foto Driversweb.cz

Land Rover Discovery SD4 – čistá duše

Datum článku: 16.8.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Připravte se na šok – Discovery dokončilo svou proměnu z užitkového rodinného auta do terénu na luxusní koráb brázdící kontinenty po dálnicích.

Samonosná karoserie bez integrovaného rámu? Čtyřválcový turbodiesel? Kulaté tvary místo hranatých? Dokonce už ani víko kufru není dělené a ta zadní vyvýšená střecha není tak moc vyvýšená. Nové Discovery se proměnilo tak, že pro puristy bude opravdovou výzvou se s ním skamarádit. Faktem ale je, že je teď ve všem lepší.

Nová hliníková samonosná karoserie (83 % hliníku, z čehož je 43 % recyklovaného), která si odbyla svou premiéru už v nové generaci Range Roverů, pomohla diskotéce shodit neuvěřitelných pět metráků. I bez integrovaného rámu je však díky nové technologii výroby dokonce ještě tužší než dříve, takže se drsného terénění vážně bát nemusíte (jak si vyzkoušel kolega Matěj v PRVNÍ JÍZDĚ dole v dole ZDE). Pokud máte rádi čísla, světlá výška je 283 mm, nájezdové úhly 34° a 30° a přechodový úhel 27,5°. A nakonec je tu brodivost 900 mm – Disco tedy obstojí i jako ponorka.

Krutá dieta umožnila nasazení naftového dvoulitrového čtyřválce – ten může mít skromných 180 nebo jako v našem případě rozumnějších 240 koní. Čtyřhrnek vám na dvoutunovou almaru na kolech může přijít jako podmírák, ale je dobré si uvědomit, že třílitrový SDV6 v minulé generaci (redakční TEST ZDE) měl jen o 15 koní víc, a přitom se musel prát s tou půltunou navíc. Reálná dynamika Disca 5 je tak… no, vlastně podobně rozvážná jako u Disca 4.

Tedy samozřejmě si všimnete, že se neperete s takovou masou kovu, ale Discovery je prostě naladěné na klidnou jízdu. Zatáčky spíš zdolává, než by jimi lehkonoze proklouzlo. To ale vůbec nevadí. Sportování nechte jiným a užívejte si raději pohody a pohodlí – Discovery teď dokonce jezdí na vzduchovém podvozku, který dodává jízdě ještě konejšivější nádech.

Z něj pak ale trochu ruší zvuk naftového čtyřválce. Pravda, musíte si stáhnout okýnko nebo hodit cihlu na plyn, abyste si typického rachtání všimli, tak špičkově odhlučněný v téhle instalaci je (na rozdíl od XF TESTovaného ZDE), přesto vám to bude v hlavě nejspíš hlodat. Naštěstí pořád můžete mít i naftový šestiválec (kompresorový benzin si v Evropě asi moc lidí nevybere). A i když dát 45 tisíc za pouhých 18 koní nemusí vypadat jako dobrý obchod, ve skutečnosti vážně je, protože dostanete taky 100 Nm a právě ty dva válce navíc, které přispějí k ještě o kousek příjemnější kultivovanost.

A to má smysl zvlášť proto, že je zbytek auta tak neuvěřitelně luxusní. Lány kvalitní kůže, dřevěné nebo hliníkové výplně, hliníkové ovladače a další prvky, ambientní osvětlení s měnitelnými barvami, propracovaný infotainment s 10,2palcovým dotykovým displejem a moderní konektivitou k internetu i vašemu telefonu, 825wattové audio Meridian, zástup komfortních a bezpečnostních asistentů a samozřejmě dostatek prostoru všemi směry. Sedět v diskárně je vážně lahoda.

  

A to platí pro všech sedm potenciálních členů posádky, protože ani ty dvě zadní skládací sedačky (které můžete ovládat elektricky tlačítky v kufru nebo z místa řidiče, případně přes mobilní aplikaci – to mě prostě baví) nejsou nouzovky pro děti, ale skutečně plnohodnotné dospělé, kteří si mohou ponechat své nohy i hlavy. Mají dokonce i vlastní střešní okno, aby nehrozil pocit klaustrofobie. A i to dvoudílné víko kufru oželíte, protože je tu elektricky sklopná podlážka, která sice připomíná padací most u hradu, ale unese až 300 kg.

Takže pohroma je odvrácena – Discovery sice poskočilo na společenském žebříčku o příčku výš (i cenově, ale mohlo si to dovolit, protože mu záda kryje menší Discovery Sport), ale jeho srdce to nezkazilo. Pořád je to vysoce funkční a silně praktické auto, pohodlné na silnici a nezastavitelné mimo ni. Discovery zkrátka pořád zůstává úžasným parťákem, kterého si zamiluje celá rodina.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
– 
– 
 
 
 

 

 

Technické parametry vozidla Land Rover Discovery SD4:

Základní cena vozu

1 504 030 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 999 cm3

Výkon

177 kW (240 koní) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

500 Nm při 1 500 ot./min.

Hmotnost

2 184 kg

Výkon/hmotnost

111 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,3 s

Max. rychlost  

207 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

6,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

77 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

275/55 R20

Délka

4 970 mm

Šířka

1 990 mm

Výška

1 888 mm

Rozvor náprav

2 923 mm

Objem zavazadlového prostoru 

1 137 (5 sedadel) - 258 l (7 sedadel)

Galerie

Komentáře