foto Driversweb.cz

Land Rover Discovery Sport – nový člen rodiny

Datum článku: 1.10.2015 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Jan Svoboda

Užitkový Freelander je pryč, je čas být cool. Co kromě stylu přináší ještě nový přírůstek diskotékové rodiny? Nepřišel o svou povahu odvážného dobrodruha? Připoutejte se a pevně se držte, vyrážíme terénit.

Každý den ráno jezdím pod pražským silničním okruhem a nikdy se neubráním obdivnému pohledu nahoru na tu monumentální stavbu. Ze sedmdesátimetrové výšky pozoruje cvrkot v údolí pod sebou a na obou svých koncích se zakusuje do okolních kopců se sklonem prudším než průměrná černá sjezdovka. A protože nejsem rodem horská koza ani povahou adrenalinový sebevrah, nikdy by mě vlastně ani nenapadlo pokusit se vydrápat až k jeho patě. To až dnes to na mě nějak přišlo. A myslím, že vím, kdo za to může.

Discovery Sport je tady jako nástupce populárního Freelanderu. Tenhle utilitární model už byl v nabídce nových, svěžích Land Roverů tak nějak málo „cool“, takže ho vyměnili komplet i se jménem. Nová malá diskotéka stojí na stejné platformě jako Evoque, ale je o třídu větší – delší o 234 mm (z toho rozvor o 80 mm) a kufr narostl z 430 l na 829 l.

Interiér přejímá designové výstřelky a kvalitní materiály stylových Rangů, přitom si ale zachovává tradiční výhody užitkových Land Roverů – velkou plochu prosklení, skvělou ergonomii a prostornou praktičnost, kterou ještě posouvá možnost objednání sedmimístné verze – jasně, sedačky jsou jen pro děti, ale víc stejně nepotřebujete.

Jako vzpomínka na Freelander zůstal pod kapotou 190koňový turbodiesel 2,2 SD4, který má sice pořád dost síly při skromné úspornosti, ale podle dnešních měřítek už je přeci jen hlučnější a nerozumí si tak dokonale s moderním devítistupňovým automatem. Ta se totiž motor snaží při běžné jízdě podtáčet pro co nejnižší spotřebu, jenže když pak potřebujete zátah, musí hned podřazovat, protože nad volnoběhem starý motor žádný zátah nevykouzlí – jízda tak působí poněkud zbytečně zbrkle a trhaně.

Ale na tohle hodnocení klidně zapomeňte, protože Land Rover už nabízí své Disco Sport pouze s novým motorem řady Ingenium. Jde o turbodieselový dvoulitr s výkonem 150 nebo 180 koní, který je díky své moderní konstrukci o notný kus dál – tišší, kultivovanější, výkonnější (maximum 430 Nm od 1750 otáček), úspornější (kolem 5 l/100 km) a s automatem si jdou krásně na ruku.

Co si ale především nové Discovery Sport zachovalo, je dobrodružný duch pravých Land Roverů, který vás nutí objevovat nové cesty a překonávat terénní výzvy. Pravda, pravověrní offroadisté by nad Haldexovou čtyřkolkou (platforma Evoque, vzpomínáte?) ohrnuli nos, ale elektronika Disca Sport s ní umí divy… jak brzy zjistím.

Stojím pod mostem a přemýšlím, jestli travnatá stráň více připomíná symbol sněžné vločky, kaktusu nebo stromu na ovladači Terrain Response. Kluzká nezpevněná stráň bude potřebovat citlivé dávkování točivého momentu, aby se auto udrželo na hraně prokluzu pro maximalizaci trakce. Sázím tedy všechno na vločku a pomalu vyrážím šplhat nahoru.

Mírný nájezd neprověří naplno nájezdové úhly, ale už brzy přituhuje a já v sedačce čím dál víc ležím, než sedím. Cítím, jak se střídavě trhá trakce na různých kolech, ale Disco nezastavitelně šplhá dál. Tady je vidět další výhoda devítikvaltu od ZF – auto si díky krátké jedničce vystačí bez redukční převodovky a stejně šplhá jako kamzík.

Disco nakonec ochotně šplhá až nahoru, kde je prostor se otočit a udělat fotku. Tedy udělal bych si ji, kdyby v kopci auto stálo a neklouzalo i na brzdách pozvolně dolu. Až tady je vidět, jak prudký krpál to ve skutečností je, to jen schopnosti auto dokážou náročnost celé akce tak efektně maskovat. Kdybych vystoupil, okamžitě bych se skutálel dolů, v autě mě naštěstí zachraňuje asistent sjezdu, který ho kontrolovaně sveze dolu, aniž bych se dotkl pedálu brzdy. Brilantní!

Stejně neochvějně se pak chová i na silnicích – na rovince pohodlně pluje jako na obláčku, zatáčky projíždí stabilně a obratnosti pomáhá vektorování točivého momentu potlačující nedotáčivost. Dokáže žehlit retardéry a dlažební kostky, uhánět dvoustovkou po dálnici nebo v extrému jezdit i pod 7 l/100 km. Konejšivou všestrannost velkých Range Roverů podědily skromnější sourozenci se vším všudy.

  

Discovery Sport je tedy více než důstojnou náhradou klasického Freelanderu, který svým komerčním úspěchem překvapil očekávání automobilky. A vůbec bychom se nedivili, kdyby jeho prodejní rekordy dokázalo malé Disco trumfnout. Přináší totiž novou úroveň vizuální přitažlivosti, interiérové kvality, kultivovanosti a pohodlí, a přitom se nevzdává tradičních vlastností správného Land Roveru, jichž si zákazníci po dlouhá léta tolik cenní – všestranné použitelnosti, promyšlené praktičnosti a terénní nezastavitelnosti. Discovery Sport se zkrátka stal stylovým dobrodruhem, jedním z nejlepších rodinných aut dneška.

Text: Matěj Slepička Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Land Rover Discovery Sport 2,2 SD4 AT:

Základní cena vozu

nelze objednat (ceník Ingenium zde)

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

2 179 cm3

Výkon

140 kW (190 koní) při 3 500 ot./min.

Točivý moment

420 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 863 kg

Výkon/hmotnost

101 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,9 s

Max. rychlost  

188 km/h

Převodovka

automatická, 9 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex   

Spotřeba ve městě

7,4 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,7 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

235/55 R19

Délka

4 599 mm

Šířka

2 069 mm

Výška

1 724 mm

Rozvor náprav

2 741 mm

Objem zavazadlového prostoru

829 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Prostornost a praktičnost    – Motoru SD4 chybí kultivovanost   
+ Pohodlí a klidný charakter – Horší sladění s převodovkou
+ Schopnosti na silnici i v terénu    – Zastaralý infotainment
+ Možnost 7místného uspořádání     
+ Má styl zvenku i uvnitř  

 

LR Discovery Sport

2,0 TD4 (180 koní)

BMW X3

xDrive20d(190 koní)

Jeep Cherokee

2,2 D (185 koní) 

Hyundai Grand Santa Fe

2,2 CRDi (197 koní)

0-100 9,9 s

5,3 l/100km

kufr: 829 l

0-100 8,1 s

5,2 l/100km

kufr: 550 l

0-100 8,8 s

5,7 l/100km

kufr: 500 l

0-100 9,2 s

7,6 l/100km

kufr: 634 l

cena: 1 105 819 Kč cena: 1 141 400 Kč

cena: 1 069 000 Kč

cena: 1 199 990 Kč

Galerie

Komentáře