede mnou a ty krásné výhledy do krajiny… proč se na mě ten Martin tak lepí?“ Tohle auto prostě neuvěřitelně uklidňuje…

Hlavní roli v tom hraje jeho velikost. Čtvrtá generace modelu, který měl v 70. letech nahradit legendární Defender a se kterým se nakonec naučili žít spolu bok po boku, je obrovské auto. Tak velké, že budete řidičům dodávek při hře na přetlačovanou vyrovnaným soupeřem. Tak velké, že se na dálnici do větrného pytle za vámi budou schovávat spořílci. Tak velké, že máte na stínítku nálepku upozorňující na výšku auta, abyste měli při vjezdu do podzemních garáží (najednou nepříjemně těsných) jasno.

Jenže ta velikost má svůj důvod, protože díky tomu máte na zadních sedačkách místa jako v pětkovém BMW a za nimi 1260 litrů zavazadlového prostoru, kde si snadno můžete uspořádat piknik nebo otevřít dvě samostatné sedačky pro půjčené děti nebo velmi pohodlného psa.

 

Do sedačky se musíte vyhoupnout (pokud si jako já budete zapomínat ufouknut podvozek na nastupovací výšku) a řidičům autobusů budete najednou koukat přímo do očí. Z klasické kapitánské pozice však budete mít vše dokonale pod kontrolou – výhled přes střechy osobáků, rozhled díky velké ploše prosklení, přehled o rozích auta, které končí přesně tam, kam vidíte (výhoda krabicového tvaru). Cítíte se skvěle, ale ne proto, že by vám Disco dodávalo sebevědomí a hojilo mindráky. Disco má postavu zápasnického přeborníka, osvaleného obra, který nahání strach, ale uvnitř má jemnou duši ochránce zvířátek a obdivovatele umění.

Svou něžnost dokazuje tím, jak opatrně vás unáší krajinou. Vzduchový podvozek naší diskárny je jedním z nejpohodlnějších, jaký jsem kdy zažil – jenom tak uvolněně pluje, kolébáním vyhlazuje nerovnosti a typicky české krátery, kde by osobák nechal kolo a vy už zatínáte zuby v očekávání hrozné rány, přemění na pouhé zhoupnutí (v tom mají své gumové prsty i vysokoprofilové pneumatiky).

Klidnou sílu vyzařuje i skvělý třílitrový turbodieselový šestiválec připojený k báječnému osmistupňovému automatu. Spolu zvládnou lavinově nesmlouvavou akceleraci s rychlými odřazeními, ale oba raději podporují pohodu na palubě nenuceným a tichým pozvolným zrychlováním, při kterém si změny rychlostí všimnete jen padající ručičkou otáčkoměru. Ano, diskárně můžete šlapat na krk a prohánět ji po okreskách, ale bude to spíš boj s vláčným podvozkem, setrvačností hmoty a pomalým řízením. Pro tohle se Discovery vážně nenarodilo.

A díkybohu za to, že si nehraje na žádný falešný sport, protože o to víc vynikne pravý komfort, který mu jde naprosto famózně. Motor jen tiše vrní, auto se pod vámi pohupuje, volant svíráte jen konečky prstů a necháte Disco, aby si cestu vybíralo tak trochu samo. Těch 245 koní, které máte kdykoliv na povel, byste v jiném autě určitě rádi ždímali, ale tady je nejspíš budete využívat jen při předjíždění těch nejpomalejších. A možná ani na to nedojde – většinou vám totiž bude rychlost na tachometru tak nějak ukradená, prostě budete jen nasávat atmosféru toho velkého, klidného bojovníka. Nebažit po cíli, užívat si cestu.

A ta cesta může vést… ehm… cestou necestou. Stačí přepnout pár tlačítek na palubní desce (zvolíte povrch na Terrain Response a přepnete převodovku na redukci), diferenciály a elektronika se nastaví samy, jen otočíte volič převodovky na „D“ a můžete jet terénit do omrzení, protože kromě vašeho strachu o auto (nebo výjimečně špatného odhadu – ale Disco zvládne i úseky, kam byste si nejspíš netroufli ani v trialovém speciálu) vás nic nezastaví. Stejně jako ve městě i v nejnáročnějších offroadových podmínkách oceníte skvělý výhled z auta, který podporují i čtyři kamery (výhled vzad, vpřed a na každém boku, plus další dvě nahlížející z předního nárazníku do nepřehledných křižovatek).

Pokud tedy hledáte rodinného přítele, neúnavného pracanta a oddaného parťáka i pro ty nejtěžší chvíle, v Land Roveru Discovery ho naleznete. Ano, na interiéru už začíná být vidět jeho vzhled, palubní infotainment je otravně pomalý a grafika mizerná, ale obrovská prostornost auta, jeho snadná řiditelnost, relaxující pohodlnost a neskutečně široká použitelnost vám to všechno vrchovatě vynahradí. Na trhu je spousta soupeřů, kteří umí něco lépe (Touareg je civilizovanější, X5 schopnější v zatáčkách a Q7 má žádanější značku), ale žádný toho neumí dohromady tolik co Disco. A to nejdůležitější – žádný nemá takové charisma.

foto: Natalie Vávrová

 

Technické parametry vozidla Land Rover Discovery 4 3,0 SDV6:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Cena vozu

1 568 523 Kč

Hmotnost

2 570 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

nafta

Objem

2 993 cm3

Výkon

255 koní (188 kW) v 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

99 koní/t

Točivý moment

600 Nm v 2 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,3 s

Max. rychlost  

180 km/h

Počet rychlostí 

8

Převodovka

automat

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřebave městě

9,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

8,1 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

8,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

82 l

Zavěšení přední nápravy

trojúhelníková ramena

Zavěšení zadní nápravy

trojúhelníková ramena

Rozměr pneumatik

255/55 R19

Délka

4 829 mm

Šířka

2 022 mm

Výška

1 837 mm

Rozvor náprav

2 885 mm

Objem zavazadlového prostoru

1 192 l / 280 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Fantasticky pohodlný na silnici   – Zastaralý infotainment  
+ Nepřekonatelný v terénu – Velikost je občas na obtíž  
+ Prostor a praktičnost  
+ Snadno se řídí, skvělý výhled  
+ Má charakter!  

 

LR Discovery

3,0 SDV6 (255 koní)  

VW Touareg

3,0 TDI (245 koní)  

Volvo XC90

2,4 D5 (200 koní)

BMW X5

3,0d (258 koní) 

0-100 9,3 s

180 km/h

8,8 l/100km

0-100 8,0 s

 218 km/h

7,3 l/100km

0-100 10,3 s

200 km/h

8,2 l/100km

0-100 6,9 s

230 km/h

6,2 l/100km

cena: 1 568 523 Kč

cena: 1 380 900 Kč

cena:  cca 1 000 000 Kč

cena:  1 599 000 Kč

Galerie

Komentáře