Datum článku: 16.8.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Připravte se na šok – Discovery dokončilo svou proměnu z užitkového rodinného auta do terénu na luxusní koráb brázdící kontinenty po dálnicích.
Samonosná karoserie bez integrovaného rámu? Čtyřválcový turbodiesel? Kulaté tvary místo hranatých? Dokonce už ani víko kufru není dělené a ta zadní vyvýšená střecha není tak moc vyvýšená. Nové Discovery se proměnilo tak, že pro puristy bude opravdovou výzvou se s ním skamarádit. Faktem ale je, že je teď ve všem lepší.
Nová hliníková samonosná karoserie (83 % hliníku, z čehož je 43 % recyklovaného), která si odbyla svou premiéru už v nové generaci Range Roverů, pomohla diskotéce shodit neuvěřitelných pět metráků. I bez integrovaného rámu je však díky nové technologii výroby dokonce ještě tužší než dříve, takže se drsného terénění vážně bát nemusíte (jak si vyzkoušel kolega Matěj v PRVNÍ JÍZDĚ dole v dole ZDE). Pokud máte rádi čísla, světlá výška je 283 mm, nájezdové úhly 34° a 30° a přechodový úhel 27,5°. A nakonec je tu brodivost 900 mm – Disco tedy obstojí i jako ponorka.
Krutá dieta umožnila nasazení naftového dvoulitrového čtyřválce – ten může mít skromných 180 nebo jako v našem případě rozumnějších 240 koní. Čtyřhrnek vám na dvoutunovou almaru na kolech může přijít jako podmírák, ale je dobré si uvědomit, že třílitrový SDV6 v minulé generaci (redakční TEST ZDE) měl jen o 15 koní víc, a přitom se musel prát s tou půltunou navíc. Reálná dynamika Disca 5 je tak… no, vlastně podobně rozvážná jako u Disca 4.
Tedy samozřejmě si všimnete, že se neperete s takovou masou kovu, ale Discovery je prostě naladěné na klidnou jízdu. Zatáčky spíš zdolává, než by jimi lehkonoze proklouzlo. To ale vůbec nevadí. Sportování nechte jiným a užívejte si raději pohody a pohodlí – Discovery teď dokonce jezdí na vzduchovém podvozku, který dodává jízdě ještě konejšivější nádech.
Z něj pak ale trochu ruší zvuk naftového čtyřválce. Pravda, musíte si stáhnout okýnko nebo hodit cihlu na plyn, abyste si typického rachtání všimli, tak špičkově odhlučněný v téhle instalaci je (na rozdíl od XF TESTovaného ZDE), přesto vám to bude v hlavě nejspíš hlodat. Naštěstí pořád můžete mít i naftový šestiválec (kompresorový benzin si v Evropě asi moc lidí nevybere). A i když dát 45 tisíc za pouhých 18 koní nemusí vypadat jako dobrý obchod, ve skutečnosti vážně je, protože dostanete taky 100 Nm a právě ty dva válce navíc, které přispějí k ještě o kousek příjemnější kultivovanost.
A to má smysl zvlášť proto, že je zbytek auta tak neuvěřitelně luxusní. Lány kvalitní kůže, dřevěné nebo hliníkové výplně, hliníkové ovladače a další prvky, ambientní osvětlení s měnitelnými barvami, propracovaný infotainment s 10,2palcovým dotykovým displejem a moderní konektivitou k internetu i vašemu telefonu, 825wattové audio Meridian, zástup komfortních a bezpečnostních asistentů a samozřejmě dostatek prostoru všemi směry. Sedět v diskárně je vážně lahoda.
A to platí pro všech sedm potenciálních členů posádky, protože ani ty dvě zadní skládací sedačky (které můžete ovládat elektricky tlačítky v kufru nebo z místa řidiče, případně přes mobilní aplikaci – to mě prostě baví) nejsou nouzovky pro děti, ale skutečně plnohodnotné dospělé, kteří si mohou ponechat své nohy i hlavy. Mají dokonce i vlastní střešní okno, aby nehrozil pocit klaustrofobie. A i to dvoudílné víko kufru oželíte, protože je tu elektricky sklopná podlážka, která sice připomíná padací most u hradu, ale unese až 300 kg.
Takže pohroma je odvrácena – Discovery sice poskočilo na společenském žebříčku o příčku výš (i cenově, ale mohlo si to dovolit, protože mu záda kryje menší Discovery Sport), ale jeho srdce to nezkazilo. Pořád je to vysoce funkční a silně praktické auto, pohodlné na silnici a nezastavitelné mimo ni. Discovery zkrátka pořád zůstává úžasným parťákem, kterého si zamiluje celá rodina.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ | – |
+ | – |
+ | |
+ | |
+ |
Technické parametry vozidla Land Rover Discovery SD4:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 999 cm3 |
Výkon |
177 kW (240 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
500 Nm při 1 500 ot./min. |
Hmotnost |
2 184 kg |
Výkon/hmotnost |
111 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,3 s |
Max. rychlost |
207 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
6,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
77 l |
Zavěšení přední nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové |
Rozměr pneumatik |
275/55 R20 |
Délka |
4 970 mm |
Šířka |
1 990 mm |
Výška |
1 888 mm |
Rozvor náprav |
2 923 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
1 137 (5 sedadel) - 258 l (7 sedadel) |